انجام پایان نامه روانشناسی در 16 مرحله

 رشته روانشناسی مهم ترین شاخه علوم رفتاری است که دانشجویان ارشد این رشته می توانند برای نوشتن آسان و انجام فصل های پایان نامه این راهنما را در دستور کار خود قرار دهند که 16 مرحله دارد و رعایت این مراحل با رعایت ترتیب ضروری است.

در نوشتن پایان نامه روانشناسی بالینی عمومی یا تربیتی و هر گرایش دیگر روانشناسی آنچه مهم است اینکه هر بخش از کار را بشناسید و درآن باره اطلاعات کاملی داشته باشید.

در این مقاله کوتاه می توانید به همراه مقالات ضمیمه شده در هر بخش که همه آن ها رایگان است پژوهش و پایان نامه موفقی داشته باشید.

در نوشتن پایان نامه روانشناسی اگر می خواهید مشکلی نداشته باشید باید دقیقا به ترتیب و با اولویت زیر گام بردارید:

1- پاس کردن واحدهای درسی:

پایان بردن مرحله آموزشی با پاس کردن تمامی واحدهای درسی صورت می گیرد. معدل کل دانشجوی ارشد حداقل باید 14 باشد تا بتواند وارد مرحله بعدی شود. پس از این مرحله دانشجو می تواند وارد مرحله پژوهش و امور مربوط به پایان نامه شود.

 

2- مراحل اداری:

برای آنکه مطمئن باشید حاشیه ای به سراغتان نخواهد آمد با مراجعه به اداره آموزش، و اداره امور مالی و اداری از وضعیت پرونده خود مطلع شوید و هر گونه نقص مدرک از قبیل ریز نمرات، گواهی تحصیلی، مدرک کارشناسی، نظام وظیفه و بدهی مالی را حل و فصل نمایید. زیرا یکی از این مشکلات ممکن است سبب شود تا اجازه دفاع داده نشود و تا زمان تکمیل پرونده نتوانید دفاع کنید.

 

3- انتخاب استاد راهنما:

تا استاد راهنما نداشته باشید نمی توانید کاری را شروع کنید. استادی انتخاب کنید که اولا: خوش اخلاق و خوشرو باشد و به شما انگیزه مثبت بدهد. دوما: در موضوعی که انتخاب می کنید متخصص باشد. اهل دنیای مجازی باشد و بتوانید با ایمیل با او در ارتباط باشید.

 

4- انتخاب موضوع پایان نامه روانشناسی:

در انتخاب موضوع از چند جنبه باید دقت لازم را داشته باشید:

1- موضوع پایان نامه جدید باشد.

2-موضوع پایان نامه قابل اجرا و انجام باشد.

3- داده قابل دسترسی و یا جمع آوری باشد.

 

5- نوشتن پروپوزال تا تصویب و اخذ کد:

پس از تایید نهایی موضوع می توانید با تهیه فرم پروپوزال از سایت دانشگاه و دستورالعمل تدوین آن نسبت به تنظیم و نگارش پروپوزال اقدام کنید. پروپوزال باید به تایید استاد راهنما برسد و پس از آن گروه آموزشی و پژوهش دانشگاه آن را تایید کنند و کد نهایی آن صادر شود.

در این باره رعایت چند نکته الزامی است:

نکته اول: پروپوزال باید کاملا بی نقص باشد وگرنه تایید نمی شود.

نکته دوم: برای جلوگیری از هرگونه دوباره کاری بهتر است قبل از نوشتن پروپوزال استعلام های مربوط به جدید بودن موضوع از ایرانداک گرفته شود.

 

6- جمع آوری داده های آماری:

کلیه امور مربوط به داده های آماری وقت گیر ترین و حساس ترین مرحله پژوهش است که جمع آوری داده ها، تحلیل آماری آن، تهیه گزارش فصل چهارم، و دفاع از نتایج در جلسه از مهم ترین مباحث این بخش از کار است.

این بخش از کار را جدی بگیرید. پس از تایید پروپوزال و مشخص شدن ابزار ها، نوع روش، و تعیین جامعه و تعداد نمونه می توانید نسبت به جمع آوری داده ها اقدام کنید. این مرحله را قبل از آغاز نوشتن فصل ها باید انجام دهید.

 

7- نوشتن فصل اول پایان نامه (کلیات پژوهش):

پس از آنکه از بابت داده ها خیالتان راحت شد می توانید با استفاده از آموزش زیر همه آنچه که درباره فصل اول لازم است را فرابگیرید و این بخش از پایان نامه را بنویسید. فصل اول توسعه طرح تحقیق یا پروپوزال می باشد.

راهنمای نوشتن فصل اول

نمونه فصل اول

8- نوشتن فصل سوم پایان نامه روانشناسی (روش انجام تحقیق):

پس از فصل اول پایان نامه بهتر است ابتدا به سراغ فصل سوم بروید و روش کار را در این فصل تکمیل کنید و به مباحث مربوط به آن بپردازید.

در اینجا هم یک نمونه فصل سوم و هم راهنمای نگارش این فص آمده است. به خاطر داشته باشید که در فصل سوم شما باید نیم نگاهی به فصل چهارم نیز داشته باشید.

راهنمای نگارش فصل سوم پایان نامه

نمونه فصل سوم پایان نامه

 

9- نوشتن فصل دوم پایان نامه روانشناسی (چارچوب نظری تحقیق):

پس از تهیه دو فصل اول و سوم باید به سراغ فصل دوم پایان نامه روانشناسی بروید که در این بخش نیز کار سختی دارید. اما با توجه به کارهای انجام شده می توانید در این فصل با خیالی آسوده تر کار کنید.

