دانلود رایگان فصل پنجم پایان نامه رشته مشاوره خانواده

یک نمونه فصل پنجم پایان نامه رشته مشاوره خانواده در این پست قرار داده شده است که می توانید به رایگان آن را دانلود یا مطالعه نمایید.

 موضوع پایان نامه رشته مشاوره:

تاثير آموزش CBT به شيوه داتيليو بر بهبود نگرش به ازدواج و خودكار آمدي انتخاب همسر

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1. مقدمه

در این فصل با استفاده از یافته های پژوهش در فصل 4، به تبیین فرضیات پژوهش می پردازیم؛ و باتوجه به اطلاعات به دست آمده از بررسی های آماری و بحث های نظری و سوابق پژوهش مندرج در فصل دوم، هر یک از فرضیه ها، تفسیر و نتیجه گیری خواهد شد.

5-2. تفسیر یافته های تحقیق

فرضیه اول: «آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر خودکارآمدی انتخاب همسر موثر است».

برای تبیین این فرضیه لازم است مروری بر نتایج جداول 4-8 داشته باشیم. نتایج نشان داد که پس از حذف تاثير متغيرهاي همگام بر روي متغير وابسته و با توجه به ضريب F محاسبه شده، مشاهده مي شود كه بين ميانگين هاي تعديل شده نمرات خود کار آمدی در انتخاب همسر بر حسب عضويت گروهي (گروه آزمايشي و گروه كنترل) در مرحله پس آزمون تفاوت معناداري وجود دارد(01/0P<).

لذا فرضيه اول تائيد گرديد. بنابراین آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر خود کار آمدی در انتخاب همسر موثر است. همانطور که یافته های پژوهش حاضر نشان داد آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر خود کار آمدی در انتخاب همسر موثر است.

پژوهشی که به طور مستقیم به بررسی اثر بخشی آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر خود کار آمدی در انتخاب همسر پرداخته باشد یافت نشد. اما یافته پژوهش حاضر با پژوهش دیباج (1393) مبنی بر اینکه آموزش و مشاوره پیش از ازدواج خودکارآمدی انتخاب همسر موثر می باشد و با پژوهش شارپ و گاننگ(2004؛ به نقل از دیباج، 1393) که نشان دادند آموزش نظام دار به طور معناداری انتظارات غیرواقع بینانه و رمانتیک قبل از ازدواج را تعدیل می نماید همسو می باشد.

در تبیین اثر بخشی آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر خود کار آمدی در انتخاب همسر می توان گفت که در CBT به شیوه داتیلیو از طریق شناساندن تحریف های شناختی، آموزش حل مساله و مهارت های ارتباطی و بازسازی شناختی خودکارآمدی در انتخاب همسر را بهبود می بخشد. در واقع CBT به شیوه داتیلیو با کمک به افرادی که اغلب دارای خطاهای شناختی، باور های غیر منطقی و مخرب در زندگی هستند موجب می شود که آگاهی افراد نسبت به اسناد و باور های غیر منطقی بالا رود و همچنین با انجام تمرینات جلسات آموزشی و تکالیف بیرون از جلسات به اصلاح باورها و اسنادهای غلطی که موجب خودکارآمدی پایین آنها در انتخاب همسر شده می پردازد.

اصلاح باورها، انتظارات نامعقول و اسناد های غلط افراد باعث کاهش به باور های منفی فرد در زمینه انتخاب همسر و با افزایش شناخت از توانمندی های خود موجب بهبود خودکارآمدی در زمینه انتخاب همسر می گردد.

دانلود رایگان فصل پنجم پایان نامه رشته مشاوره خانواده

فرضیه دوم: «آموزش CBT به شیوه داتیلیو موجب بهبود نگرش به ازدواج می شود».

برای تبیین این فرضیه لازم است مروری بر نتایج جداول 4-9، 4-10 و 4-11 داشته باشیم.

