رگرسون چند گانه : در رگرسیون چندگانه ، متغیر های بیشتری وارد مطالعه می شوند و به لحاظ انجام پیش بینی های دقیق تر، توان بیشتری به دست می آید.

متغیری که در رگرسیون پندگانه پیش بینی می شود، متغیر ملاک ، متغیر پیامد یا متغیر وابسته نامیده می شود، اما متغیری که برای پیش بینی متغیر دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، متغیر پیش بین یا متغیر مستقل نامیده می شود.

مثلاً اگر درصدد پیش بینی نمرات درس خواندن انگلیسی برای یادگیرندگان زبان انگلیسی طی یک برنامه منظم هستید، متغیرهای پیش بین شما عبارت خواهند بود از مقدار زمان تدریس انگلیسی، سطح انگلیسی والدین و مقدار زمان تمرین شفاهی زبان، شما یک متغیر ملاک خواهید داشت که از طریق روش های از پیش تعیین شده اندازه گیری می شود و سه متغیر پیش بین دارید که فبلاً به آنها اشاره شد.

فراموش نکنید که برای رگرسیون چندگانه و سایر طرح های همبستگی، میزان اثر را محاسبه کنید.

در ادامه، مثالی از میزان اثر برای رگرسیون چندگانه مطرح می شود.ƒ^2 کوهن مقیاس مناسبی برای اندازه گیری میزان اثر در رگرسیون چندگانه یا همبستگی های چندگانه است.

مقیاس میزان اثر ƒ^2 برای رگرسیون چندگانه به صورت زیر محاسبه می شود.

R^2/(1-R^2 )=ƒ^2 (R^2 توان دوم همبستگی چندگانه می باشد که از مدل رگرسیون به دست می آید).

به طور قراردادی، ƒ^2 با میزان اثر 2 0 یا 0، 15 یا 0و 35 یا 0 به ترتیب کوچک، متوسط و بزرگ تلقی می شود .

سایر رگرسیون های چندگانه، مانند رگرسیون چندگانه سلسه مراتبی ، فرمول تقریباً متفاوتی را برای اندازه گیری میزان اثر ارائه می کنند.

در این باره ممکن است، ضرورت مراجعه به یک کتاب راهنمای آمار را احساس کنید.

در ادامه مثالی از یک پایان نامه دکتری مطرح می شود که در آن در یک روش تحقیق همبستگی، رگرسیون چندگانه مورد استفاده قرار گرفته است .

 

چکیده :

میزان چاقی در کودکان، مخصوصاً در میان دختران و اقلیت های قومی نژادی با رشد نگران کننده ای مواجه است. انجام فعالیت های فیزیکی منظم می تواند به کاهش این خطر کمک کند. این تحقیق با الهام از نظریه شناخت اجتماعی ، طرح اندازه های مکرر ، را برای بررسی PA و همبستگی آن با متغیرهای آگاهی از سودمندی فعالیت فیزیکی، انتظارات از پیامد و تأثیرات اجتماعی (از والدین و هم سن و سال ها) استفاده نمود. در میان مشارکت کنندگان دختران دبستانی بودند (n=57) آن دسته از دخترانی که شلوغ و پر جنب و جوش بودند، راه های ابتکاری را برای فعالیت های فیزیکی به کار می برند. بالاترین خطر چاقی را دخترانی (با میانگین سنی 4 یا 9 سال) از گروهای قومی نژادی داشتند، 74% آنها آفریقایی آمریکایی و 18% اسپانیایی بودند. رگرسیون چندگانه نشان داد که در ابتدای کار، دختران آگاه از سودمندی PA، به طور معناداری تصمیمات بزرگتری را برای فعالیت فیزیکی گزارش دادند (β=.40,P<.05). به علاوه، اگر چه تغییراتی در میانگین نتایج یافت نشد، اما بررسی عوامل مرتبط با واریانس تمایلات و رفتارهای PA در پس آزمون، می توانست به فهم بیشتر از PA در این سن و در گروهای قومی نژادی کمک کند. فرایندهای تغییر رگرسیون در پس آزمون حاکی از آن بود که بعد از جرح و تعدیل سطوح در ابتدای کار، افزایش در آگاهی از سودمدی و تأثیر اجتماعی (P<.05). انتظار از پیامد، یا اعتقاد به منافع فعالیت فیزیکی، جایگاه مهمی در مدل نداشتند به طور معناداری با فعالیت فیزیکی بالاتر و تصمیمات برای فعالیت فیزیکی بیشتر ارتباط داشته است P>.05)). روی هم رفته، یافته ها حاکی از اهمیت هدف گذاری، آگاهی از سودمندی فعالیت فیزیکی و بازی با هم سن و سال ها و حمایت والدین برای فعالیت فیزیکی می باشد.