مشخصات پروپوزال:
موضوع پروپوزال: اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل ( TA ) در بهبود رضایتمندی زناشوئی و سلامت روانی زوجین مسـتعد طلاق
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 18 صفحه
نوع فایل: word شماره 121
برای دانلود به ادامه مطلب رجوع کنید...
 

قسمتی از بیان مسئله این پروپوزال:

گاه تحولات سیستم زناشویی را چنان بی ثبات می کنند که زن و شوهر از یکدیگر قطع امید کرده، قادر به گذشت و بخشودن اعمال، افکار و احساسات یکدیگر نیستند و در باور خود چاره ای جز وارد شدن به تعارضات زناشویی و گاه طلاق نمی بینند. طلاق شایع ترین جلوه تعارض شدید است که سرانجام بالغ بر نیمی از زوج هایی که درصدد مشاوره هستند، طلاق می گیرند (ورسینگتون ، 2005). براساس آمار رسمی در ایران از هر 1000 مود ازدواج، حدود 200 مورد به طلاق منجر می شود و ایران، چهارمین کشور جهان از نظر میزان نسبت طلاق به ازدواج است (یوسفی، 1390).

در بررسی علت طلاق علاوه بر عوامل اجتماعی، اقتصادی و حقوقی توجه به علت فردی و روان شناختی و عاطفی از جمله رضایت زناشویی و سلامت روان زوجین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از جوانب بسیار مهم نظام زناشویی، رضایتی است که همسران در ازدواج تجربه می کنند، و لیکن آمار طلاق که معتبرترین شاخص آشفتگی است (کانری و برادبیوری ، 1997)، نشانگر آن است که رضایت زناشویی به آسانی قابل دستیابی نیست (ترکان، کلانتری و مولوی، 1385).

رضایت زناشویی، مهمترین رکن سلامت روانی خانواده محسوب شده و نتیجه ی وجود یک رابطه ی دوستانه ی همراه با حس تفاهم و درک یکدیگر، و نیز وجود یک تعادل منطقی بین نیازهای مادی و معنوی زوجین است. رضایت زناشویی، در واقع برقراری انطباق بین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار است (هاروی ، 2005). طبق پژوهش هایی که در حیطه ازدواج و روابط زناشویی انجام شده است. متغیرهای مختلفی با روند رضایت زناشویی در طول زمان رابطه دارند. این متغیرها می توانند پیش بینی کننده شانس حفظ رضایت رابطه زناشویی در زوال زمان یا رفتن به طرف آشفتگی زناشویی و طلاق باشند. یک دسته از این متغیرها مربوط به سلامت روانی فرد می باشد(هالفورد،2002؛ ترجمه تبریزی و همکاران، 1384). سازمان بهداشت جهانی (WHO)سلامت روانی را به عنوان حالتی از بهزیستی که در آن فرد توان مندی خود را شناخته از آنها به نحو موثر و مولد استفاده کرده و برای اجتماع خویش مفید است تعریف می کند(به نقل از تسلیم بخش، 1392).

کمپل(1989) سلامت روان را عملکرد روانی موفقیت آمیزی می داند که با فعالیت های سازنده ارتباط رضایت بخشی و توانایی فرد برای سازگاری با تغییرات و مقابله با حوادث می انجامد. سلامت روان را نمی توان جدا از آسایش فردی، خانوادگی و اجتماعی که در بر دارنده روابط بین فردی است در نظر گرفت. مفهوم سلامت روان در واقع جنبه ای از مفهوم کلی سلامت است و به کلیه روش ها و تدابیری اطلاق می شود که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های روانی به کار می رود (به نقل از کیخاوانی و همکاران، 1391).

نتایج تحقیقات نشان داده است که در افراد با اختلالات خلقی، سوء مصرف مواد و بعضی از اختلالات اضطرابی، بویژه اختلال پانیک و اختلال اضطراب منتشره، مشکلات رابطه زناشویی و مشکلات فردی می تواند یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین دامنه زیادی از مشکلات زناشویی در جمعیت های با اختلالات روان شناختی گزارش شده است (هالفورد،2002؛ ترجمه تبریزی و همکاران، 1384).

لاندبلاد و هانسون (2005) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که سلامت روانی و سلامت جسمانی هر دو با وضعیت زندگی زناشویی ارتباط دارند. ویسمن و همکاران (2007) در پژوهشی نشان دادند که برخی از اختلالات روانی با مشکلات زناشویی ارتباط دارند.

 

شماره 121


 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.