سه فصل اول پایان نامه روانشناسی

در این سایت انواع فصل های پایان نامه روانشناسی منتشر شده است که سه فصل اول متفاوت از پایان نامه روانشناسی را در اینجا می توانید مشاهده کنید.

نمونه فصل اول پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی رایگان

دانلود یک نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

 

نمونه فصل سوم پایان نامه:

موضوع: «تبیین آموزه های دینی والدین در رشد اخلاقی کودکان دبستانی»

 

پژوهش حاضر به تبیین آموزه های دینی والدین در رشد اخلاقی کودکان دبستانی می‌پردازد.

در این فصل ما در مورد روش پژوهش و شیوه گردآوری داده‌ها و نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها توضیح خواهیم داد.

3-1 روش پژوهش:

روش پژوهش حاضر توصیفی –مقطعی و از نوع همبستگی است. طرح های همبستگی به ما کمک می کند تا اندازه متغیرها، رابطه آنها با یکدیگر، و شدت و جهت رابطه را پیش بینی کنیم.

همبستگی یک آزمون آماری است که الگوی موجود بین دو یا چند متغیر یا مجموعه های متغیرها را که با هم تغییر می کنند مشخص می سازد(لطف آبادی، 1390).

 

3-1 جامعه آماری:

جامعه آماری پژوهش عبارت است کلیه دانش آموزان دبستانی شهر تهران و مادران آنها می باشند که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل هستند.

3-2 نمونه آماری و روش نمونه گیری: روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای است. به این صورت که برای انتخاب افراد نمونه از بین ناحیه های چندگانه تهران دو ناحیه به صورت تصادفی انتخاب و از هر ناحیه یک دبستان پسرانه و یک دبستان دخترانه انتخاب، و از هر دبستان 30 نفر (5 نفرپایه اول، 5 نفرپایه دوم، 5 نفر پایه سوم، 5 نفر پایه چهارم، 5 نفر پایه پنجم و 5 نفر پایه ششم) به طور تصادفی گزینش می شوند.

 

3-3 ابزارهای پژوهش:

آزمون رشد اخلاقی کلبرگ: کلبرگ (1985) به منظور سنجش مراحل تحول اخلاقی کودکان و نوجوانان مجموعه داستان هایی را تدوین نمود که در آنها اطاعت از مرجع قدرت یا قانون در تعارض مستقیم با کمک به یک شخص نیازمند قرار می گرفت.

مجموعه معماهای کلبرگ 8 معمای اخلاقی را شامل می شود. در پژوهش حاضر از معمای هاینر استفاده شده است. در آزمون رشد اخلاقی کلبرگ، آزمودنی ها در برابر مسائل دشوار اخلاقی قرار داده می شوند (داستان های معما گونه) تا با این روش پاسخ های آزاد و چگونگی استدلال آنها تجزیه و تحلیل شود. در این روش آنچه مهم است،چگونگی داوری آزمودنی هاست که در قالب استدلال، برای انتخاب هایشان بیان می کنند (سیف، 1381). کلبرگ پس از تحلیل پاسخ به این معماها، سه سطح استدلال اخلاقی را مطرح کرده است که هریک به دو مرحله تقسیم می شود.

سه سطح استدلال اخلاقی کلبرگ عبارتند از:

سطح اخلاق پیش قراردادی، سطح اخلاق قرار دادی، سطح اخلاق پس قرار دادی (ماسن، 1382). نمره گذاری آزمون رشد اخلاقی کلبرگ براساس کلید تصحیحی که او ارائه می دهد به پاسخ آزمودنی از یک تا شش نمره اختصاص می یابد. این نمره بستگی به نوع پاسخ آزمودنی دارد و به هر یک از سه سطح دو نمره تعلق می گیرد، به عبارتی به هر مرحله یک نمره اختصاص می یابد(رهنما، 1372).

