دقیقاً همان گونه که تحقیق کمی با مشاهده و کنجکاوی اولیه انسان شروع می شد، تحقیق کیفی نیز به همین صورت است.

علوم تحقیق کیفی به دنبال این است که محقق بتواند عمیقاً به دنیای انسان ها و پدیده ها بنگرد.

پایان نامه شما، به عنوان ماحصل یک تحقیق کیفی، احتمالاً مبتنی بر نمونه های کوچک غیر تصادفی خواهد بود، یا ممکن است با مفاهیم، پدیده ها یا نظریه های چندگانه ای ارتباط داشته باشد و یا ممکن است نظریه ای را به وجود آورد.

طرح های کیفی بر اساس اطلاعات واقعی بنیادین یا تحقیق تک مفهومی، درباره یک مفهوم یا پدیده گزارش می دهد و سعی در ایجاد گزارش های وسیع تر بر اساس داده ها ندارد.

این طرح ها به یک بعد و نمونه کوچک محدود می شوند و ممکن است برای گروه های مشابه در موقعیت های مشابه به کار برده شوند.

زمانی که محقق، روش هایی را برای بررسی به کار می گیرد که در آن تحلیل متقاطع یا مقایسه داده ها انجام می شود، تحقق کیفی شکل پیچیده تری پیدا می کند.

بسط نظریه و نظریه مبنایی غالباً مشکل ترین کار است اما به عنوان با ارزش ترین پیامد فنون روش شناختی به حساب می آید.

درست مانند تحقیق کمی، در تحقیق کیفی نیز شما باید از خودتان بپرسید:

قصد یا هدف من از این تحقیق چیست؟

دوم، شما باید بپرسید: سؤالات تحقیق کدامند؟

به علاوه، همین عناصر اولیه، روش انتخابی شما را پیش خواهند برد.

اگر به این نتیجه برسید که نیاز دارید تا به فهم عمیق تری از موضوع دست یابید، روش شناسی کیفی را انتخاب خواهید کرد.

در نهایت، ممکن است به این تصمیم برسید که یک روش ترکیبی که از هر دو نوع تحلیل های کیفی و کمی استفاده می کند، بهترین روش برای پایان نامه شماست.

در این فصل، ما هر یک از فنون تحلیل داده ها یا روش های تحقیق را مرور می کنیم که اگر سؤالات یا هدف تحقیق شما مستلزم یک روش کیفی باشد، می توانید از آنها استفاده کنید.

مطمئناَ، این فصل کامل نیست و می دانیم که اگر روش خاصی از تحقیق را انتخاب می کنید، دوست دارید که سایر روش های مرتبط با آن را نیز بررسی کنید.

برای این کار، شما نیاز به استفاده از کتاب های روش تحقیق کیفی دارید و روش شناسی مورد نظرتان را باید با استاد مشاور پایان نامه خود بررسی نمایید.

باید با روش تحقیق کیفی که انتخاب می کنید، کاملاً آشنا باشید.

طرح تحقیق یا روش تحقیق کیفی شما احتمالاً در یکی از چهار طبقه اصلی تحقیق قرار دارد:

الف) تحقیق پدیدار شناسی

ب) تحقیق مطالعه موردی

ج) تحقیق قوم نگاری 

د) تحقیق نظریه داده بنیاد.

 

 به گفته کرِسوِل (2007): یک مطالعه کیفی به عنوان فرایند شناخت پژوهشی تعریف می شود که بر اساس سنت های متمایز متمایز روش شناختی تحقیق، یک مسئله اجتماعی یا انسانی را کشف می کند.

پژوهشگر کیفی تصویری پیچیده و کل گرا از پدیده ایجاد می کند، کلمات را تحلیل می کند، دیدگاه تفضیلی از اطلاعات را گزارش کرده و مطالعه را در یک محیط طبیعی انجام می دهد.

بنابراین، پژوهش کیفی برفهم گفتارها، رفتارها و اسناد و سوابق مردم به وسیله بررسی دقیق آنها تأکید می کند.

و این در مقابل رویکرد تحقیق کمی قرار دارد که در آن گفتارها، اقدامات و سوابق مردم در یک سطح معنادار به لحاظ ریاضی بررسی می شود و نتیج مشاهدات به شکل کمی گزارش می گردد.

تحقیق کیفی، الگوهای معانی را بررسی می کند که از داده ها جمع آوری شده به وجود می آید؛ چنین الگوهایی اغلب در گفتارهای خود شرکت کنندگان نشان داده می شوند.

بسیاری از دانشجویان بر این باورند که تحقیق کیفی نسبت به تحقیق کمی آسانتر است؛ با این وجود، تحقیق کیفی فقط یک ذهن منطقی را قبول نمی کند بلکه ذهنی را قبول می کند که بتواند با جست و جوی الگوها و ارتباطات، ابهامات را پذیرفته و از آنها سر در بیاورد.

وظیفه شما در تحقیق کیفی این است که درون گفتارها و رفتارهای مشاهده شده، الگوهایی را بیابید و این الگوها را برای بررسی به دیگران ارائه دهید، در عین حال، این الگوها باید به قدری به دنیای مشارکت کنندگان نزدیک باشد که انگار آن الگوها را خودشان تجربه کرده اند.

از این گذشته، وظیفه شما به عنوان یک محقق، توسعه دامنه تعمیم پذیری نیست؛ بلکه، وظیفه شما بافت یابی یافته ها می باشد.