10 موضوع جدید پایان نامه دکتری روانشناسی

ما در اینجا 10 موضوع جدید برای پایان نامه دکتری روانشناسی در گرایش های مختلف و با توضیحات کافی برای شما ارائه کرده ایم.

هر یک از این موضوعات می تواند ایده نو و خلاقانه ای برای شما باشد تا از مشکل انتخاب موضوع برای پروپوزال و پایان نامه خلاص شوید.

1- موضوع پایان نامه روانشناسی تربیتی درباره دروگرایی

رابطه درونگرایی و مهارت های ارتباطی با موفقیت تحصیلی در دانش آموزان

شما می توانید درباره « رابطه درونگرایی و مهارت های ارتباطی با موفقیت تحصیلی در دانش آموزان » تحقیق کنید.یا یک ویژگی را در افراد درونگرا و برونگرا و آمیب مقایسه کنید.آیا می دانید آمیب یعنی چه؟

درونگرایی

درونگرایی یک ویژگی شخصیتی است که با جمع آوری نیرو یا انرژی از تنهایی و نه از همراهی با دیگران مشخص می شود. درون گرایی، مانند بسیاری از ویژگی های شخصیتی، در یک پیوستار وجود دارد: درونگرایی می تواند افراطی، متوسط یا جایی در این بین باشد.

افرادی که به شدت درونگرا هستند معمولاً به سراغ دیگران نمی روند و ممکن است دور و گوشه گیر به نظر برسند. با یک شخصیت درونگرا، انرژی معمولاً از خود گرفته می شود، برخلاف شخصیت برونگرا، که در آن انرژی اغلب از تعامل با دیگران و نزدیکی آنها به دست می آید.

افراد درونگرا اغلب ممکن است از حضور دیگران خسته شوند و تعاملات اجتماعی یا گروه های بزرگ را خسته کننده بدانند.

درونگرایی نشان دهنده تمرکز درون نگر یا تمایل به توجه و علاقه بیشتر به ایده ها و مفاهیم است تا فعالیت های اجتماعی یا افراد دیگر.

درونگرایی در کار و فعالیت نیز دیده می شود. یک شخصیت درون‌گرا معمولاً ترجیح می‌دهد برای کار مستقل، انتخاب دقیق و متفکرانه فعالیت‌ها، کاوش گسترده در زمینه‌های معدودی از علاقه‌مندی‌ها، و اغلب، زمان بیشتری را برای تأمل در مورد یک ایده قبل از اقدام بر روی آن، سپری کند.

شخصیت درونگرا اغلب با مهارت های ارتباطی قوی، مهارت های خوب گوش دادن و تمایل به مراقبت بیشتر برای پردازش و تولید پیام مرتبط است.

اخیراً، نقاط قوت منحصر به فرد افراد درون گرا در فرهنگ عامه برجسته شده است. ویژگی شخصیتی مخالف درون گرایی، برون گرایی است و ترکیبی از رفتار درون گرا و برون گرا را آمیب گرایی می نامند.

در زندگی روزمره، اکثر مردم اغلب جنبه‌هایی از رفتار درون‌گرا و برون‌گرا از خود نشان می‌دهند، اما به طور کلی، یکی از این دو نوع غالب است. برون گرایی رایج تر از درون گرایی است: تصور می شود به ازای هر فرد درون گرا در جمعیت عمومی سه فرد برون گرا وجود دارد.

2- موضوع پایان نامه روانشناسی بالینی درباره خودشیفتگی

مانند تمام مسائل شخصیتی ، ویژگی های خودشیفتگی یک فرد در یک پیوستار وجود دارد. همه افراد مبتلا به خودشیفتگی یکسان نیستند و رویکردهای درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

اثربخشی آموزش شفقت به خود بر خودشیفتگی

شما می توانید درباره « درمان و کاهش اثرات خودشیفتگی با آموزش شفقت به خود و ارائه راهبردهای خود تسکین دهنده سالم » تحقیق کنید.

خودشیفتگی

این مهم است که به فرد مبتلا به خودشیفتگی کمک کنیم تا با آموزش شفقت به خود و ارائه راهبردهای خود تسکین دهنده سالم، این احساسات اساسی شرم را مدیریت کند .

همچنین، همانطور که در رابطه با آن شخص باقی می‌مانید، و با حضور در کنار او و جرات «رفتن به آنجا»، آن‌ها امیدوارند یاد بگیرند که چگونه از طریق درون رابطه‌ای را تجربه کرده و پردازش کنند.

