پیش از شروع نوشتن فصل، چارچوب کلی یا سرفصل ها را ایجاد کنید. این کار در سازماندهی فصل طولانی چارچوب نظری و مرور ادبیات به شما کمک خواهد کرد.

از عنوان بندی استفاده کنید

فصل چارچوب نظری و مرور ادبیات را به چند قسمت مفید تقسیم کنید؛ (قسمت ها یا عناوین اصلی و فرعی).

استفاده خردمندانه از عناوین اصلی و فرعی دو کارکرد دارد:

(الف) به خوانندگان کمک می کند تا ساختارمباحث مورد بررسی را درک کنند و

(ب) به خوانندگان کمک می کند تا حرکت و انتقال از یک موضوع یا موضوع فرعی به موضوع دیگر را درک نمایند.

به خاطر دارید که کریتون (مثال 7.1) فصل چارچوب نظری و مرور ادبیات خود را به پنج قسمت (عنوان) اصلی و دوازده قسمت (عنوان) فرعی تقسیم نمود.

علاوه بر این، وی 12 قسمت فرعی را به 27 قسمت فرعی دیگر تقسیم کرد.

آزودی نیز (مثال 7.2) فصل چارچوب نظری و مرور ادبیات را به پنج قسمت (عنوان) اصلی تقسیم کرد.

اگر چه بیان تعداد عناوین در چکیده مشکل است، اما یک قاعده کلی وجود دارد و آن این است که باید حداقل یک عنوان یا عنوان فرعی برای هر شش پاراگراف از مطالب وجود داشته باشد.

عناوین موجب انسجام متن می شوند و خواننده را روی موضوع متمرکز می نمایند، به ویژه در عبور از موضوعی به موضوع دیگر می توانند کمک کننده باشند.

 

از جملات انتقالی استفاده کنید

بین پاراگراف ها از جملات انتقالی (رابط) استفاده کنید تا میان ایده های مختلف رابطه برقرار شود.

برای تغییر از یک جمله به جمله دیگر یا از یک قسمت پاراگراف به قسمت دیگر آن از عبارت رابط استفاده کنید.

مثال 7.3 عبارت های انتقالی (کلمات یا عباراتی که به صورت مایل نوشته شده اند) بین و درون پاراگراف ها را نشان می دهد که از مطالعه کیفی جانسون و فاسک (2000) نقل شده است.

مثال 7.3 آن دسته از سازمانهایی که در تعامل با محیط هستند، مانند مدارس، کمتر مورد بحث قرار گرفته اند.

در حقیقت سازمان ها به وسیله محیط هایی که در آن قرار دارند، تأثیر گذار و تأثیر پذیر هستند (Hall,1991; Jacobs,1974; Katz & Kahn,1978; Meyer & Scott,1992; Scott,1995,1998).

از طرفی بودن یا نبودن منابع محیطی و اطلاعات مهم، فرآیندهای سازمانی و تشخیص اهداف سازمانی را محدود و یا تسهیل می نماید (Aldrich,1979; Pfeffer & Salanik,1978,1995).

از طرف دیگر، محیط چیزی است که مشارکت کنندگان سازمان به شیوه های گوناگون و با درجات متفاوتی از پیچیدگی برای دستیابی به اهداف سازمانی عمل می کنند (Lawrence & Lorsch, 1967; Weick, 1978, 1995).

در این مورد یا مورد دیگر، محیط برای سازمان ها مهم است.

سازمان های اثربخش، سازمان هایی هستند که با محیط به روش های راهبردی در تعاملند. به بیان دقیق تر، سازمان های اثر بخش سازمان هایی هستند که پل های ارتباطی و ضربه گیرهایی را بین خود و محیط شان ایجاد می کنند (Aldrich, 1979; Thompson, 1967).

رهبران سازمان اغلب با ایجاد پل های ارتباطی و ضربه گیر از اثرات محیطی روی سازمان می کاهند (Scott, 1998; Thompson, 1967).

