عنوان: اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 20 صفحه
شماره: 573


قسمتی از این پروپوزال:

ابزارهای پژوهش:

1. برای آموزش تنظیم هیجان به کود کان سنین پیش دبستانی از برنامه آموزشی “Early Heartsmarth” استفاده می شود.این برنامه توسط موسسه پژوهشی Hearthmath ( بردلی ، اتکینسون ،توماسیو و ریز ،2009 ) تهیه شده و اثربخشی آن در مطالعات مختلف بررسی شده است ( 2006 ،2007 ؛ به نقل از بردلی ، اتکینسون ،توماسیو و ریز،2009).

این برنامه شامل آموزش مجموعه ای از تکنیک ها است که مربیان و دانش آموزان را قادر می کند تا استرس ، اضطراب و دیگر نقص های هیجانی که مانع در عملکرد و یادگیری هستند،تنظیم کنند. اساس موثر بودن این تکنیک ها این است که آنها افراد را قادر می کنند که حالت هماهنگی روانی-فیزیولوژیکی را خودشان فعال کنند. تحقیق معلوم کرده است که هماهنگی روانی-فیزیولوژیکی در فعالیت سیستم عصبی، ثبات هیجانی را افزایش داده و عملکرد شناختی را بهبود می بخشد.

هدف این برنامه این است که کودکان را به اهداف زیر نزدیک کند :

1. تشخیص و فهم بهتر حالتهای هیجان های اساسی

2. یادگیری تنظیم هیجان ها

3. راههایی برای قوی تر کردن ابراز احساسات مثبت

4. راههایی برای قوی تر کردن ارتباط همسالان

5. مهارتهای حل مسئله این برنامه دارای چهار بخش اصلی است، شامل : ارتباط دهی بین جنبه های فیزیولوژی و هیجانی قلب.

در شروع برنامه بچه ها با استفاده از مدل قلب، با کارکرد آن اشنا می گردند.رقص با صدای ضربان قلب و استفاده از گوشی قلب این تجربه را واقعی تر می کند.

بچه ها از طریق مکالمه با عروسک خرس قلبی از قلب فیزیکی به قلب هیجانی حرکت می کنند.

تشخیص و فهم هیجان ها. بچه ها یاد می گیرند هیجان های اساسی را از طریق کارت تصویرهای هیجان و بازی تشخیص داده و بهتر درک کنند.

برای کمک به خود-تنظیمی دو تکنیک ساده توسط عروسک خر س آموزش داده می شود : تکنیک " تغییر و درخشش " تجربه بچه ها را از احساس های مثبت مثل عشق و مراقبت قوی می کند، در حالی که تکنیک " قلب گرمتر " به کنترل تکانه ها و مدیریت هیجان های منفی کمک می کند. ابراز عشق و حمایت به خانواده و دوستان. بچه ها در فرایند قصه گویی شرکت کرده و ابراز و تجربه هیجان های مثبت را یاد می گیرند.

یادگیری حل مسئله. با استفاده از کارت تصاویر که موقعیت های وابسته به سن را به تصویر می کشند و نیز یک پوستر دستوری بزرگ، بچه ها مهارتهای حل مسئله و مهارتهای اجتماعی شدن با همسالان را یاد می گیرند.

آلبومی از موسیقی سرگرم کننده و جالب در طول برنامه پخش خواهد شد تا یادگیری ایده ها و مهارتهای کلیدی را تسهیل کند. پژوهش پشت این برنامه: در دنیای پیچیده و در حال تغییرات سریع، ما نیازمند به مهارتهای جدیدی برای سازگاری موفقیت آمیز با شرایط در حال تغییر هستیم. پژوهش ها نشان داده اند کودکانی که مهارتهای اجتماعی و هیجانی را فرا گرفته اند در مدرسه بهتر عمل کرده، در روابط خود موفق تر بوده، اعتماد بیشتری را تجربه می کنند و نیازهای خود را بهتر برآورده می سازند.

موسسه تحقیقی heartmath نقش مهمی را که قلب در تجارب هیجانی و مهارتهای فکری ما دارد، مطالعه کرده است.علاوه بر این که قلب خون را به سراسر بدن پمپاژ می کند، به عنوان یک غده هورمونی،ارگان حسی و پردازشگر اطلاعات و مرکز کدگذاری شناخته شده است که ارتباط مداومی با مغز دارد. زمانی که ما هیجانهای منفی مثل خشم یا ناکامی را تجربه می کنیم،سیگنالهای نامنظم و پراکنده ای از قلب به مغز فرستاده می شوند،که موجب بازداری فعالیت قشر مغزی می گردند.

در این حالت، مغز ما به خوبی حالت معمول، فعالیت نمی کند: واکنش های ما کند شده و ما نمی توانیم به راحتی چیزی را به خاطر بیاوریم یا تفکر واضحی داشته باشیم.زمانی که احساسات مثبت مثل عشق و دوستی را ابراز می کنیم،قلب ما بیشتر از همیشه سیگنالهای منظمی را به مغز می فرستد. و این منجر به تسهیل عمل قشر مغزی می شود،و ما اثرات آن را به صورت تفکر روشن،عملکرد بهبود یافته و حل بهتر مساله ها می بینیم.یادگیری تکنیک هایی برای تنظیم هیجانها،به ویژه در موقعیتهایی که ما استرس را پیش بینی می کنیم،نقش بزرگی در کمک به کارکرد بهتر مغز خواهد داشت.

در شکل، ارتباط بین قلب و مغز به خوبی نشان داده شده است: توضیح کامل برنامه در قسمت پیوست آمده است. 2. پرسشنامه ارزیابی رفتار اجتماعی توسط معلم " اقتباس از ویر و داوین ( 1980 ؛ به نقل از جدیدی ، 1375 ) جهت ارزیابی جنبه های مثبت رفتار اجتماعی کودکان گروه سنی 5 تا 11 ساله استفاده می شود. از این پرسشنامه برای سنجش شایستگی اجتماعی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده خواهد شد. این پرسشنامه شامل 20 سوال است.

هر سوال در یک مقیاس سه امتیازی _ به ندرت ، تا حدی یا گاهگاهی ، مطمئنا_ درجه بندی و به ترتیب نمره ، 1 ، 2 و 3 به آن اختصاص داده شده است. دامنه نمرات پرسشنامه بین 20 و 60 است.

ویر و داوین ( 1980 ) ضریب اعتبار آن را ( 87/. ) به دست آورده و آن را وسیله خوبی برای ارزیابی جنبه های مثبت رفتار اجتماعی کودکان معرفی کرده اند. در هنجاریابی این پرسشنامه در ایران جدیدی (1375) ضریب اعتبار آن را ( 81/. ) به دست آورده است.

با توجه به اینکه در تحقیقاتی که هدف آنها پژوهش است ، ضریب اعتبار کافی بین 70/. تا 80/. است ، می توان آن را آزمون قابل اعتباری دانست ( شریفی ،1372؛ به نقل از جدیدی ، 1375).


قیمت با تخفیف ویژه:


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.