حتی قبل از اینکه فرد مبتلا به خودشیفتگی یاد بگیرد که دوباره خود را تربیت کند، شما به عنوان درمانگر می توانید این روند را با تلاش برای ملاقات با کودک آسیب دیده درونی خود و شروع پیوند با او آغاز کنید.

شما می توانید یک الگوی سالم باشید و یک "تجربه احساسی اصلاحی" برای فرد ارائه دهید. شاید شما تنها فردی باشید که تا به حال توانسته اید به گونه ای به کودک درونی خود دسترسی پیدا کنید که نشان دهنده امنیت باشد.

3- موضوع پایان نامه دکتری روانشناسی تربیتی درباره افکار خودکشی

موضوع «بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در گرایش به خودکشی و رفتارهای خودآسیب رسان در دانش آموزان» می تواند تنها یک ایده خوب برای تحقیق و نوشتن پروپوزال و پایان نامه در مقطع دکتری باشد.

خودکشی کردن

افکار خودکشی یک اصطلاح پزشکی رایج برای افکار مربوط به خودکشی است. افکار ممکن است ماهیت زودگذر داشته باشند، یا ممکن است تداوم داشته باشند و در یک برنامه تدوین شده حل شوند.

بسیاری از افرادی که افکار خودکشی را تجربه می کنند با خودکشی نمی میرند، اگرچه ممکن است رفتار خودکشی نشان دهند یا اقدام به خودکشی کنند. افرادی که افکار یا رفتارهای خودکشی را تجربه می کنند ممکن است در اثر شرایطی مانند افسردگی ، ناامیدی ، اضطراب شدید ، بی خوابی یا حملات پانیک این کار را تجربه کنند .

همه افرادی که با این بیماری ها یا سایر بیماری های روانی یا پزشکی تشخیص داده می شوند، افکار خودکشی را تجربه نمی کنند، اما برخی ممکن است.

تمام افکار و رفتارهای خودکشی باید جدی گرفته شود و کسانی که افکار خودکشی دارند یا فردی را می شناسند که افکار خودکشی را تجربه می کند باید در اسرع وقت با خط بحران تماس بگیرند . ارزیابی ریسک و رفتار خودکشی ممکن است فردی دائماً افکار خودکشی داشته باشد و هرگز اقدام به خودکشی نکند، اما ممکن است پس از اینکه برای مدت کوتاهی افکار خودکشی را تجربه کرد نیز اقدام به خودکشی کند. بنابراین، مهم است که تمام تهدیدهای خودکشی و رفتار خودکشی جدی گرفته شود.

4-موضوع جدید پایان نامه دکتری روانشناسی بالینی درباره اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)

موضوع «مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی ذهنیت مدار و درمان هیجان مدار بر نظم جویی شناختی هیجانی، طرحواره های هیجانی و صفات سه گانه تاریک شخصیت در نوجوانان با اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)» یک موضوع تاپ برای پایان نامه دکتری روانشناسی بالینی یا سلامت است.

اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)

وسواس فکری مداوم و ناخواسته در مورد یک موضوع خاص است. اجبارها رفتارها یا اعمال ذهنی تکراری هستند که فرد احساس می کند مجبور به انجام آنهاست.

افرادی که مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) تشخیص داده می شوند، اغلب در پاسخ به وسواس های خود، اجبار را انجام می دهند. به عنوان مثال، شخصی ممکن است دائماً نگران باشد که خانه اش دزدیده شود. فرد برای مدیریت اضطراب خود، هر شب ده بار قفل درهای خود را چک می کند.

این رفتار نمی تواند به طور واقع بینانه از سرقت یا سرقت جلوگیری کند، اما فرد در صورت عدم پیگیری، احساس ناراحتی شدید می کند.

علائم وسواس در OCD

علائم OCD به دو دسته تقسیم می شوند:

وسواس فکری و اجبار.

وسواس فکری یا تمایلات مکرر است که باعث ناراحتی می شود. این افکار می توانند ریشه در انزجار، گناه یا ترس داشته باشند.

وسواس ها اغلب یکی از موضوعات زیر را دارند: آلودگی: افکار اغلب در مورد بیماری، کثیفی و غیره است. مردم ممکن است خطر آلودگی را بیش از حد ارزیابی کنند.

عدم نظم:

وسواس اغلب در مورد تقارن و تکمیل است. ممکن است شخصی احساس کند که چیزی "خاموش" یا "نامتعادل" است. آنها ممکن است تمایلات کمال گرا و نیاز به کنترل داشته باشند.