ویژگی ساختارهای ارتباطی یا ضربه گیری که در سازمان مدارس دولتی یافت شد تا حدی به تفصیل شرح داده شده اند (Corwin & Wagenaar, 1976; Goldring, 1995; Ogawa, 1996; Rowan, Raudenbush, & Cheong, 1993).

این مطالعات بر اهمیت محیط برای مدرسه و اثر بخشی رهبری تأکید دارند.

محیط سازمان مدرسه، مؤلفه مهمی است که توجه مدیران مدرسه را به خود جلب می کند.

به معنای دقیق کلمه، محیط موضوعی برای اقدامات راهبردی و فنی است (Selznick, 1957).

اگر چه دامنه این اقدامات محدود است، اما واقعیت این است که اقدامات ممکن است قسمت مهمی از الزامات مدیریتی یعنی مدیریت محیط خارجی مدرسه را به طور برجسته نشان دهند.

از نقطه نظر خاص در اینجا، سؤالاتی در رابطه با این که مدیران به چه چیزی در محیط های خارجی توجه دارند و بر اساس چه چیزی عمل (و یا عکس العمل) نشان می دهند و چگونه این رفتار تعاملی را توضیح می دهند، وجود دارد.

مدیران در توجه به محیط یا مدیریت محیط سازمان مدرسه به یک میزان اثر بخش نیستند.

مسلماً، مدیرانی وجود دارند که در نگاشت، تدبیر و سازگاری با محدودیتها و تقاضای گوناگون محیطی، مهارتهایی را از خود نشان داده اند.

هم چنین، مدیرانی وجود دارند که از خود ناشایستگی و بی لیاقتی نشان داده اند.

بسیاری از عوامل شناخته شده و ناشناخته را به این تفاوتها نسبت می دهند، از جمله این تفاوتها در زمینه هوش، سال های تجربه، جامعه پذیری، غنای تجارب گذشته افراد و دیگر عوامل موقعیتی است (Greenfield, 1995; Parkay, currie,& Rhodes, 1992; Weick, 1978).

هدف و خردمایه با استفاده از این ایده ها به عنوان چارچوب راهنما، هدف از این مطالعه عبارت است از بررسی این که (الف) چگونه گروهی از مدیران محیط داخلی و خارجی مدرسه را مورد توجه قرار داده و آن را مدیریت می کنند و (ب) فرآیندهای شناختی که منجر به این توجه و انتخاب عوامل می شود کدام است؟

این مقاله دو سؤال را مورد توجه قرار می دهد:

چه فعالیت هایی منجر به رشد مدیران در رابطه با ابتکار عمل های راهبردی محیطی می شود؟

و مبانی فرآیندهای شناختی که مدیران بر اساس آن، ابعاد معینی را مورد توجه قرار می دهند، چیست؟

در حالی که دیگران آن ابعاد را نادیده می گیرند (Cyert & March, 1963). (Johnson & Fauske, 2000, pp. 159-160).

توجه داشته باشید که چگونه جانسون و فاسک به صورت اثربخش عبارت های انتقالی داخلی و خارجی را در پنج پاراگراف یاد شده، به کار برده اند.

برای مثال، کلمات و عبارت هایی مانند به راستی، از یک طرف، از طرف دیگر، در این مورد یا مورد دیگر، به بیان دقیق تر، مسلماً، هم چنین، به علاوه ردیف هایی از قبیل (الف) و (ب) انتقالات داخلی را نشان می دهند.

شروع پاراگراف پنجم با عبارت استفاده از این ایده ها به عنوان یک چارچوب مدیریتی، این پاراگراف را به چهار پاراگراف قبلی ارتباط می دهد (انتقال مفهوم).

هم چنین توجه داشته باشید که چگونه آنها چندین لغت کلیدی را برای فهمیدن مضامین تحقیق خود تکرار می کنند: ارتباطات و ضربه گیرها، ارتباط و ضربه گیری، محیط و اقدامات.

