مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 38 صفحه
نوع فایل: word کد Mb460
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

توزيع يکي از مهمترين عناصر آميخته بازاريابي است که مديريت در اين زمينه با مشکل‌ترين مرحله تصميم‌گيري مواجه مي‌شود. زيرا کانال‌هاي منتخب مي‌توانند بر ساير تصميمات مربوط به بازاريابي اثر بگذارند. دليل ديگري که براي اهميت تصميمات پيرامون کانال توزيع مي‌توان ارائه کرد اين است که شرکت پس از اتخاذ تصميم بايد براي مدت طولاني به آن پايبند و متعهد بماند. چراكه چندين سال طول مي‌كشد يك سيستم توزيع بطور مطلوب مستقر شود و به آساني قابل تغيير نيست. (کاتلر، 1388 : 446) يكي از مهمترين چالشهاي مديران بازاريابي و توليدكنندگان، انتقال كالاهاي توليدي خود به بازارهاي هدف است. بر اين اساس تصميم‌گيري در خصوص شيوه انتقال كالا به محل خريد يا مصرف، از جمله تصميمات مهمي است كه مدير بازاريابي با آن مواجه است. (بختائي و گلچين‌فر، 1385 : 23)

شبكه توزيع بخشي از نظام اقتصادي يک كشور مي‌باشد كه تحولات اقتصادي آن كشور در تعيين كاركرد و ساختار آن مؤثر است. اين شبكه حلقه رابط بين توليدكنندگان و مصرف كنندگان و متشكل از عامليني است كه با يكديگر ارتباط متقابل دارند و عمل توزيع كالاها را انجام مي‌دهند. (فرزين، 1386 : 77) تصميم درباره کانال توزيع و فروش کالا، از جمله مهمترين تصميماتي است که فرا روي مديران قرار دارد. تصميم درباره توزيع کالا بر ساير تصميمات بازاريابي تاثير مستقيم مي‌گذارد.

نبض يک شرکت در دست شبکه توزيع و فروش آن است، اما با همه اين شرايط اغلب شرکت‌ها به کانال‌هاي توزيع کالاهاي خود توجه کافي ندارند و اين امر گاه عواقب زيانباري براي آنان به دنبال دارد و در مقابل، بسياري از شرکتهاي با استفاده از سيستم هاي توزيع خلاق، به مزيت رقابتي دست يافته اند. بنابراين لازم است که تلاشهاي زيادي در جهت افزايش کارآيي كانالهاي توزيع و مقايسه ميزان فروش انواع كانالها صورت گيرد. (واکر و همکاران، 1378 : 268)

اين مطالعه با هدف ارزيابي كارايي انواع کانال‌هاي توزيع و انتخاب كانال توزيع كارا در شركت کرانه تجارت بین الملل جهت افزايش ميزان فروش و سهم بازار، انجام گرفته است. براي اين منظور نيز از شاخصهاي مهم جهت ارزيابي كارايي كانالهاي توزيع انتخاب سپس جهت مقايسه آنها از روش تحليل پوششي داده‌ها (DEA) استفاده شده است.

بنابراين در اين فصل ابتدا مباني نظري مربوط توزيع و کانالهاي توزيع مطرح مي‌شود. سپس به مفهوم تحليل پوششي داده‌ها پرداخته خواهد شد. در بخش دوم ادبيات پژوهش و پيشينه مطالعات انجام شده ارائه خواهد شد.