ترس از آسیب:

افکار اغلب در مورد تصادفات، جراحات و غیره هستند. ممکن است فرد از آسیب دیدن خود یا عزیزان خود بترسد. آنها ممکن است با اعمال اجباری خود در جلوگیری از تراژدی احساس مسئولیت کنند.

افکار ممنوع:

این دسته شامل افکار مزاحم در مورد ارتکاب یک تابو است . به عنوان مثال، یک نفر ممکن است از اینکه کنترل خود را از دست بدهد و در طول یک جلسه کاری فحش دهد، بترسد. یکی دیگر ممکن است تصاویر ذهنی مکرری در مورد آتش زدن یک ساختمان علیرغم اینکه تمایلی به این کار ندارد، داشته باشد. ممکن است شخصی در چندین دسته وسواس داشته باشد. موضوعات وسواسی می تواند در طول زمان تغییر کند. وقتی وسواس های یک فرد همگی مضمونی مذهبی دارند، گفته می شود که آنها دارای "OCD مذهبی" یا دقیق هستند.

وسواس زمانی می تواند باعث ناراحتی شدید شود که در تضاد با اخلاق و طبیعت فرد باشد. با این حال، افکار همان نیت نیستند. کسی که افکار مزاحم در مورد زیر زدن عابران دارد، بسیار بعید است که مرتکب قتل شود. در واقع، آنها احتمالاً راننده محتاط تری نسبت به افراد عادی خواهند بود، زیرا ایده صدمه زدن به دیگران آنها را بسیار آزار می دهد.

علائم اجباری در OCD

افراد اغلب برای مقابله با وسواس های خود از اجبار استفاده می کنند. برخی از اقدامات برای از بین بردن استرس انجام می شود . هدف سایر رفتارها جلوگیری از یک رویداد ترسناک است. اجبار نیازی به ارتباط منطقی با وسواس ندارد. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است پله های پله را برای جلوگیری از مرگ والدین بشمارد.

اگر اعمال و افکار با هم مرتبط باشند، عمل بسیار نامتناسب با خطر خواهد بود. رفتارهای وسواسی اغلب تکراری و افراطی هستند. آنها تقریباً همیشه با زندگی روزمره تداخل دارند. برخی افراد احساس می کنند مجبورند ساعت ها در روز را صرف اجبارهای خود کنند. برخی دیگر ممکن است برای اجتناب از محرک‌های خاص دست از کار بکشند. بسیاری از افراد مبتلا به OCD می‌دانند که رفتارهایشان «منطقی» نیست، اما تا زمانی که اجبار را انجام ندهند، هنوز احساس اضطراب و حواس پرتی می‌کنند.

رفتارهای اجباری

رفتارهای اجباری رایج عبارتند از: بررسی : ممکن است یک نفر چند بار در شب بیدار شود تا مطمئن شود که اجاق گاز روشن نیست. دیگری ممکن است هر ایمیل یا متنی را ده ها بار دوباره بخواند تا اشتباهات املایی را بررسی کند.

تمیز کردن :

یک فرد ممکن است دست های خود را بشوید تا زمانی که پوست ترک بخورد. آنها همچنین ممکن است پس از هر بار استفاده، وسایل خانه را ضدعفونی کنند (به جای پیروی از توصیه های راهنمای دستورالعمل).

مرتب کردن مجدد/تکرار :

ممکن است یک فرد کلید چراغ را چند بار بچرخاند یا لباس های خود را بکشد تا زمانی که احساس یکنواختی کند.

خنثی کردن :

ممکن است یک فرد عبارتی را تکرار کند تا خود را از افکار جنسی یا تصاویر ناخوشایند پاک کند. هنگامی که اجبارهای یک فرد به راحتی برای مشاهده کنندگان آشکار نمی شود، گفته می شود که آنها OCD وسواسی خالص دارند (که O خالص نیز نامیده می شود). به عنوان مثال، یک فرد ممکن است در سکوت بعد از انجام وظایف تا 100 بشمارد تا مطمئن شود که آنها به یک فکر "ایمن" ختم می شوند. فرد دیگری ممکن است به صورت ذهنی فهرست واژگانی را مرور کند تا مطمئن شود که حافظه خود را مخفیانه از دست نمی دهد. اجبارها حتی اگر برای دیگران قابل مشاهده نباشند همچنان می توانند در عملکرد فرد اختلال ایجاد کنند.

5- موضوع جدید پایان نامه روانشناسی درباره روان درمانی به کمک حیوانات

موضوع جدید زیر را بررسی کنید : «روان درمانی به کمک حیوانات بر بهبود عاطفی و کاهش خشم در ...»