معمای هاینز ‏«در اروپا، زنی بر اثر بیماری سرطان رو به مرگ بود. تنها یک دارو بود که پزشکان گمان می کردند می تواند او را نجات دهد و آن نوعی داروی رادیوم بود که یک داروساز در همین شهر اخیراً آن را کشف کرده بود. ساخت داروی مزبور پرهزینه بود، ولی دارو ساز ده برابر هزینه تولید آن را طلب می کرد. یعنی 400 ‏دلار برای رادیوم خرج کرده بود، ولی برای اندکی از آن 4000 ‏دلار درخواست می کرد. شوهر زن مریض، آقای هاینز ، برای قرض کردن پول به هر دری زد و هر راه قانونی را پیمود، ولی تنها موفق به تهیه 2000 دلار شد که نیمی از قیمت دارو بود.

او به داروساز گفت که همسرش در حال مرگ است و از او خواست یا دارو را ارزانتر بفروشد و یا موافقت کند که بقیه پول دارو را بعداً بگیرد . ولی دارو ساز گفت ‹نه، من این دارو را کشف کرده ام و می خواهم از طریق آن ‏درآمد خوبی کسب کنم ›. بنابراین، هاینز که هر راه قانونی را پیموده ‏بود ناامید شد و فکر کرد که به مغازه داروساز دستبرد بزند و دارو را برای همسر خویش بدزدد».

‏1. آیا هاینز باید دارو را بدزدد؟

2. ‏چرا آری و چرا نه؟

3. آ یا هاینز وظیفه و یا مسئولیتی دارد که دارو را بدزدد؟

4. چرا آری و چرا نه؟

5. اگر هاینز همسر خود را دوست نداشته باشد، آیا باز هم باید دارو را برای او بدزدد؟ (اگر پاسخ این بود که نباید بدزدد، از او سؤال کنید که برای کاری که هاینز باید انجام دهد آیا فرق می کند همسرش را دوست داشته باشد یا نه؟).

6. چرا آری چرا نه؟

7 ‏. فرض کنید فردی که در حال مرگ است همسر هاینز نباشد، بلکه فردی غریبه باشد. آیا هاینز باید به خاطر یک غریبه دارو را بدزدد؟

‏8. چرا آری و چرا نه؟

9 ‏. آیا برای افراد مهم است که آنچه را می توانند انجام دهند تا جان دیگری را ‏نجات دهند؟

10. چرا آری و چرا نه؟

‏11. به طورکلی، آیا افراد باید تا آنجا که می توانند کوشش کنند تا از قانون اطاعت کنند .

12. چرا آری و چرا نه؟

13 ‏. چگونه این نکته با آنچه هاینز باید انجام دهد تطبیق می کند؟ (کولبرگ،1984) ‏کولبرگ صرفاً با بررسی پاسخهایی که افراد به این گونه سؤالات می دادند درباره مرحله رشد اخلاقی آنها داوری نمی کرد (مثلأ، آری، هاینز باید دارو را بدزدد).

به جای آن، او استدلالی را که فرد برای توجیه پاسخ خود داشت بررسی می کرد.

مثلا نمونه ای از پاسخ های آزمودنی در مرحله 1 کلبرگ «هاینز نمی بایست دارو را می دزدید چون دزدی بد است و او تنبیه می شود. نمونه ای از پاسخ های آزمودنی در مرحله 2 کلبرگ«هاینز می تواند دارو را سرقت کند پون به همسر خود نیاز دارد و به او عشق می ورزد یا به او نیاز دارد اما اگر می خوااهد با زن زیبا تری ازدواج کند مجبور نیست دارو را سرقت کند».

نمونه ای از پاسخ های آزمودنی در مرحله 3 کلبرگ«دارو ساز بی انصاف بود و سعی می کرد دارو را گران بفروشد هاینز همسر خور را دوست داشت و می خواست او را نجات دهد». نمونه ای از پاسخ های آزمودنی در مرحله 4 کلبرگ «هاینر نمی بایست دارو را می دزدید چون در جامعه هرج و مرج بوجود می آید او باید از قانون اطاعت می کرد».

