محدودیت های تحقیق خارج از کنترل محقق است. محدودیت ها، عواملی هستند که می توانند روی تفسیر یا روی تعمیم نتایج تحقیق تاثیر داشته باشند.

محدودیت ها ممکن است ناشی از روش شناسی، داده ها یا روش تحلیل باشند.

برای مثال، یافته های یک مطالعه موردی نمی تواند به کل جامعه آماری تعمیم داده شود.

داده های حاصل از مطالعه ای که در زمینه اعتیاد دانش آموزان یک حوزه تحصیل شهری بزرگ انجام شده است، نمی تواند نماینده تمامی کودکان دارای سن قانونی مدرسه در ایالات متحده یا در سایر حوزه های تحصیل در همان ایالت یا حتی در سایر مدارس درون همان حوزه تحصیلی باشد.

بر اساس یافته پژوهشی که می گوید اندازه مدرسه با مسائل رفتاری دانش آموزان رابطه منفی دارد، نمی توان این تفسیر را که مدارس کوچک موجب بروز مشکلات رفتاری در دانش آموزان می شود، توجیه کرد.

همان گونه که در این مثال نشان داده شد، به منظور جلوگیری از سوء برداشت و تفسیر غلط از یافته های تحقیق شما، لازم است که محدودیت های تحقیق را بیان کنید.

مثالی از محدودیت های تحقیق از یک پایان نامه در زیر مطرح می شود :

 

مثال برای محدودیت های تحقیق در پایان نامه :

این مطالعه، محدودیت های زیر به همراه داشته است:

1 . اطلاعات مالی به دست آمده از PEIMS مستقیماً از 1042 حوزه تحصیلی در تگزاس استخراج گردید.

این اطلاعات به دلیل برداشت های متفاوت از هزینه در حوزه های محلی، می تواند متفاوت و ناهمگون باشد.

2 . نمونه مربوط به حوزه های تحصیلی تنها از یک ایالت به دست آمد؛ بنابراین، نتایج ممکن است به همه ایالات تعمیم پذیر نباشد.

3 . متغیرهای زیادی وجود دارند که خارج از کنترل محقق هستند و می توانند موفقیت دانش آموز و اطلاعات مالی را تحت تأثیر قرار دهند.

این متغیرها ممکن است شامل موارد زیر باشند: تفاوت های غیر قابل کنترل در قیمت هایی که حوزه های تحصیلی برای منابع مختلف می پردازند، خدمات فرعی ارائه شده توسط حوزه تحصیلی، کیفیت تسهیلات مدرسه، کیفیت برنامه های آموزشی، کمک های والدین به حوزه تحصیلی، میزان پیشرفت، میزان رقابت درسی، برنامه پذیرش ممتازین و متفاوت بودن جوایز.

4 . مسائل آماری و طراحی به طور طبیعی در مطالعات همبستگی وجود دارد .

مقاله زیر را هم ببینید:

نمونه ای از محدودیت های پژوهش در پایان نامه نویسی روانشناسی