عنوان: بررسی ارتباط سلامت عمومی با تعارض متقابل کار - خانواده در پرستاران شاغل مراکز آموزشی درمانی شهر گنبد
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 29 صفحه
کد: 552



قسمتی از این پروپوزال:

این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است که به بررسی سلامت عمومی پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر گنبد و ارتباط آن با تعارض متقابل کار– خانواده می پردازد.

در مطالعات مقطعی پژوهشگر هیچ گونه دخل و تصرفی ندارد یعنی در فرایند پژوهش هیچ گونه مداخله ای انجام نمی دهد بلکه فقط با بررسی مساله و علل مرتبط با آن سعی می کند اثرات عوامل خطر و تاثیر آن بر مشکلات را در یک دوره مطالعه نماید. (89).

جامعه پژوهش: این جامعه در زمان انجام پژوهش شامل 1169 نفر از پرستاران بوده است که در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان در شهر گنبد مشغول به کار بوده اند.

مشخصات واحدهای مورد پژوهش: در این پژوهش معیارهای پذیرش و مشخصات واحدهای مورد پژوهش عبارت بود از :

• دارا بودن مدرک کارشناسی و بالاتر در گنبده پرستاری

• داشتن حداقل یک سال سابقه کار بالینی

• اشتغال واحدهای مورد پژوهش به صورت (رسمی، پیمانی، قراردادی و یا طرحی) در یکی از مراکز آموزشی درمانی شهر گنبد

• افرادی که در مرخصی استعلاجی (بیماری) و یا استحقاقی طولانی مدت بوده و یا به اظهار خودشان سابقه مشکلات شناخته شده سلامتی را داشتند‏01:44:24 ق.ظ از تحقیق کنار گذاشته شدند.

محیط پژوهش: محیط این پژوهش شامل کلیه مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان درشهر گنبد (پورسینا،حشمت،شفا،هفده شهریور، الزهرا، ولایت،رازی وامیرالمومنین) می باشد که پرستاران در بخش های مختلف آن مشغول به کار هستند. محیط فوق محیط طبیعی بوده و هیچ دستکاری توسط پژوهشگر در آن صورت نمی گیرد.

تعیین حجم نمونه: نمونه های پژوهش در این مطالعه تعداد 374 نفر از پرستاران (رسمی، پیمانی، قراردادی و طرحی) دارای مدرک کارشناسی و بالاتر وحداقل یک سال سابقه کار بالینی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان در شهر گنبد بودند که بعد از یک مطالعه اولیه در 22 نفر از پرستاران و با توجه به تحقیق مشابه توسط مدسن و همکاران در سال 2005 تحت عنوان" تعارض کار – خانواده و تاثیر آن بر سلامتی" با اطمینان 95 درصد و قدرت آزمون 90 درصد بر حسب فرمول نمونه گیری زیر برآورد گردید.

ابزار گردآوری داده ها: در این پژوهش، ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه می باشد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه ایی شامل سه بخش استفاده گردید. بخش اول شامل: پرسشنامه اطلاعات فردی و اجتماعی واحدهای مورد پژوهش با 25 سوال (سن، جنس، وضعیت تاهل، مدت زمان تاهل، تعداد فرزندان، سن کوچکترین فرزند، میزان تحصیلات و اشتغال همسر، مشارکت همسر در امور منزل، متوسط درآمد ماهیانه خانواده، نگهداری ازافراد سالمند یا معلول، استفاده از سیستم حمایتی، میزان تحصیلات، وضعیت استخدامی، پست سازمانی، نوبت کاری، سابقه کار بالینی، نوع بخش، سابقه کار در بخش فعلی، اشتغال در سازمان دیگر، علاقه به کار، میزان متوسط اضافه کاری ماهیانه، نوع اضافه کار و امکان استفاده از مرخصی) مشخص گردید. در بخش دوم از پرسشنامه 28 سوالی بررسی وضعیت سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) که یک پرسشنامه استاندارد است، استفاده شد.

سوال های این پرسشنامه، به بررسی وضعیت سلامتی فرد در یک ماهه اخیر می پردازد و نشانه هایی مانند افکار، احساسات نابهنجار و جنبه هایی از رفتار قابل مشاهده که بر موقعیت اینجا و اکنون تاکید می شود را بررسی می نماید. این پرسشنامه دارای 28 سوال چهار گزینه ای می باشد که با سوالات مربوط به علایم جسمانی شروع شده و در ادامه سوال هایی که بیشتر علایم روانپزشکی را مطرح می کند، ارایه می شود.

پرسشنامه 28 سوالی از 4 خرده آزمون تشکیل شده است که هر کدام از آنها دارای 7 سوال می باشد. سوالهای هر خرده آزمون به ترتیب و پشت سر هم آمده است به نحوی که سوال 7 -1 مربوط به خرده آزمون نشانه های جسمانی، 14 -8 مربوط به اضطراب و بیخوابی، 21 -15 خرده آزمون اختلال در کارکردهای اجتماعی و 28 -22 مربوط به افسردگی می باشد. در خرده آزمون نشانه های جسمانی، وضعیت و مشکلات جسمانی که فرد در یک ماه گذشته تجربه کرده است، مورد بررسی قرار می گیرد. در خرده آزمون اضطراب و بی خوابی، از علائم و نشانه های بالینی اضطراب شدید، تحت فشار بودن، عصبانیت، دلشوره، بی خوابی و داشتن وحشت و هراس ارزیابی به عمل می آید.