زیرا فصل دوم پایان نامه به چارچوب نظری تحقیق شما مربوط می شود که باید زمان و تمرکز کافی برای آن داشته باشید. پس از شناسایی منابع لازم باید به سراغ آن ها بروید و شروع به نگارش فصل دوم کنید.

در انجام فصل دوم به یک نکته طلایی دقت کنید:

نکته طلایی نوشتن فصل دوم پایان نامه: چون فصل دوم عموما کتابخانه ای است و نیاز به تبیین دارید پس از هر جایی که توانسته اید شروع کنید. چارچوب را بشناسید و بدانید که سرفصل های فصل دوم چیست اما حتما به این فکر نباشید که از ابتدای چارچوب شروع کنید. بلکه ساختار فصل دوم را در نظر بگیرید و هر جا که به مطلبی خوب بر می خورید آن را در متن فصل دوم بگنجانید. مطلب بعدی (حتی یک پاراگراف) را در جای آن و به همین شکل ادامه بدهید.

با این روش:

الف) شما هم در زمان خود صرفه جویی کردید.

ب) منطق ذهنی شما منظم تر خواهد شد.

ج) بحث قوی تری شکل خواهد گرفت.

در این قسمت راهنمای نگارش فصل دوم پایان نامه و نیز چند نمونه کار را می توانید مطالعه کنید.

طریقه نوشتن فصل دوم پایان نامه روانشناسی

دانلود فصل دوم پایان نامه روانشناسی

 

10- نگارش فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده های آماری):

پس از آنکه فصل های قبلی را به استاد داده اید و نسبت به چگونگی آن بازخورد مناسب بدست آورده اید حال وقت آن است که به سراغ مهم ترین فصل پایان نامه خود یعنی فصل آماری بروید.

قبل از تحلیل آماری، پرسشنامه ها را به استاد راهنما تحویل دهید تا بررسی اجمالی از آن داشته باشند. این یکی از نکات اساسی است. هم استاد خواهد دانست که شما پرسشنامه ها را اجرا کرده اید و همینکه اگر ایرادی وجود داشته باشد از آن مطلع می شوید.

معمولا دانشجویان کمی قادرند تجزیه تحلیل آماری با spss یا برنامه های دیگر را خودشان انجام دهند. برای حل این مشکل باید تحلیل گرحرفه ای به کار بگیرید.

برای اطلاع از حدود هزینه های تحلیل آماری این بخش را ببینید. (هزینه انجام تحلیل آماری)

پس از تحلیل آماری و تنظیم گزارش کار مطمئن شوید که فصل چهار شما هیچ نقصی ندارد.

زیرا هر گونه نقصی در این بخش احتمالا به دوباره کاری و تغییر کامل کار منجر خواهد شد. به همین دلیل اکیدا توصیه می شود فایل های اصلی spss را از تحلیل گر تحویل بگیرید و برای مقابله با چنین مشکلاتی از آن نگه داری کنید.

راهنمای فصل چهارم

نمونه فصل چهارم پایان نامه

 

11- انجام فصل پنجم پایان نامه (بحث و نتیجه گیری):

فصل پنجم با تکیه بر نتایج فصل چهارم انجام می شود. در این فصل همه فرضیه های تحقیق با استفاده از نتایجی که در فصل چهارم بدست آمد بررسی می شود. این بخش پایانی است و اهمیت زیادی دارد.

راهنمای فصل پنجم پایان نامه

دانلود فصل پنجم پایان نامه روانشناسی

 

12- انجام اصلاحات احتمالی:

پس از ارائه کامل کار به استاد راهنما باید پیگیری های لازم تا تایید نهایی همه فصل توسط استاد راهنما انجام شود. پس از آن بهتر است نسخه نهایی را با مشوورت استاد تهیه کنید و نسخه های داور و استاد ان مربوطه را به گروه تحویل دهید.

 

13- انجام امور اداری:

پیش از دفاع با کمک مدیر گروه و اداره پژوهش مراحل اداری را طی کنید تا اینکه روز و ساعت برگزاری جلسه دفاع اعلام نهایی شود. معمولا اساتید داور محرمانه انتخاب می شوند اما گاهی نیز ممکن است در این مرحله از آن ها آگاهی یابید.

 

14- دفاع از پایان نامه:

در ساعت و روز مقر در جلسه دفاع حاضر می شوید و در یک جلسه در حدود یک ساعت در حقیقت به سوالات اساتید داور پاسخ می دهید و در مقابل حضار از کاری که انجام داده اید دفاع می کنید. در پایان جلسه با مشورت اساتید و هیئت داوران نمره شما اعلام می شود و ممکن است از شما خواسته شود اصلاحاتی نیز انجام دهید.

 

15- انجام اصلاحات احتمالی دفاع:

جهت آنکه کار تحقیق شما نهایی شود باید این اصلاحات را اعمال کنید و تاییدیه نهایی استاد راهنما یا داور را بگیرید.

 

16- استخراج مقاله و تسویه حساب نهایی:

در مرحله ارشد نمره پایان نامه از 18 محاسبه می شود و دو نمره در گرو چاپ یا پذیرش رسمی یک مقاله استخراج شده از پایان نامه است. چاپ یا پذیرش مقاله اجباری نیست و در صورت انصراف از انجام آن نمره شما از 18 تعیین می گردد.

پس از تعیین تکلیف این مسئله می توانید نسخه نهایی پایان نامه را صحافی شده به پژوهش دانشگاه تحویل دهید و با دریافت تاییدیه مذکور نسبت به تسویه حساب نهایی و خلاص شدن از دانشگاه اقدام کنید.