روان درمانی به کمک حیوانات

درمان‌های به کمک حیوانات (AAT) رویکردهایی برای مراقبت از سلامت روان هستند که حیوانات را در فرآیند روان‌درمانی قرار می‌دهند و بر پیوند ایجاد شده در طول تعامل انسان و حیوان تأکید می‌کنند. بهبود عاطفی و دگرگونی روانی مثبت اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که رابطه بین یک فرد و حیوان درمانگر رشد می‌کند.

متخصصان اغلب از استفاده از حیوانات در درمان روان‌درمانی حمایت می‌کنند، زیرا حیوانات می‌توانند مجموعه‌ای واضح از احساسات پرورش دهنده را ایجاد کنند و بسیاری از افرادی که به دنبال کمک هستند به ایده مراقبت از موجود دیگر پاسخ مثبت می‌دهند.

چگونه درمان با کمک حیوانات می تواند کمک کند؟

روان درمانی به کمک حیوانات می تواند مزایای روانی و فیزیولوژیکی متعددی را به همراه داشته باشد. افرادی که به منظور درمان با حیوانات تعامل دارند ممکن است بهبودهایی را در سلامت تجربه کنند، از جمله: کاهش سطح استرس خشم و پرخاشگری را کاهش داد کاهش خصومت نسبت به خود و دیگران تعاملات اجتماعی بهبود یافته است کاهش ضربان قلب و فشار خون افزایش ترشح بتا اندورفین بهبود عزت نفس ، صبر و اعتماد احساس توانمندی بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب نتایج ثابتی با AAT است.

افرادی که خصومت یا بی‌توجهی از سوی انسان‌های دیگر را درک می‌کنند ممکن است در عوض محبت و توجه بدون قضاوت و بدون قید و شرط حیوان را بپذیرند.

مطالعات AAT این نتایج را در تقریباً همه شرکت کنندگان، صرف نظر از سن، مدت جلسه، یا شدت علائم نشان می دهد.

6- موضوع پایان نامه دکتری روانشناسی درباره تصویرسازی درمانی هدایت شده

یک موضوع جدید پایان نامه دکتری روانشناسی با عنوان : « واکاوی تجارب زیسته دانش آموزان بیش فعال و تهیه بسته آموزشی تصویرسازی درمانی هدایت شده براساس مؤلفه های به دست آمده و تعیین تأثیر آن بر توجه و تکانشگری» .

تصویرسازی درمانی هدایت شده

تصویرسازی درمانی هدایت‌شده ، تکنیکی که در آن متخصصان سلامت روان به افراد در درمان کمک می‌کنند تا روی تصاویر ذهنی تمرکز کنند تا احساس آرامش را برانگیزند ، بر مفهوم ارتباط ذهن و بدن است.

ارتباط ذهن و بدن

تعامل بین بدن و ذهن را به عنوان یکی از عوامل مهم در سلامت و رفاه کلی فرد حفظ می کند.

در تصویرسازی درمانی هدایت‌شده، فرد می‌تواند از تصاویر ذهنی برای بهبود سلامت عاطفی و جسمی استفاده کند.

تکنیک های تصویرسازی درمانی هدایت شده

تصویرسازی درمانی هدایت‌شده تکنیکی است که در طیف وسیعی از روش‌ها و تنظیمات درمانی از جمله درمان گروهی و فردی استفاده می‌شود. پس از یادگیری، می توان این تکنیک را به طور مستقل و بدون راهنمایی درمانگر نیز تمرین کرد. اسکریپت های تصویری هدایت شده را می توان به صورت آنلاین و در کتاب های خودیاری یافت. بسیاری از افراد ممکن است از تمرین تصاویر هدایت شده به تنهایی سود ببرند، اما معمولاً توصیه می شود قبل از اقدام به استفاده از تصاویر هدایت شده به تنهایی از یک متخصص آموزش دیده راهنمایی بگیرید. آموزش تکنیک می تواند به افراد کمک کند تا حداکثر اثر را از مداخله به دست آورند. معمولاً درمانگری که از این رویکرد استفاده می‌کند، تذکرات کلامی را برای هدایت تمرکز تصویر ارائه می‌کند، و اغلب شرکت‌کننده را تشویق می‌کند تا به جنبه‌های حسی مختلف صحنه توجه کند.

