نمونه چکیده پایان نامه رشته روانشناسی

 چکیده پایان نامه رشته روانشناسی که معادل لاتین آن abstract است یکی از بخش های جدانشدنی هر پژوهش بویژه پایان نامه است که نمونه آن در اینجا برای شما نمایش داده می شود.

نمونه چکیده (abstract) پایان نامه روانشناسی

چکیده:

هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش به شیوه تحلیل رفتار متقابل بر بهبود عملکرد خانواده و صمیمیت زنان متاهل انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.

جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنانی که در سال 1394 به یکی از مراکز سلامت منطقه 6 تهران به نام مرکز سلامت شیراز جنوبی مراجعه کرده بودند؛ و نمونه پژوهش شامل 30 آزمودنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند.

پرسشنامه هایی که جهت جمع آوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شدند عبارت بودند از:

پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده، پرسشنامه نیازهای صمیمیت زناشویی باگاروزی. ابتدا افراد هر دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند و سپس آزمودنی های گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش تحلیل رفتار متقابل شرکت کردند.

پس از پایان مداخله بر روی گروه آزمایش، آزمودنی های هر دو گروه به وسیله پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش به شیوه تحلیل رفتار متقابل موجب بهبود عملکرد خانواده و مولفه های حل مساله، ارتباط، نقش ها، پاسخ دهی عاطفی، آمیختگی عاطفی، کنترل رفتار و کارایی کلی خانواده در زنان متاهل شده است(01/0P<). همچنین آموزش به شیوه تحلیل رفتار متقابل موجب بهبود صمیمیت و مولفه های صمیمیت عاطفی، صمیمیت روان شناختی، صمیمیت عقلانی، صمیمیت جنسی، صمیمیت بدنی و صمیمیت معنوی در زنان متاهل شده است(01/0P<).

نتایج نشان داد که آموزش به شیوه تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت زیبا شناختی و صمیمیت اجتماعی-تفریحی زنان موثر نبوده است (05/0< P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که آموزش تحلیل رفتار متقابل باعث افزایش عملکرد خانواده و صمیمیت زناشویی در زنان متاهل گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد.

تعمیم این آموزش به دیگر جنبه های زندگی می تواند از مشکلاتی که ممکن است برای افراد به وجود آید، پیشگیری کند.

واژگان کلیدی: عملکرد خانواده، صمیمیت، تحلیل رفتار متقابل، زنان متاهل