این شاخه شامل مهارت هایی از قبیل ادراک و ارزیابی دقیق هیجان ها در خود و دیگران، شناسایی و تمایز هیجان های مختلف و ابراز مناسب کلامی و غیرکلامی هیجان ها می باشد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
38 صفحه
کد:
837 mb


توضیحات:

این شاخه شامل مهارت هایی از قبیل ادراک و ارزیابی دقیق هیجان ها در خود و دیگران، شناسایی و تمایز هیجان های مختلف و ابراز مناسب کلامی و غیرکلامی هیجان ها می باشد (3). این مهارت درباره توانایی پی بردن به وجود هیجان در خود و دیگران و نیز در محرک های دیگر از جمله در اشیاء، هنر، افسانه ها و موسیقی است. توانایی پی بردن شخص به هیجان های خود و شناخت چگونگی جریان احساس در دیگران نیازمند توجه به سرنخ های گوناگون داخلی و خارجی و تحلیل ارتباط کلامی و غیرکلامی هر دو در خود و در دیگران است. خودآگاهی هیجانی در عین حال می تواند به پیش بینی هیجان ها در شرایط و اوضاع و احوال گوناگون کمک نموده و رفتار شخص را هدایت کند(49).

اصلی ترین و بنیادی ترین مهارتی که به هوش هیجانی کمک می کند توانایی شناخت دقیق حالات هیجانی است. ناتوانی در تشخیص و شناخت یک هیجان یا ناتوانی در شناخت تفاوت یک هیجان از هیجان دیگر باعث می شود تا مهارت های دیگر بدون استفاده و نامفید واقع شوند. توانایی شناخت دقیق نامگذاری ها و توصیف هیجان ها عامل اصلی و پیش شرط برای همه استفاده های پیشرفته تر از هیجان هاست (51).

خودآگاهی، تشخیص هر احساسی به همان گونه که بروز می نماید. توانایی نظارت بر احساسات در هر لحظه برای بدست آوردن بینش روانشناختی و ادراک خویشتن. ناتوانی در تشخیص احساسات راستین، ما را سر درگم می کند. افرادی که در مورد احساسات خود اطمینان و قطعیت دارند، بهتر می توانند زندگی خود را هدایت کنند (21).

از مهارت های این شاخه، دو ویژگی اساسی که نقش حیاتی در زندگی هیجانی دارند، استنباط می شود: خودآگاهی و همدلی. خودآگاهی به معنای شناسایی حالت های هیجانی خود به همان صورتی که حادث می شوند و توانایی تفکر و نظارت لحظه به لحظه و مداوم بر آنهاست. آگاهی از هیجانات، اساسی ترین عامل در قابلیت های هیجانی است که دانش ما را در مورد خود افزایش می دهد و موجب سازگاری اثر بخش می شود(52).

یکی از معانی همدلی مشارکت هیجانی در انسان است. همدلی در این حوزه به طور کلی توانایی درک احساسات دیگران و تجربه دوباره آنها توسط خود است. همدلی نیز ریشه در خودآگاهی دارد، به این معنی که هرچه ما به احساسات خودمان آگاه تر باشیم ، در دریافت احساسات دیگران ماهرتر خواهیم بود (53)