این مثال می تواند به عنوان الگویی برای استفاده شما در بحث انسجام مطالب و ایجاد ارتباط بین بخش های مختلف فصل چارچوب نظری و مرور ادبیات تحقیق به کار آید.

 

از تحقیقات دیگران رونویسی نکنید

زمان نوشتن یک پایان نامه یا رساله، اغلب لازم است گزیده هایی از مقالات نشریات، کتاب ها یا گزارش های تحقیقی آورده شود.

این گزیده ها برای پشتیبانی از مباحث شما و برای کمک به ایجاد متن تحقیق، مورد استفاده قرار می گیرد.

این نکته باید برای شما مهم باشد که نام مؤلفان آن اثری که از آن یادداشت برداری کرده اید را ذکر کنید.

سرقت ادبی «دزدی یا جازدن (ایده ها یا کلمات شخص دیگر به عنوان ایده های خود تعریف می شود» (Marrian- Webster's Ninth New Collegiate Dictionary, 1986,p.898).

به کار بردن عین جملات شخص دیگر بدون استفاده از علامت های نقل قول به وضوح یک سرقت ادبی است.

همین طور، اگر جملات شخص دیگری بدون ذکر نام وی و با واژه های دیگر آورده شود باز هم سرقت ادبی است.

ارائه ایده های شخص دیگری به نحوی که گویی این ایده ها، ایده های شماست، سرقت ادبی است.

سرقت ادبی ممکن است تعمدی نباشد، اما برعهده دانشجو است که نام افراد را ذکر کند.

زمانی که دانشجو این مطلب را به اسم خود جا می زند، این نه فقط یک رفتار غیر اخلاقی است، بلکه یک مسئله حقوقی و قابل پیگرد می باشد.

ترکیب ادبیات تحقیق گفته شد که چارچوب نظری و مرور ادبیات چیزی فراتر از کنار هم چیدن یادداشت هاست.

یادداشت ها، خلاصه مختصری از مضامین مقالات است.

به طور مثال، «اسمیت دریافت که ...»، «جونز بحث کرد که ...»، «هریس بیان کرد که ...» در کنار هم آوردن یادداشت های مختلف در بخش اصلی چارچوب نظری و مرور ادبیات، نشان می دهد که در یک حوزه پژوهشی چه کارهایی انجام شده است، اما برای سازماندهی مطالب نمی توان به آن اکتفا کرد.

یک چارچوب نظری و مرور ادبیات خوب، تلفیق انتقادی مطالب یادداشت هاست.

یعنی، شما ادبیات/ نوشته ها را توصیف و تجزیه و تحلیل می کنید تا نشان دهید که مطالعات قبلی چه ارتباطی با یکدیگر دارند و نسبت شان با مطالعه شما چیست.

این کار را می توانید با استفاده از یک یا چند استراتژی زیر انجام دهید:

(الف) برای کمک به خواننده جهت درک یک پدیده، زمینه تاریخی آن را بیان کنید،

(ب) شکاف های موجود در ادبیات مربوط را خاطر نشان سازید،

(ج) نشان دهید که چگونه یک پژوهش از مجموعه ای از پژوهش های پیشین متفاوت است،

(د) موضوعات موجود در مجموعه ای از مطالعات را شناسایی کنید،

(ه) اهمیت کاربردی بودن آن را گزارش دهید،

(و) خلاصه ای از تحقیقات انجام شده درباره یک متغیر مشترک را در قالب جدول بیاورید،

(ز) نظریه های معارض درباره یک متغیر مهم را با هم تطبیق دهید،

(ح) یافته های متناقض را به طور شفاف بیان کنید و (ط) خط سیر پیوسته تحقیق را نشان دهید هر یک از این راهبردهای نه گانه را در بخش های دیگر مورد بحث قرار می دهیم.