برای انجام فصل دوم شگردهای متفاوتی می توانند به تنهایی به کار گرفته شوند و یا با یکدیگر تلفیق شوند که داشتن «رویکرد متفاوت» یکی از این روش هاست.

روش دیگر تحلیل مطالعات این است که نشان دهید، چگونه یک مطالعه، متفاوت از مجموعه مطالعات پیشین است.

مطالعه ای که به روش ترکیبی توسط دیویس (1998) انجام شده است، مثال خوبی در این زمینه می باشد (مثال 7.7).

مثال 7.7

بیشتر معلمان بر این باورند که کار مدیر مدرسه، طاقت فرساترین کار مدیریتی در تمامی مدارس دولتی است.

کاهش منابع، افزایش تشریفات اداری و کاغذ بازی، از بین رفتن تسهیلات، افزایش انتقادات و انتظارات مردم، افزایش تعداد دانش آموزان با نیازهای خاص و افزایش تقاضاهای معلمان و والدین برای مشارکت در تصمیم گیری، چالش های جدی را برای مدیران تقریباً در همه سطوح و در هر حوزه اداری کشور ایجاد می کنند.

در بهترین شرایط، مدیران سعی می کنند در یک محیط چالشی، پویا و سیاسی، چشم انداز و هدف مشترکی را ارائه دهند.

در بدترین شرایط، آنها با وظیفه دشوار حفظ ساختار و نظم دادن به رفتارهای ضد و نقیض، غیر قابل پیش بینی و متعارض روبرو هستند.

حتی ماهرترین و مجرب ترین مدیران، خطر شکست در شغل خود را که ممکن است به دلیل فعالیت ها، اتفاقات و پیامدهای غیر قابل کنترل پیش بیاید، مدیریت می کنند (Deal & Peterson, 1994; Gorton& Snowden, 1993; Martin- Lucchesi, 1990; Sergiovanni, 1995).

ماهیت پرمخاطره مدیریت، نیاز به تحقیقات مستمر درباره عوامل مرتبط با رفتار رهبری، به ویژه رفتاری که ممکن است امنیت شغلی یک مدیر را به خطر بیندازد را تقویت می کند.

بیشتر مطالعات درباره مدیران مدرسه روی ویژگی ها و نتایج رهبری اثربخش متمرکز است.

مطالعات معدودی به طور کامل عوامل مرتبط با رهبری غیر اثربخش مدرسه را مورد بررسی قرار داده است.

چنین شناختی همراه با اطلاعات درباره رهبری اثربخش، می تواند به مدیران کمک کند تا رفتار رهبری شان را ارزیابی و اصلاح کنند و به صورت اثربخش تر محیط های پیچیده و چالشی مدیریت مدارس دولتی را هدایت کنند (Davis,1998,pp.58-59).

دیویس خاطر نشان کرد که بیشتر مطالعات درباره مدیران مدرسه روی ویژگی ها و نتایج رهبری اثربخش متمرکز است.

او اشاره کرد که درباره عوامل مرتبط با رهبری غیر اثربخش، مطالعات اندکی انجام شده است و چنین رویکردی که متفاوت از رویکردهای جاری است، می توان مزایایی را به دست آورد.

شما می توانید فن « رویکرد متفاوت» را در چارچوب نظری و مرور ادبیات رساله یا پایان نامه خود به کار ببرید.