در خرده آزمون اختلال در کارکردهای اجتماعی توانایی فرد در انجام کارهای روزمره، داشتن قدرت تصمیم گیری، احساس رضایت در انجام وظایف، احساس مفید بودن در خانواده و لذت بردن از فعالیت های روزمره مورد بررسی قرار می گیرد و سرانجام در خرده آزمون افسردگی علائم ویژه افسردگی، از جمله احساس نا امیدی، بی ارزش بودن در خانواده، داشتن افکار خودکشی و آرزوی مردن، احساس بی ارزشی و ناتوانی در انجام کارهای روزمره بررسی می شود(90).

روش نمره گذاری که در این ابزار استفاده شده است، روش لیکرت است که بر اساس این شیوه هر یک از سوالهای چهار درجه ایی آزمون به صورت: ( به هیچ وجه)، (در حد معمول)، (بیش از معمول )، (بسیار بیش از معمول) با صفر تا سه نمره گذاری می شوند. فقط در سوالات 21 -20 -19 -18 -17 -15 نمره دهی بر عکس می باشد. در نهایت نمرات خرده آزمون ها با هم جمع می شود و در نتیجه نمره کل فرد، از صفر تا 84 متغیر خواهد بود. نتایج نشان داده است که بهترین نمره برش با استفاده از روش نمره گذاری لیکرت، برای افراد مورد مطالعه نمره 23 است. با این روش نمره گذاری، کسانی که نمره 23 و کمتر به دست آورند به عنوان فرد سالم و کسانی که نمره 24 و بالاتر بگیرند مشکوک به اختلال در سلامتی هستند(92،91). بخش سوم شامل: پرسشنامه تعارض کار - خانواده کارلسون و همکاران(2000) است.

این پرسشنامه استاندارد دارای 18 سوال می باشد که در دو جهت (تعارض کار - خانواده و تعارض خانواده - کار ) که هر کدام دارای 9 سوال است، و سه بعد برای هر جهت که شامل: (تعارض کار با خانواده بر مبنای فشار، تعارض کار با خانواده بر مبنای زمان، تعارض کار با خانواده بر مبنای رفتار) برای تعارض کار با خانواده و (تعارض خانواده با کار بر مبنای فشار ،تعارض خانواده با کار بر مبنای زمان و تعارض خانواده با کار بر مبنای رفتار)، برای تعارض خانواده با کار که هر کدام دارای 3 سوال است، بسط یافته است این پرسشنامه بر اساس مقیاس 5 درجه ایی لیکرت کاملاً مخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم، کاملاً موافقم، پاسخ داده می شود. پس از پاسخ دهی، نمرات 6 خرده آزمون با هم جمع می شود که در نتیجه نمره بیشتر نشانه تعارض بیشتر است.

تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزارها: پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر یک پرسشنامه استاندارد بوده که به دفعات در مطالعات گوناگون در ایران و سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. مرور مطالعات انجام گرفته در کشورهای مختلف جهان در زمینه اعتبار یابی پرسشنامه سلامت عمومی ( ماری و ویلیامز ، 1985؛ بریجز و گلدبرگ ، 1986 گلدبرگ و همکاران، 1997 ) دلالت بر روایی و پایایی بالای آزمون داشته است.

در مطالعه انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی این پرسشنامه قابل استفاده در فرهنگ های مختلف و کشور های در حال رشد می باشد (92). همبستگی بالای موجود بین نتایج حاصل از فرم 28 سوالی پرسشنامه عمومی در تشخیص اختلالات سلامتی، دلالت بر این دارد که این پرسشنامه، از توانایی لازم برای ارزیابی شدت اختلالات سلامتی برخـوردار بوده و می تواند به عنوان ابزار غربالگری صرفه جویی در وقت و هـزینه را در پژوهش ها به همراه داشته باشد.

در ایران نیز، یعقوبی و همکاران در بررسی اعتبار یابی پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی، نمره برش 23 را با روش لیکرت گزارش نموده اند و ضریب پایایی پرسشنامه ( با روش بازآزمایی) 88 درصد بوده است. نور بالا و همکاران در سال 1380، اعتبار یابی پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی را بر روی 879 نفر از خانوادهای تحت پوشش مراکز بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران و شهید بهشتی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام دادند.

نتایج نشان داد که بهترین نمره برش با استفاده از روش نمره گذاری لیکرت، برای افراد مورد مطالعه نمره 23 است. حساسیت ، ویژگی و میزان اشتباه طبق بندی کلی با این نمره برش به ترتیب برابر با 5/70، 3/92 و 3 /12 درصد بود با این روش نمره گذاری، کسانی که نمره 23 و کمتر به دست آورده اند به عنوان فرد سالم و کسانیکه نمره 24 و بالاتر گرفته اند مشکوک به اختلال در سلامتی هستند (92 -91).
قیمت با تخفیف ویژه:


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.