برای مثال، ممکن است از یک فرد در حال درمان خواسته شود که مکانی آرام را تجسم کند، از جمله در این دید، هر گونه عطر، صدا، و بافت موجود. به این ترتیب، تصویر درمانی هدایت شده فراتر از تجسم گسترش می یابد، زیرا هر پنج حواس را در بر می گیرد. تصاویر هدایت‌شده برای تأثیرگذاری بر بدن و همچنین ذهن طراحی شده‌اند، و تنفس معمولاً در طول این فرآیند آهسته‌تر و کنترل‌تر می‌شود، در حالی که عضلات شل می‌شوند و حالتی از آرامش و آرامش ایجاد می‌کنند. برخی از تمرین‌کنندگان ممکن است از موسیقی به عنوان بخشی از این تکنیک استفاده کنند.

فرآیند تصویرسازی درمانی هدایت‌شده شباهت‌هایی با سایر تکنیک‌های طراحی‌شده برای فراخوانی حالت آرامش دارد، مانند هیپنوتیزم . هر دو تکنیک شامل برخی تجسم، تمرکز بر تجربه ذهنی درونی، و حالت آرامش ذهن هستند. با این حال، هیپنوتیزم تمایل بیشتری به تمرکز بیشتر بر پیشنهاد دارد در حالی که تصاویر هدایت شده بر حواس تأکید دارند. هنگامی که هیپنوتیزم به صورت درمانی مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند از حالت آرامش استفاده کند تا به فرد کمک کند تا پذیرای ایده ها و باورهای جدید باشد. تصویرسازی هدایت‌شده برای ترکیب حواس شخص به منظور هدایت و تمرکز توجه بر روی یک منطقه خاص از نگرانی کار می‌کند و نتیجه دلخواه را برای آن نگرانی متصور می‌شود.

7 – موضوع برای پایان نامه روانشناسی درباره کمالگرایی

موضوع « رابطه کمالگرایی با فرسودگی شغلی ... » یک ایده بسیار خوب و در عین حال یک پژوهش با اهداف کاربردی قابل توجه است.

کمال گرایی و فرسودگی شغلی

استرس را برطرف کنید و تعادل را پیدا کنید کلمه "کمال گرا" ممکن است کسی را به ذهن بیاورد که تصویر مرتبی است. یا ممکن است الهام بخش فکر یک قفسه کتاب باشد که بر اساس ژانر حروف الفبا و سازماندهی شده باشد. کمال گرایی صرفاً نیاز به کامل بودن (یا ظاهر شدن) است.

اشکال مختلف کمال گرایی می تواند هم اثرات مثبت و هم منفی داشته باشد. افرادی که با تعیین اهداف عالی انگیزه دارند ممکن است در دانشگاه یا محل کار خود برتر باشند . اما جنبه‌های مضر کمال‌گرایی می‌تواند منجر به افسردگی ، اعتماد به نفس پایین یا غرق شدن در فرد شود. زمانی که کمال گرایی طاقت فرسا شود، می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

 فرسودگی کامل روحی و جسمی است. اغلب پس از یک دوره طولانی استرس رخ می دهد . تلاش برای رسیدن به کمال می تواند بسیار استرس زا باشد و باعث فرسودگی شغلی شود.

وقتی سخت کوشی و اهداف عالی باعث فرسودگی شغلی می شود هدف گذاری یا داشتن توقعات زیاد اشکالی ندارد. اما چند نشانه وجود دارد که ممکن است به سمت کمال گرایی منفی یا خودانتقادی پیش بروید . اینها می توانند شامل اما محدود به موارد زیر نباشند: مشکل در تصمیم گیری زیرا "هیچ یک از گزینه ها درست به نظر نمی رسند" فهرست سازی بیش از حد تسلیم شدن زودهنگام یا اجتناب از موقعیت هایی که خطر شکست بالاتری دارند

اهمال کاری بررسی مکرر: در آینه، برای خطا در کار، یا ساعت شما احتکار کندی در گفتار یا خواندن به دلیل نیاز به اطمینان از اینکه چیزی از قلم نیفتاده یا بهم ریخته است استرس ناشی از رفتارهای خودانتقادی کمال گرایی می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

اگر احساس می کنید ممکن است فرسودگی شغلی را تجربه کنید: از نظر احساسی بی حس یا بی حس شده است مدام غرق که کارهای روزانه شما بیهوده است کم قدردانی شده است تهی از انگیزه ناامید یا درمانده در بیشتر مواقع خسته یا خسته چرا کمال گرایی باعث فرسودگی شغلی می شود؟

کمال گرایی می تواند باعث استرس ثابتی در زندگی کاری و خانگی شود. زندگی در یک چرخه استرس بدون تسکین ممکن است باعث شود احساس درماندگی یا ناامیدی ریشه دوانده شود. استرس بی پایان می تواند انگیزه را کاهش دهد و به نظر برسد که تلاش کردن فایده ای ندارد.