پرسشنامه سنخ نمای مایرز-بریگز MBTI به عنوان ابزار ارزیابی و درمان به کار می رود. این ابزار، می تواند به زوج کمک کند تا از تفاوت ها و شباهت های موجود در سنخ روانشناختی خود آگاه شوند.

فرد می تواند تا حدی به منحصر به فرد بودن دیگری پی ببرد و دریابد که تفاوت ها را نه صرفأ به عنوان نقاط تعارض بلکه به عنوان نقاط قوت درک کند. زوج می توانند مشاهده کنند که، روش های متفاوتی برای رسیدن به نتیجه یکسان وجود دارد. ویلیامز و تاپان (۱۹۹۵) چارچوبی را برای استفاده از MBTI در مشاوره زوجی فراهم می کنند، که گام های زیر را شامل می شود.

(1) در مورد سنخ شخصیت بحث کنید. (۲) تفاوت ها را آسیب زدایی کنید. (۳) دیدگاه هریک از اعضا را در نظر بگیرید. (۴) توافق ایجاد کنید. (۵) جنبه هایی که کمتر به آنها توجه شده است را قوت بخشید. (۶) به زوج در مورد زمان های استرس هشدار دهید. ارزیابی به زوج فرصت می دهد تا ویژگی های شخصیتی خود را مستقیم در زمینه مسائل مشترک که مورد تعارض است، به کار گیرند.

همچنین ارزیابی برای زوج تشریح می کند که هیچ سنخی بد یا خوب نیست، بلکه باید به نقاط قوت موجود در این تفاوت ها توجه نمایند. موارد احتیاط با این که اجزای MBTI شباهتی به یک تست ندارند، اما MBTI یک آزمون شخصیتی است. همه شخصیت سنج ها تلاش می کنند تا ویژگی های پایدار را اندازه بگیرند. اگر تفسیر نادرست باشد، نتایج می تواند مراجع را به این باور برساند که وضعیت آنها غیر قابل تغییر است. برخی از واکنش های ممکن نسبت به نمرات MBTI عبارتند از: «من و همسرم بسیار متفاوتيم»، «ببینید او هرگز تغییر نخواهد کرد او درون گرا است» یا «او هرگز قادر نخواهد بود نیازهای عاطفی مرا برآورده سازد، زیرا او سنخ متفکر دارد».

بدتر اینکه، مراجعان در مورد خودشان به این نتیجه می رسند که نمی توانند تغییر کنند. علاوه بر این، غیر منطقی خواهد بود که فرض کنیم شباهت در سنخ روانشناختی، سازگاری کامل را پیش بینی می کند. سنخ نمای مایرز بریگز (MBTI) همراه با جزئیات آن، به چند دلیل در اینجا توصیف شده است. اول اینکه، این مقیاس، نمونه ای از ارتباط ارزیابی و درمان در مشاوره روجی است. دوم اینکه، این مقیاس احتمالأ معروف ترین شاخص در زمينه سبک روانشناختی است (فریدمن و شرمن ، ۱۹۸۷).

این مقیاس در موقعیت های متعدد و با اهداف گوناگون در بحث های مدیریتی، تشکيل ثيم، مشاوره شغلی و درمان فردی استفاده می شود. سوم این که این مقیاس، ساده و قابل فهم است این آزمون بر اساس چهار بعد واضح و قابل فهم در مورد شخصیت یا ترجیحات فرد ساخته شده است. درونگرایی (1) در برابر برون گرایی (E)، حسی (S) در برابر شهودی (N)، منطقی (T) در برابر احساسی (F) و قضاوت (J) در برابر ادراک (P). از ترکیبات گوناگون آن، ۱۶ سنخ شخصیتی حاصل می شود. در نهایت، استاندارد این آزمون در زوج درمانی با سابقه است و زمانی که هردو عضو زوج آزمون را پاسخ داده اند گزارشی در مورد چگونگی رابطه به دست می دهد.

این گزارش شامل بیش از ۱۰ صفحه تفسير بوده که اطلاعات مختصری در توصیف فرد و زوج و خطوط شباهت و تفاوت در هر یک از چهار بعد می شود. در اینجا یک مثال از جین و جان داده شده است. جین فردی برون گرا، شهودی، احساسی و قضاوت کننده و جان، فردی درون گرا، حسی، احساسی و قضاوت کننده است. این نتایج نشان می دهد که زوج در دو بعد احساسی بودن و قضاوت کردن مشابه بوده اما در دو بعد اول باهم متفاوت اند. توان اصلی تفسیر سنخ نمای مایرز-بریگز، در نشان دادن همین شباهت ها و تفاوت های سخی است. به طور کلی شباهت ها به معنی یک دیدگاه مشترک است، در حالی که تفاوت ها نشان دهنده تعارض و یا مکمل است. جلسه ارزیابی با استفاده از سنخ نمای مایرز - بریگز با تکمیل پاسخ ها توسط افراد به طور جداگانه و بدون کمک یکدیگر شروع خواهد شد.

معمولا ابزار در بین جلسات نمره گذاری می شود و تفسیر آن در یک جلسه دیگر انجام خواهد شد. این کار به درمانگر فرصت می دهد تا بتواند نتایج را بررسی کند. پرووست (۱۹۹۳) یکی از بهترین منابع اطلاعاتی در زمینه استفاده از MBTI را در زوج درمانی فراهم کرده است. در زیر تعدادی از پیشنهادات او در مورد تفسیر نتایج با یک زوج آمده است.

