در این مقاله، شرح مختصری از هر یک از فنون تحلیل داده ها یا روش های تحقیق ارائه می شود که اگر سؤالات یا فرضیه های شما به روش کمی نیاز داشت، بتوانید از آن استفاده کنید.

مطمئناً، این مقاله همه فنون تحلیل داده ها را پوشش نمی دهد و می دانیم که به محض انتخاب روش تحقیقی معینی، تمایل خواهید داشت تا خودتان به طور عمیق تر کار کنید.

برای مثال، شما نیاز خواهید داشت تا به کتاب های درسی آمار و سایر کتب روش تحقیق رجوع کنید و روش پیشنهادی را با استاد مشاور پایان نامه مورد بازبینی قرار دهید.

بنابراین، بایستی با روش تحقیق خود و مفروضات رویه های آماری مربوط به طور کامل آشنا باشید.

 

طرح یا روش تحقیق شما برای انجام تحقیق کمی در یکی از چهار طبقه تحقیقات زیر قرار می گیرد:

الف) تحقیق توصیفی 

ب) تحقیق همبستگی 

ج) تحقیق علی – مقایسه ای 

د) تحقیق شبه آزمایشی

ه) تحقیق آزمایشی .

در این مقاله علاوه بر ارائه شرح مختصری از هر طبقه، مثال هایی از اهداف یا سؤالات تحقیق را ارائه می کنیم که مؤید نوع خاصی از روش تحقیق یا روش تحقیق کمی خواهد بود.

الف) روش تحقیق توصیفی تحقیق توصیفی یکی از اساسی ترین شکل های تحقیق است.

این تحقیق در پایین هرم سلسله مراتبی قرار دارد. قرار گرفتن تحقیق توصیفی در پایین هرم به معنی بی اهمیتی، غیر علمی یا بی ارزش بودن آن نیست.

این نوع تحقیقات، پدیده های موجود در دنیای ما را توصیف می کنند.

این توصیفات می توانند درباره اطلاعات پایه ای، فعالیت ها، رفتارها و تغییرات بنیادین پدیده ها باشند، اما همیشه توصیف پدیده ها از نگاه محقق یا مشارکت کنندگان در تحقیق انجام می شود؛ و درباره چگونگی عملکرد پدیده چیزی را بیان نمی کند.

پیش از شروع تحقیق، نیاز به مطالعه نظریه ها یا نتایج تحقیقات پیشین دارید که درباره پدیده مورد مطالعه شما انجام شده است.

از این منظر، تحقیق توصیفی مبتنی بر نظریه یا نتایج تحقیقات پیشین است.

مطالعات تحقیق توصیفی برای عموم افراد و مربیان حائز اهمیت است.

برای مثال، بیشتر گزارش های مطرح شده توسط دولت فدرال، مثال های خوبی از ضرورت تحقیق توصیفی می باشد (مرکز گزارش های سرشماری ایالات متحده یا بیشتر گزارش های مرکز ملی آمارهای آموزشی ).

چنین گزارش هایی، انگیزه لازم را برای بسیاری از پژوهش های دیگر فراهم می سازد.

تحقیق توصیفی به پاسخ گویی سوالات اساسی می پردازد که به تعدادی از آنها در ادامه اشاره شده است.

سرپرستانی که در مدارس روستایی، حومه شهری و شهری خدمت می کنند، چه رفتارهای رهبری را از خود بروز می دهند؟

از معلمانی که در کلاس های آموزش دوزبانه تدریس می کنند، چه نکات آموزشی را می توان آموخت؟

کدام یک از انواع فناوری هایی که توسط معلمان به کار رفته است، در سطح دانشگاهی قرار دارند؟

کدام یک از کتاب های درسی مربوط به رهبری یا سازمانی که در رشته های مدیریت آموزشی یا بازرگانی مورد استفاده قرار می گیرد، نظریه رهبری جنسیت محوری را شامل می شود؟

به طور کلی این گونه سوالات در تحقیق توصیفی درباره چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چطور یا کدام، پرسش هایی را مطرح خواهد کرد.

زمانی که از تحقیق توصیفی نتیجه گیری می کنید، گزارشی از واقعیت ها ارائه می گردد، اما نتایج به دست آمده از کار محقق باید بین داده ها و نظریه یا تحقیقات پیشین ارتباط برقرار کند.

... تورستون ، گیلفورد و دیگران، برای نشان دادن اهمیت چگونگی مفهوم سازی یک پدیده در تحقیق توصیفی، مفهوم متفاوتی از هوش را به جای مفهوم رایج آن – نوع خاصی از توانایی های بشر – مطرح کردند.

تورستون، با استفاده از یک مدل ریاضی تحلیل عاملی تا حدی متفاوت از کار محققان قبلی که روی هوش معمولی تاکید داشتند (Gould, 1981) ، چندین بعد متفاوت از هوش را شناسایی کرد و به جای هوش معمولی، آن را « توانایی های ذهنی اولیه » نام گذاری کرد.

بعدها، گیلفورد مدل پیچیده ای از « ساختار هوش » را ایجاد و تشریح کرد که در ابتدا به طور نظری از 120 عامل مجزا تشکیل شده بود (Guilford, 1967) و بعداً تعداد آن به 150 عامل افزایش داده شد (Guilford, 1977).

باید توجه داشت که استراتژی تحقیق گیلفورد، نظریه محور بود:

به طور مثال، مدل مفهومی پیچیده هوش گیلفورد به میزان زیادی مبتنی بر نظریه ای بود که به طور منطقی به دست آمده بود و خود این مدل، مبنای طراحی وظایف خاصی شد که او بعداً برای اندازه گیری هر یک از این ابعاد هوش، مورد استفاده قرار داد .

