مشخصات پروپوزال:
موضوع پروپوزال: بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس در مادران دارای کودک کم شنوای شهر اصفهان
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 24 صفحه
نوع فایل: word شماره 97
برای دانلود پروپوزال به ادامه مطلب بروید...

بيان مساله (تشريح ابعاد، حدود مساله ، معرفي دقيق مساله ، بيان جنبه‌های مجهول و مبهم و متغيرهاي مربوط به پرسش‌های تحقيق، منظور تحقيق) :

در سال‌های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران به سوی توانمند سازی خانواده‌ها معطوف شده است (هینتر مایر ، 2006) زیرا خانواده‌ها اساس پرورش انسان، سازنده آینده نسل‌هاست و زندگی اجتماعی اغلب انسان‌ها از آنجا آغاز می‌شود (گلدنبرگ و گلدنبرگ، 1934، ترجمه حسین شاهی براوتی و نقشبندی، 1392). از آنجایی که تمامی اعضای خانواده با یکدیگر تعامل نزدیک دارند، تولد یک کودک دارای ناتوانی بر پویایی خانواده تأثیر گذاشته و خانواده را دچار بحران می‌کند (موللی و نعمتی، 1388). در چنین شرایطی والدین و سایر فرزندان باید برای انطباق با کودک جدید، تلاش کنند چرا که زندگی روزمره اعضا خانواده‌ها با تولد یک کودک با ناتوانی مختل می‌شود (هالاهان و کافمن، 1944، ترجمه جوادیان، 1384).

بر طبق مطالعات انجام شده، سازگاری با کودک دارای معلولیت طی مراحلی صورت می‌گیرد. در اولین مرحله خانواده با بحران‌هایی هیجانی نظیر خشم، انکار و ناباوری روبه رو می‌شود. در پی این مرحله خانواده دچار آشفتگی هیجانی شده و احساس خشم، گناه، افسردگی و شرم پیدا می‌کند؛ عزت نفس اعضای خانواده به ویژه والدین کاهش می‌یابد؛ کودک، طرد شده یا بیش از حد مراقبت می‌شود. در آخرین مرحله، کودک از سوی خانواده پذیرفته می‌شود (هیورد ، 2000).

پژوهش‌ها نشان داده است که کم شنوایی کودکان می‌تواند منجر به استرس والدین و مشکلات هیجانی و اجتماعی کودکان شود. هر چند در چنین وضعیتی همه اعضای خانواده آسیب می‌بینند و کارکردهای آن‌ها مختل می‌شود، اما در این میان، مادران که به علت نقش سنتی مراقبت، مسئولیت‌های بیشتری در قبال این کودکان دارند، با مشکلات روان شناختی بیشتری مواجه می‌شوند (موللی و نعمتی،1388). همچنین بر اساس مطالعه علی اکبری دهکردی علی اکبری دهکردی، کاکو جویباری، محتشمی و یکتا خواه (1390) مادران کودکان ناشنوا نسبت به مادران کودکان عادی و دیگر کودکان استثنایی، استرس بیشتری را تجربه می‌کنند. به طور کلی استرس ناشی از داشتن فرزند کم شنوا بر تاب آوری مادران تاثیر گذار است. برخی از پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تاب آوری، سرسختی روانی و سازگاری برخی از افراد و خانواده‌ها با پدیده‌های استرس زا نسبت به برخی دیگر کمتر است. در طب و روا نشناسی تاب آوری نشان دهنده مقاومت جسمانی، بهبود خود انگیخته و توانایی برقراری مجدد تعادل هیجانی در موقعیت‌های تنش زا است (مورالس ، 2007، نقل از شفیع زاده 1391). لوتار و چیچتی (2004، به نقل از کمپبل- سیلس، کوهن و استین ، 2006) تاب آوری را یک فرایند پویا می دانند که در آن افراد با وجود تجارب آسیب زا یا مصیبت بار، سازگاری مثبت نشان می‌دهند. کامپفر (1999) باور داشت که تاب آوری بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر (در موقعیت تهدید کننده) است و از این رو سازگاری موفق را در زندگی فراهم می‌کند. بعضی دیدگاه تاب آوری را به عنوان پاسخ به یک واقعه خاص و بعضی دیگر آن را به عنوان یک سبک مقابله‌ای پایدار در نظر می‌گیرند (لاموند و همکاران،2009).

 

شماره 97


 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.