1. مطمئن شوید که زوج دلیل استفاده از آزمون را فهمیده اند و نسبت به این مفهوم که هر دو می توانند تفاوت های یکدیگر را درک کنند آگاه شده اند. ٢. مفاهيم MBTI مفهوم ترجيهات تفاوت در کلمات کلیدی را تشریح کنید. ٣. بعد از این که یک بعد (مثلا درون گرایی برون گرایی) تشریح شد از هر دو عضو زوج بخواهید تا ترجیح شخصی خود و ترجیح همسر خود را حدس بزنند. ۴. نتایج واقعی را در برابر زوج قرار دهید و هرگونه اختلاف را بین ادراک آنها و همسرشان از نتایج را مورد بحث قرار دهيد. .. از زوج بخواهید تا در مورد سنخ روانشناختی مطالعات جانبی داشته باشند. مثل کتاب کار، بازی و سنخ: کسب تعادل در زندگی شما (پرووست، ۱۹۹۰) ۶- از زوج بخواهید تا تکالیف خانگی خود را تکمیل کنند.

شاید بخواهیم مشاهده کنند که چگونه هریک از آنها در یک کار مشترک با هم وارد عمل می شوند و از آنها بخواهید تا در جلسه بعد این موضوع را گزارش کنند. این مهم است که به همسران یادآوری کنیم از سرزنش و یا بهانه قرار دادن سنخ روانشناختی خود اجتناب نمایند. در پایان مصاحبه اولیه، روال معمول این است که زوج درمان گر مسائل یا مشکلات عمده ای را که در مرحله ارزیابی نکته برداری شده است با زوج در میان بگذارد.

بوئن (۱۹۸۸) توصیه می کند، نتایج آزمون های به عمل آمده همراه با تشریح آنها، در اختیار زوج ها قرار گیرد. البته این توصیه برای هرگونه آزمونی مناسب نیست. برخی مواقع ممکن است زوج ها از نتایج آزمون ها استفاده نابه جا نمایند (بوئن، ۱۹۸۸) و تفسیر نادرست نتایج توسط زوج، ممکن است آنها را در یک موقعیت ناامید کننده قرار دهد. اولسون (۲۰۰۲) نيز معتقد است ارائه گزارش نتایج آزمون آمادگی مراجعان را کاهش می دهد، زیرا مراجعان در زمینه خواندن و تفسیر نتایج آموزش ندیده اند و ممکن است از این نتایج، علیه همسر خود استفاده نمایند. نتایج برخی از ابزارهایی که اجرا می شود، موقتی بوده و فقط تصویر موقتی از روابط کنونی ارائه می دهند.

بر این اساس نمی توان تصویر پایدار از روابط جهت مداخله، فراهم کرد. به هرحال، درمانگران به لحاظ اخلاقی متعهد هستند که بازخورد مناسبی از نتایج آزمون ها به مراجعان، ارائه نمایند. امروزه که درمان های کوتاه مدت مرسوم شده است، ما باید از وقت خود و مراجعانمان عاقلانه استفاده کنیم. در این راستا، ارزیابی ها باید بر اساس نیاز مراجعان انتخاب شده و به عنوان وسیله ای برای شناسایی نقاط تمرکز و دنبال کردن فرایند درمان، که در زمان صرفه جویی می کند، مورد استفاده قرار گیرند. سایر ملاحظات برخی از ابزارهایی که ارائه شده، و نیز برخی دیگر که در مشاوره زوجی استفاده می شوند، گزارش رایانه ای ارائه می دهند.

استفاده از رایانه، نمره گذاری را آسان می کند و اطلاعات مفیدی در مورد داده های هنجار ارائه می نماید. استفاده از نتایج رایانه ای، بدون آموزش مناسب، غیر اخلاقی بوده و می تواند برای مراجعان، آسیب زا باشد. تفسیرهای رایانه ای، نمی تواند جایگزین مناسبی برای تجربه و آموزش باشد.


دانلود این پرسشنامه به همراه تمامی پرسشنامه های دیگر این سایت (1060 پرسشنامه)

با پرداخت مبلغی جزئی همه پرسشنامه های سایت را رایگان دانلود کنید! (هر پرسشنامه 55 تک تومانی)

قیمت با تخفیف بسیار ویژه: 59000 تومان

 پس از پرداخت آنلاین وجه، امکان دانلود فوری همه پرسشنامه های سایت در اختیار شما قرار می گیرد.

دقت کنید این مبلغ برای همه پرسشنامه های سایت می باشد. یعنی حداقل 1000 پرسشنامه . برای فروش تکی و یک پرسشنامه نیست. اضافه بر 1000 تا هدیه به خریداران. لطفا درباره یک پرسشنامه سوال نپرسید حتی شما دوست گرامی و عزیز!

   لیست پرسشنامه های سایت


آیا برای خرید استرس دارید و برای دریافت فایل مورد نظر خود دچار تردید هستید؟
  با ارسال سوال خود از طریق پیامک سریعا جواب خود را دریافت کنید: 09011853901
پشتیبانی ما شبانه روزی است.

توضیحات تکمیلی:

هدیه ای ویژه از مجموعه ایران پژوهش برای محققان، اساتید و دانشجویان گرامی:

شما می توانید با پرداخت فقط 59000 تومان تمامی پرسشنامه های سایت ایران پژوهش را سریع دانلود کنید و در کامپیوترتان ذخیره کنید. به همین سادگی!

شما می توانید ، هر پرسشنامه ای را که تمایل داشتید به رایگان و تنها با یک کلیک دانلود نمایید.

مراحل ساده برای خرید :

1- وارد کردن مشخصات و پرداخت آنلاین مبلغ:

2- پس از پرداخت بلافاصله می توانید پرسشنامه ها را دانلود نمایید.

نکته مهم: این امکان ویژه در هیچ سایت یا مرکزی ارائه نشده است

نام و مشخصات پرسشنامه های سایت 


انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.