در مطالعات توصیفی، ممکن است بیش از یک متغیر وجود داشته باشد، اما معمولاً تحقیق توصیفی فقط یک متغیر را شامل می شود.

این متغیر ممکن است در نقطه ای از زمان اندازه گیری شود، اما ممکن است در طول زمان نیز اندازه گیری گردد.

دومی به عنوان یک مطالعه توصیفی طولی در نظر گرفته می شود، یا می تواند به عنوان یک مطالعه توصیفی روند تلقی شود.

یک مثال از مطالعات توصیفی طولی، گزارش ارزیابی ملی پیشرفت آموزشی یا مطالعات طولی اوایل است.

در مطالعات توصیفی طولی، داده ها از یک گروه یا نمونه در طی زمان های مختلف گرد آوری می شود.

در یک مطالعه توصیفی روند، داده ها از گروه متفاوتی در فواصل زمانی مختلف جمع آوری می شود، اما در جمعیتی که با تغییر زمان تغییر می کند.

مطالعه NAEP مثالی از این دست است، زیرا دانش آموزان پایه های مشخص، به طور سالانه در زمینه مهارت خواندن و درس ریاضی ارزیابی می شوند.

به عبارت دیگر، جمعیت دانش آموزان پایه چهارم از سالی به سال دیگر تغییر می کند.

روندها در طول زمان بر اساس مقیاسی ایجاد می شود که جمعیت مورد مطالعه آن در حال تغییر است.

نوع دیگری از مطالعه توصیفی، مطالعه توصیفی خوشه ای است. در مطالعه خوشه ای، داده ها بر اساس مقادیری از نمونه ها درون همان جمعیت در نقاط زمانی مختلف گرد آوری می شوند.

برای مثال، همه بچه هایی که در سال 2006 در یک منطقه مدرسه ای شهری بزرگ یا در یک ایالت دوره پیش دبستانی را شروع کردهاند، جمعیت تلقی می شوند.

این بچه ها در تمام دوره پیش دبستانی تحت نظر بوده اند؛ با این وجود، هر سال یا هر نقطه زمانی که داده ها اخذ شده اند، یک خوشه درون همان جمعیت دانش آموزی که دوره های مدرسه ای شان را در سال 2006 شروع کرده اند، نمونه گیری خواهد شد.

 

مطالعات مقطعی :

یک مطالعه توصیفی طولی می تواند با جمع آوری داده ها از یک نقطه زمانی و از نمونه افرادی که قسمتی از جمعیت را نشان می دهند، انجام شود.

این مطالعه به نوعی یک مطالعه توصیفی مقطعی نامیده می شود. شما ممکن است والدین دانش آموزان کلاس های K تا کلاس 5 را در یک منطقه شهری بزرگ درباره درک شان از نگرش معلم نسبت به بچه هایشان یا درباره برخی متغیرهای دیگر مورد مطالعه قرار دهید.

شما ممکن است روی نمونه ای از دانش آموزان کلاس های K تا کلاس های 12 برای جمع آوری داده ها درباره یک پدیده خاص در یک نقطه از زمان، آزمودنی را انجام دهید.

جابه جایی پشیمانی از ادامه تحصیل دانش آموزان در این نوع تحقیق محاسبه نشده است و به عنوان محدودیت تحقیق در نظر گرفته می شود.