در دهه های اخیر، در مدل های روانشناختی متعددی این امر پذیرفته شده که طیفی از باورها و ویژگی ها، زمینه ساز و پیش درآمد رفتارهای بیماری و از جمله استراتژی های مقابله با بیماری هستند
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
24 صفحه
کد:
686 mb


توضیحات:

مطالعات متعددی رابطه بین مهارت های مقابله ای و سلامتی را مورد بررسی قرار داده اند. نتایج این بررسی ها نشان می دهد که مقابله هیجان مدار با پریشانی و نگرانی (ماتئوس، 2000)، بیماری های مزمن (موس، 1996)، درد مزمن (کاتز، 1996)، سوء مصرف مواد (ویلس و هیرکی، 1996) و افسردگی و علائم جسمی مرتبط است ولی مقابله مسئله مدار رابطه منفی با پریشانی روانشناختی و رابطه مثبت با رفتارهای ارتقا دهنده سلامت دارد (کریستن سن، 1995).

در دهه های اخیر، در مدل های روانشناختی متعددی این امر پذیرفته شده که طیفی از باورها و ویژگی ها، زمینه ساز و پیش درآمد رفتارهای بیماری و از جمله استراتژی های مقابله با بیماری هستند.طبق تعریف استراتژی های مقابله آن دسته از تلاش های شناختی و رفتاری را در بر می گیرند که به منظور کاهش استرس های درونی یا بیرونی صورت می گیرند به بیان دیگر مقابله تلاشی است که با هدف کنترل و غلبه بر مقتضیات و وقایع بحرانی صورت می گیرد.

این مقتضیات مبین چالش، تهدید، خطر، صدمه یا منفعتی برای فرد هستند (لازاروس ، 1991؛ به نقل از مسعودنیا، 1386).توانایی خوب حل مسئله، داشتن تجربیات کافی، در دسترس بودن سیستم حمایتی مناسب، داشتن خواب و بهداشت فردی مناسب و برخورداری از سبک زندگی متعادل از عوامل موثر بر استفاده از سبک مقابله ای موثر هستند. افرادی که قادر به مقابله موثر نیستند استرس های بیشتری تجربه می کنند و عدم سازگاری ایجاد شده باعث بروز اختلالات و مشکلات روانی می گردند. علت اصلی بسیاری از مشکلات روانی، روش های مقابله غیر موثر هستند (باری و فارمر، 2002؛ به نقل از اینانلو، 1391).