ملکی تبار، مجید و علی لاریجانی(1386) در پژوهشی که با عنوان «بررسی راهبردی- امنیتی تأثیرات ماهواره بر باورهای جوانان » انجام شده است ، وضعیت باورهای دینی و عقیدتی و پایبندی به ارزش های دینی و نیز ملی گرایی دو گروه از جوانان بیننده برنامه های ماهواره و آنهایی که بیننده برنامه های ماهواره نمی باشند، مطالعه شده است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
32 صفحه
کد:
829 mb


توضیحات:

ملکی تبار، مجید و علی لاریجانی(1386) در پژوهشی که با عنوان «بررسی راهبردی- امنیتی تأثیرات ماهواره بر باورهای جوانان » انجام شده است ، وضعیت باورهای دینی و عقیدتی و پایبندی به ارزش های دینی و نیز ملی گرایی دو گروه از جوانان بیننده برنامه های ماهواره و آنهایی که بیننده برنامه های ماهواره نمی باشند، مطالعه شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد میزان باورهای دینی، پایبندی به ارزش های دینی و ملی گرایی کسانی که برنامه های ماهواره را تماشا می کنند متفاوت از کسانی است که بیننده برنامه های ماهواره ای نیستند. شفیعی ، علی(1386) در پژوهشی به بررسی نقش ماهواره در تغییر هویت جوانان شهر تهران (با تاکید بر تغییر رفتارهای اجتماعی و مدگرایی) پرداخته است .

این پژوهش از نوع كاربردی است ؛ چرا كه پژوهشگر با انجام این پژوهش كه بر بنیاد تجزیه و تحلیل چند سؤال درباره چگونگی روابط بین تعدادی متغیر بنا شده است، بر آن است كه افكار و عقاید ذهنی را در برابر واقعیات عینی آزمایش كند.برای آگاهی از تاثیرات ماهواره در تغییر هویت و رفتار اجتماعی جوانان گروه سنی 18 تا 28 سال در تهران، از مطالعه كتابخانه ای و ابزار پرسشنامه استفاده شد. برای پاسخ به سوالهای اصلی پژوهش، پرسشنامه ای 37 ماده ای تنظیم گردیده است. این پرسشنامه بین 384 نفر از جامعه آماری توزیع شد و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت  و نتایج زیر به دست آمده است :

1) بیشترین زمینه استفاده جوانان شهر تهران از ماهواره ، در زمینه " تفریح و سرگرمی" می باشد . پش از زمینه " تفریح و سرگرمی" ، دیگر زمینه های استفاده جوانان از ماهواره به ترتیب عبارتند از : علمی – آموزشی، خبری، انتخاب مد، سیاسی، ورزشی، مسائل جنسی و تجاری. گفتنی است کمترین زمینه استفادۀ جوانان شهر تهران از ماهواره مربوط به زمینه " تجاری" بوده است .2)در استفادۀ روزانه از ماهواره، بیشتر جوانان شهر تهران ، استفاده روزانه " کمتر از یک ساعت" را داشته اند . و کمتر آنها نیز " 3 تا 4 ساعت" استفادۀ روزانه از ماهواره داشته اند .3) مهمترین الگوهای اخذ مد, در میان جوانان شهر در این تحقیق به ترتیب عبارتند از : سلیقه شخصی، دوستان و همسالان، ماهواره، تلویزیون ایران، خانواده، اینترنت، شخصیت های علمی و فرهنگی، بازیگران و هنرمندان و ..... 4) بیشتر جوانان شهر تهران ، نسبت به مدگرایی گرایش " بالا "یی داشته اند.5) بیشتر جوانان شهر تهران معتقد بوده اند که استفاده از ماهواره باعث تغییر "متوسط " در رفتار اجتماعی شان می شود . همچنین کمترین آنهامعتقد بوده اند که استفاده از ماهواره ، باعث تغییر " مطلوب " در رفتار اجتماعی آنان می شود .

لازم به ذکر است که(1/34درصد) از جوانان شهر تهران نیز، بر این باورند که استفاده از ماهواره ، باعث تغییرات اجتماعی نا مطلوب، در رفتار اجتماعی آنان می شود .6) بین جنسیت و گرایش به مدگرایی به واسطۀ استفاده از ماهواره در میان جوانان شهر تهران ، تفاوت معنی داری وجود دارد . 7) بین جنسیت و تغییر در رفتار اجتماعی به واسطۀ استفاده از ماهواره،تفاوت معنی داری وجود دارد . گفتنی است که زنان بیش از مردان ،در نتیجه استفاده از ماهواره، تغییرات مطلوب در رفتار اجتماعی اشان ایجاد شده است .8) بین دو متغیر تحصیلات و گرایش به مدگرایی، تفاوت معنی داری وجود ندارد.