مقیاس سنجش دینداری: این پرسشنامه توسط خدایاری فرد (1388) به منظور سنجش میزان دینداری فرد مسلمان و براساس هنجار جامعه ایرانی ساخته شده است.

این پرسشنامه 102 سوال داشته و در مقیاس لیکرتی شش درجه ای (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) ساخته شده است. مقیاس سنجش دینداری براساس مولفه های دینداری فرد مسلمان در سه خرده مقیاس التزم دینی، باور دینی و عواطف دینی ساخته شده است که در ذیل توضیح داده می شود:

مولفه شناخت و باور دینی: شنخت به معنای دانش اصول دین یعنی یقین به خدا، آخرت، پیامبران و آگاهی از فروع دین است. باور به معنای پذیرش، اقرار و تصدیق قلبی به اصول و شرایع دین است. باورها اغلب محوری ترین بعد دینداری محسوب می شوند و مذهبی بودن او را تعیین می کنند. بت.ر شامل زیر مولفه های ذیل می باشند:

1. پذیرش خداوند و صفات کمالیه ی او؛

2. پذیرش انبیا؛

3. پذیرش زندگی اخروی یعنی معادو بهشت و جهنم؛

4. پذیرش کتاب های آسمانی و احکام و قوانین خداوند؛

5. پذیرش ملائکه. مولفه عواطف دینی: عواطف دینی، شامل کلیه ی احساسات و عواطف مثبت و منفی است؛ عواطف مثبت در راستای شناخت و پذیرش قلبی نسبت به پروردگار یکتا، انبیا و اولیا، مومنان و تمامی دینداران، احکام دین، جهان هستی، و جهان پس از مرگ در فرد دیندار به وجود می آید و عواطف منفی تحت تاثیر محبت به خدا و دین خدا، نسبت به دشمنان دین الهی و پیامبران و اولیای آن مطرح می شود.

مولفه ی التزام به وظایف دینی: التزام به وظایف دینی، یعنی فرد دیندار در پی به وجود آمدن معرفت و احساس عاطفی نسبت به پروردگار، انبیا و اوالیای دین، انجام تکالیف و احکام دینی را در حیطه شخصی، اجتماعی و اقتصادی بر خود بایسته بداند و به آنها عمل نماید.

این مولفه ی عمده ی عبادات و اخلاق تشکیل شده است که در پی می آیند:

1. عبادات: منظور از عبادات، کلیه اعمالی است که در محدوده ی رابطه ی انسان با خود و خدای خود مطرح می شود و فرد بر حسب معارف و شرایع دینی، خود را موظف به انجام آنها می داند که به دو دسته فردی و جمعی تقسیم می شود، که مهم ترین آنها عبارتند از: نماز، روزه، ذکر، اطاعت از خدا، تقوا، و اجتناب از گناه، اخلاص، سپاس و کر، حفظ عزت نفس، تقویت اراده یا تصمیم گیری مناسب، رعایت بهداشت روانی و جسمی، پرورش نیروی عقلانی، پرهیز از تبعیت وهم و حدسو گمان، کسب علوم و معارف، فضیلت جویی، رفع نیازها به طور متعادل، پرهیز از لغو و صبر.

2. اخلاق: اخلاق عبارت است از کلیهی اعمال و کارکردهای اجتماعی که فرد دیندار بر اساس شرایع اسلام ملزم به رعایت آنهاست که عبارتند از: تعاون و همکاری، سازگاری، وفای به عهد، سخاوتمندی، حلم، احسان، ایثار، پاسداری از شخصیت مومن، اطاعت از قانون، خوش اخلاقی و نیکو سازی رفتار، امر به معروف و نهی از منکر، عفو و گذشت، اصلاح بین افراد، ابراز همدردی با مومن، ابراز مخالفت با مفسدان، جهاد و یاری با مظلوم، حج، کوشش برای برقراری حکومت دینی و پشتیبانی از حکومت صالحان و اطاعت از ولی امر.

