مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 31 صفحه
نوع فایل: word کد Mb253
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

هیپوتیروئیدی(کم کاری تیروئید) که در اصطلاح عامیانه به گواتر معروف است هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. در بین بیماری‌های غدد درون ریز هیپوتیروئیدی شایع ترین بیماری پس از دیابت می‌باشد و میزان بروز آن با افزایش سن بیشتر می‌شود. بیماری در زنان شایع‌تر است و می‌تواند در هر سنی ایجاد شود(امینی،1392)

علل شایع ایجاد کننده بیماری عبارتند از: هیپوتیروئیدی اولیه، برداشته شدن تیروئید با جراحی، کمبود ید که در این مورد غده تیروئید بزرگ می‌شود (گواتر)، مصرف داروها (لیتیوم، آمیودارون و...)، هیپوتیروئیدی ایدیوپاتیک، تیروئیدیت هاشیموتو، استفاده از ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید برای درمان سایر بیماری‌های تیروئید، هیپوتیروئیدی ثانویه که مربوط به اختلال عملکرد و کم کاری هیپوفیز است( Miller, 2007).

انواع هیپوتیروئید هيپوتيروئيديسم شايعترين اختلال كلينيكي عملكرد تيروئيد مي‎باشد. هيپوتيروئيديسم غالباً بوسيله برخي اختلالات غدة تيروئيد ايجاد مي‎شود كه به كاهش در توليد و ترشح تيروكسين و تري يدوتيرونين منجر مي‎شود، كه در اين صورت به عنوان هيپوتيروئيديسم اوليه يا تيروئيدي ناميده مي‎شود.

هيپوتيروئيديسم اوليه با افزايش ترشح تيروتروپين همراهي دارد. تعداد كمتري از هيپوتيروئيديسم‎ها در نتيجة كاهش تحريك تيروئيد بوسيله TSH ايجاد مي‎شود كه به عنوان هيپوتيروئيدي مركزي با ثانويه ناميده مي‎شود. هيپوتيروئيديسم مركزي بوسيلة بيماري هيپوفيز يا هيپوتالاموس ايجاد مي‎شود كه به علت كاهش هورمون آزاد كنندة تيرتروپين ايجاد مي‎شود.

در تمام جهان، كمبود يد شايعترين علت هيپوتيروئيدي مي‎باشد. در مناطقي كه دريافت يد كافي است، شايعترين علل، تيروئيديتهاي اتوايميون مزمن هستند كه به انواع گواتر و فرمهاي آتروفيك ديده مي‎شوند و هيپوتيروئيديسم به دنبال ردياسيون مي‎باشد كه هم به وسيله درمان هيپوتيروئيديسم با يد راديواكتيو و هم به وسيله راديوتراپي مستقيم خارجي گردن در بيماران با لنفوم يا كانسرهاي سر و گردن ايجاد مي‎شود. هرچند كه هيپوتيروئيديسم مركزي نادر مي‎باشد، بعضي از علل آن به عنوان مثال، تومورهاي هيپوتالاموس و هيپوفيز مي‎باشند(نجفی پور،1383).