گیلفورد برای ایجاد ساختار مدل هوش، از نظریه و تحقیق پیشین استفاده کرد که آن نظریه ها قبلاً بارها در توسعه برنامه تحصیلی و تحقیق مربوط به کودکان مستعد، مورد استفاده قرار گرفته بود.

 

ابزار :

ابزار در تحقیقات توصیفی اهمیت زیادی دارد.

اگر از داده های بایگانی شده استفاده می کنید، احتمالاً از ابزاری که موفقیت را در میان دانش آموزان یا کلاس ها یا مدارس اندازه گیری کند، استفاده خواهید کرد.

شاید بپرسید: سطح موفقیت میان گروه های مختلف دانش آموزی در آزمون موفقیت تحصیلی ایالت چیست؟ شما گروه های مختلفی از دانش آموزان را بر اساس وابستگی قومی، جنسیت و استثنایی بودن [ به لحاظ فیزیکی یا ذهنی ] تعریف می کنید.

البته در گزارش تحقیق، باید ابزار سنجش را همراه با مباحث مربوط به روایی و پایایی آن به تفصیل شرح دهید، مخصوصاً زمانی که به گروه های مختلف دانش آموزی مربوط می شود.

به دلیل این که سوال تحقیق بر اساس یک آزمون استاندارد موفقیت طراحی می شود، نتایج مطالعه فقط به خوب بودن ابزار مرتبط خواهد بود.

در زمینه آزمون ویژگی های شخصیتی، اندازه گیری هوش یا مقیاس های مرتبط با نگرش نیز ابزارهای استانداردی وجود دارد.

در بیشتر تحقیقات توصیفی، به دلیل این واقعیت که مطالعه به پدیده ای خاص مرتبط است، ابزارها باید توسط محقق ساخته شود.

شما باید به ساخت ابزار توجه داشته باشید و درباره ویژگی های آن توضیح دهید که:

الف) ابزارتان را چگونه ساخته اید؟

ب) اطلاعات موجود در داخل ابزار را از کجا به دست آورده اید؟

ج) از روایی و پایایی ابزار چگونه اطمینان یافته اید؟ 

د) آیا دیگران در شکل گیری و بسط ابزار به شما کمک کردند؟

پرسشنامه های پیمایش، جزو متداول ترین ابزارها هستند که شما در مطالعات تحقیق توصیفی از آنها استفاده خواهید کرد.

در حقیقت، برخی مواقع تحقیق توصیفی حتی تحقیق پیمایشی خوانده می شود.

 

داده ها :

تحقیق توصیفی، داده ها را به صورت مقیاس های متمایل به مرکز، شامل میانگین ، میانه و مد و مقیاس های پراکندگی شامل انحراف از میانگین ، واریانس ، دامنه و چارک گزارش می دهد.

تحقیق توصیفی معمولاً به همان نحوی که قبلاً در پیمایش ها نشان داده شده شود.

نظر سنجی ها ، پیمایش ها یا پرسشنامه ها به نوعی مثال هایی از تحقیق توصیفی هستند.

با این وجود، در تحقیق توصیفی ممکن است برای جمع آوری داده ها از آثار قدیمی بایگانی شده، فیلم ها، نوار ویدئو، اینترنت و ایمیل نیز استفاده شود.

 

مثال:

در اینجا، چکیده یک پایان نامه دکتری به عنوان مثال مطرح می شود که استفاده موثر از روش تحقیق توصیفی را نشان می دهد.

 

چکیده:

برخلاف نیاز به شناسایی اولیه و مداخله شدید علایق عاطفی اجتماعی در افراد جوان، کمبود پرسنل آموزش دیده برای ارائه خدمات سلامت روانی به جمعیت های اوایل کودکی وجود دارد. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت فعلی آموزش پیش از خدمت روانشناسی بچه های مدرسه، از طریق تحقیق توصیفی، در ارتباط با ارزیابی ایجاد روابط عاطفی اجتماعی در بچه های پیش دبستانی است. خصوصاً، این مطالعه به دنبال ارائه برنامه های آموزش روانشناسی مدرسه از جهت آماده سازی پیش از خدمت روانشناسان مدرسه برای ارائه خدمات سلامت روانی برای جمعیت پیش دبستانی می باشد و ادراک مربیان و دانش آموزان مرتبط با کار و پروژه کلاسی، توانمندی ها و ابزارهای لازم برای آماده سازی روانشناسان مدرسه جهت ارائه ارزیابی عاطفی اجتماعی و خدمات سلامت روانی در محیط اولیه کودکی را ارزیابی می کند. شرکت کنندگان در این مطالعه را 108 سرپرست (مربی) برنامه های آموزش روانشناسی مدرسه در ایالات متحده تشکیل می دهد، هم چنین 4 سطح پیشرفته دانشجویان از هر برنامه، به طور تصادفی از دانشجویان فوق لیسانس یا متخصصین ( n=151) و دکتری (n=74) در هر برنامه انتخاب شد و در نتیجه کل دانشجویان 225 نفر شدند. دو شکل مشابه از پرسشنامه « آموزش ارزیابی عاطفی اجتماعی پیش دبستانی » برای مطالعه ساخته شد. هر پرسشنامه به طور مناسب برای گروهای مختلف از مخاطبین بیان گردید. پرسش ها بر اساس دو مطالعه انجام شده قبلی توسط بویر (1996) و گتینگر، استویبر، گوئتز و کاسپ (1999) طرح شدند و ادبیات فعلی راجع به آماده سازی روانشناسان مدرسه و کارکنان ارائه دهنده خدمات و ارزیابی سلامت روانی اوایل کودکی و انجام خدمات مشارکتی گردآوری شده است.