برای تعیین روایی صوری مقیاس پس از تهیه سوالات در ابعاد سه گانه اصلی ساختار دیندای، یعنی باور دینی، عواطف و وظایف دینی، سوالات بع همه ی اعضای همکار و مشاوران ظرح 14 نفر از متخصصان صاحب نظر در حوزه های روان شناسی ، روان سنجی و دینی بودند و در این زمینه سابقه ی اجرای طذح پژوهشی داشتند، ارده شد تا در مورد هر سوال در ابعاد چهارگانه، نظر خود را بر اساس حد تناسب هر سوال از میان چها گزینه مشخص کنند (4 نشان دهنده بیشترین درجه تناسب و 1 نشان دهنده کمترین درجه تناسب) تحلیل توزیع درصدی نظر متخصصان بر اساس توافق 80 درصد اعضای گروه برای تناسب سوال انتخابی موجب شد که 154 سوال تهیه شده با اصلاح نحوه ی جمله نویسی و نیز از نظر عبارت پردازی مثبت به عنوان سوالات دارای روایی صوری انتخاب شوند.

پایایی این پرسشنامه توسط سراج زاده و همکاران (1392) با آزمون آلفای کرونباخ 89% گزارش نموده اند. پرسشنامه تربیت دینی: این پرسشنامه محقق ساخته شامل 8 سوال است. که به صورت طیف لیکرت ( از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) مرتب شده اند. پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89% بدست آمد. این پرسشنامه براساس پرسشنامه میزان مذهبی بودن والدین گرنکویست (1998) تهیه شده است.

پاسخ های آزمودنی ها پس از انتخاب یکی از گزینه ها براساس اینکه مذهبی بوده یا مذهبی نبوده و برای تربیت دینی فرزندشان تلاش داشته یا نداشته اند، به چهار گروه تقسیم می شوند. ("افراد مذهبی بوده و برای تربیت دینی فرزندشان تلاش داشته اند"، "افرادی مذهبی بوده ولی برای تربیت دینی تلاش نداشته اند،" افردادی مذهبی نبوده ولی برای تربیت دینی تلاش داشته اند"، و سرانجام "افرادی مذهبی نبوده و برای تربیت دینی تلاش نداشته اند").

 

3-4 ملاحظات اخلاقی پژوهش:

• اخذ رضایت آگاهانه از آزمودنی‌هایی که به سوالات پاسخگو بودند و اینکه در هر مرحله از پژوهش می‌توانند از ادامه آن انصراف دهند.

• تضمین کردن اینکه اطلاعاتی که از آزمودنی‌ها بدست می‌آید به صورت محرمانه باقی بماند (حفظ حریم خصوصی و رازدار بودن).

• پژوهشگر به هر فرد درگیر در فرایند پژوهش به طور اخلاقی احترام می‌گذارد و از تبعیض اجتناب می‌کند.

 

3-5 اجرای پژوهش:

بعد از انتخاب نمونه، توسط مدیر مدرسه هماهنگی به عمل آمد و از مادران کودکان دعوت به عمل آمد.

و از آنها خواسته شد که پرسشنامه های دینداری و تربیت دینی را تکمیل نمایند. و برای جمع آوری اطلاعات در خصوص رشد اخلاقی کودکان با استفاده از روش مصاحبه بالینی سازمان یافته به صورت فردی با هریک از کودکان انجام پذیرفت در این روش پرسشها از پیش تعیین شده و مصاحبه گر از آزمودنی درخواست می نمود تا پس از شنیدن محتوای داستان، به سوالات مربوط با آنها پاسخ گوید.

پاسخ های آزمودنیها به سوالات معما کلبرگ جداگانه ثبت و ضبط می شد.

 

3-6 تجزیه و تحلیل اطلاعات:

برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده خواهد شد. از آمار توصیفی برای بدست آوردن فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، و خطای استاندارد داده ها استفاده خواهد شد.

سپس از آمار استنباطی برای بدست آوردن همبستگی و آزمون خی دو به کمک نرم افزار 22- spssاستفاده خواهد .