بروز فساد اداری در دنیا تا به امروز مورد توجه بسیاری از مسئولین دولتی و غیر دولتی بوده است و از جمله مسائلی بوده که به نظر جمع کثیری از محققان با موضوع توسعه، رابطه عکس داشته؛ به این معنی که کاهش بروز فساد در افزایش سرعت کشوری در رسیدن به توسعه انسانی تأثیر مثبت به سزایی داشته است
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل پروپوزال


متغیرهای اصلی این پروپوزال:
بررسی مدل سنجش سلامت و فساد اداری در شهرداری تهران

سال نگارش:
جدید
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
85 صفحه
شماره:
432


توضیحات و بخش هایی از این پروپوزال:

نگاه به شاخص دیگری در زمینه سنجش سلامت و فساد اداری نیز هم چنان بیانگر وضعیت نامطلوب ایران در زمینه فساد است.تمامی این آمارها، اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد که توسط کشورها و سازمان هایی تهیه شده است که هیچ کدام در کشور ایران قرار ندارند و شاید با الزامات، فرهنگ و شرایط کشور آشنایی کافی را نداشته و همین امر باعث شود که اطلاعات ارائه شده تطابق صد درصد با واقعیت نداشته باشند. از سوی دیگر اگر ما تنها به همین بهانه اظهار نماییم که وضعیت ما بهتر است، در واقع نتوانسته ایم دلیل علمی بر مدعای خود بیابیم و با این نظرات نیز نمی توان حرکت موثری در راستای بهبود وضعیت کرد. اولین گام در این مسیر، سنجش مطمئن، دقیق، مطابق با شرایط و علمی از وضعیت کنونی کشور است.

برای این منظور نیازمند مدل و ابزار دقیقی می باشیم. تا کنون صحبت از وضعیت کلی کشور صحبت به میان آمده است اما سوال در این است که وضعیت سازمان شهرداری تهران به عنوان یکی از سازمان ها، با شعار مردم نهاد بودن و هم چنین سازمانی که به لحاظ ساختاری از جمله گسترده ترین سازمان های شهر تهران- پایتخت کشور ایران- به حساب می آید هم چنین طیف وسیعی از خدمات را در ویترین خود برای ارائه به مردم شهر دارد؛ از چه وضعی برخوردار است.

در یکی از تحقیقاتی که در داخل کشور، وضعیت شهرداری تهران در مقایسه با سایر سازمان ها چنین آمده است: ... با توجه به این اطلاعات می توان گفت که فساد در حال حاضر گریبان شهرداری تهران را نیز گرفته است و ضروری است که در این زمینه اقدامی صورت گیرد و وضعیت دقیق سلامت و فساد آن از طریق سنجشی علمی و با روشی دقیق شناسایی شود. زیرا در سطح دولت های محلی و شهرداری ها نیز، فساد به عنوان "مسأله اصلی مدیریت شهری"، عنوان می شود. بر این اساس محققان به دنبال تحلیل این سوال می باشند که چگونه مدیرت شهری و سیستم های اداری مرتبط ... آلوده به فساد منجر به کارکرد نامناسب شهر و فاصله بین وضعیت مطلوب و مورد انتظار ذی نفعان با وضعیت جاری می‏شوند؟ (O.B.SERVER, 1996) اما ضرورت پرداختن به موضوع فساد از آن دسته از موضوعات و مسائلی است که دارای ابعاد و جنبه های حائز اهمیت زیادی است. تا کنون به برخی از این جنبه ها پرداخته شده است. اکنون به این موضوع و بحث تأمین سلامت از زاویه بسیار مهم دیگری یعنی فرهنگ پرداخته خواهد شد.

تحقیقی که در طی آن از 68 کشور مورد بررسی قرار گرفته است (68کشور 80% جمعیت کل دنیا را در بر می گیرد.) رابطه میان توسعه انسانی و فساد مورد سوال بوده است و نتایج این تحقیقات حاکی از تأثیر بسیار مهم وضعیت فرهنگی جامعه در میزان رواج فساد و به تبع آن عقب ماندگی و یا پیشرفت در توسعه انسانی، بوده است (Randi L. Sims;Baiyun Gong;Cynthia P. Ruppel, 2012, p. 90) به طور کلی تحقیقات گذشته نشان می دهد که رفتارهای فساد آمیز در یک جامعه می تواند علاوه بر این که منجر به تخصیص ناعادلانه منابع و نفوذ فساد در سرمایه گذاری های تجاری و یا عملکرد سازمان ها شود، بلکه نظام اجتماعی و سیاسی را از نظر اخلاقی به انحطاط می کشد (Randi L. Sims;Baiyun Gong;Cynthia P. Ruppel, 2012, p. 92)، (عباس زادگان،1383) از نظر فرهنگی نیز وقتی فساد به یک فرهنگ تبدیل شد کسی دیگر فکر نمی‏کند که کارش نادرست است زیرا از یک طرف می‏بیند که همه، این‏طور رفتار می‏کنند و از طرف دیگر از او نیز انتظار دارند که او نیز آن گونه رفتار کند. از همه مهم‏تر این که بنا به دلایل متفاوت (سازمانی و فراسازمانی و ...) راه ارضای نیازها و تحقق اهداف مسدود و تنها از این طریق ممکن است. از این رو، مردمِ آرزومند و نیازمند از طریق نادرست، بیراهه و فساد آمیز به دنبال دستیابی به اهداف می‏روند.

وقتی به بیراهه رفتن شروع شود بعد از مدتی به عنوان یک روش، هنجار و فرهنگ باب می شود و افراد برای تحقق اهداف خود به همه ابزارها متوسل می‏شوند(رفیع پور،1386،صص.49-48). در این بخش باید بر فرهنگ ایرانی- اسلامی رایج در کشور نیز تأکید ویژه ای شود. در فرهنگ اسلامی، بر سالم بودن کارگزارن اسلامی بسیار تأکید شده است.- به ویژه می توان به سخنان ارزشمند امام علی (ع)، در توصیه هایی به کارگزاران در اقصی نقاط قلمروی اسلامی اشاره کرد.- با وجود رواج چنین فرهنگی در سطح جامعه، بروز و ظهور فساد اداری، دقیقاً نقطه مقابل فرهنگ اسلامی خواهد بود.

از این رو مبارزه با فساد اداری و ارتقای سلامت ا زالزامات و ضرورت های ایجاد جامعه ای با مشخصات اسلامی است. هم چنین از سوی دیگر می توان گفت وجود شرایط فرهنگی خاص در هر کشوری می تواند احتمال و میزان بروز فساد را معین نماید. یکی از مناسب ترین چارچوب ها برای فهم چگونگی اثرگذاری فرهنگ کشورها بر روی رفتار افراد به وسیله هافستد ارائه شده است. طبقه بندی او از فرهنگ یک کشور دارای چهار بعد (چهار متغیر) است. فاصله قدرت ، پرهیز از شرایط نامتعین ، مردانگی یا زنانگی ،جمع گرایی یا فردگرایی (Davis, James; Ruhe, John;, 2003). با استفاده از این نظریه می توان پیش بینی هایی به شرح زیر استخراج کرد:

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.