نتایج جدول 4-9 نشان داد که پس از حذف تاثير متغيرهاي همگام بر روي متغير وابسته و با توجه به ضريب F محاسبه شده، مشاهده مي شود كه بين ميانگين هاي تعديل شده نمرات مهارت نامزدی یا ازدواج بر حسب عضويت گروهي (گروه آزمايشي و گروه كنترل) در مرحله پس آزمون تفاوت معناداري وجود دارد(01/0P<). لذا مولفه اول فرضيه دوم تائيد گرديد و روش آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر مهارت نامزدی یا ازدواج انتخاب همسر موثر است.

نتایج جدول 4-10 نشان داد که پس از حذف تاثير متغيرهاي همگام بر روي متغير وابسته و با توجه به ضريب F محاسبه شده، مشاهده مي شود كه بين ميانگين هاي تعديل شده نمرات نگرش در رابطه با عشق بر حسب عضويت گروهي (گروه آزمايشي و گروه كنترل) در مرحله پس آزمون تفاوت معنا داري وجود دارد(01/0P<). لذا مولفه دوم فرضيه دوم تائيد گرديد و روش آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر نگرش در رابطه با عشق موثر است.

نتایج جدول 4-11 نشان داد که پس از حذف تاثير متغيرهاي همگام بر روي متغير وابسته و با توجه به ضريب F محاسبه شده، مشاهده مي شود كه بين ميانگين هاي تعديل شده نمرات نگرش در مورد ارتباط و حل تعارض بر حسب عضويت گروهي (گروه آزمايشي و گروه كنترل) در مرحله پس آزمون تفاوت معنا داري وجود دارد(01/0P<). لذا مولفه سوم فرضيه دوم تائيد گرديد.

روش آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر نگرش در مورد ارتباط و حل تعارض موثر است.

همانطور که یافته های پژوهش حاضر نشان داد آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر مهارت نامزدی یا ازدواج انتخاب همسر موثر است. یافته پژوهش حاضر با پژوهش های هویلی پور و همکاران(1391) مبنی بر اینکه آموزش پيش از ازدواج بر انتظارات و نگرش هاي فرزندان دختر در آستانه ازدواج موثر است و همچنین با پژوهش جعفری و همکاران (1386؛ به نقل از نیلفروشان و همکاران، 1392) مبنی بر اینکه آموزش ها در قالب طرح های آزمایشی می توانند نگرش به ازدواج و انتخاب همسر، و گرایش به ازدواج را بهبود بخشند همسو می باشد.

در تبیین اثر بخشی آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر مهارت نامزدی یا ازدواج انتخاب همسر می توان گفت که آموزش CBT به شیوه داتیلیو از طریق به کاربردن شیوه هایی مانند شناسایی طرحواره های ناکارآمد و تحریف های شناختی موجب تعدیل انتظارات در زمینه انتخاب همسر و افزایش مهارت در ازدواج می شود.

CBT بر این منطق استوار است که اگر افراد رفتاری مثبت تر داشته باشند احساس و فکرشان نیز مثبت می شود. بنابراین، از تکنیک های تغییر رفتار هدایت شده که عمدتا متمرکز بر تبادل های رفتاری هستند (هالفورد و همکاران، 1994) و مداخله های آموزش مهارت های رفتاری (بودنمان، 2005)، تبادل احساس و فکر و حل مسئله و تصمیم گیری (باکوم و اپستاین، 2002) که روی فرایند و محتوای ارتباط تمرکز دارند، استفاده می شود (نظیر مهارت گوش دادن، صحبت کردن، بحث کردن و تصمیم گرفتن) که در نهایت همه آنها به فرد در راستا افزایش مهارت در زمینه ازدواج کمک می کند. همچنین یافته ها نشان داد که آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر نگرش در رابطه با عشق موثر است.

یافته پژوهش حاضر با پژوهش های سلیمی و کریمی (1391) مبنی بر تاثير آموزش مفاهيم نظريه لازاروس بر تغيير نگرش نسبت به انتخاب همسر و با پژوهش امیدوار و همکاران (1388) مبنی بر تاثير آموزش پيش از ازدواج بر انتظارات زناشويي دانشجويان در آستانه ازدواج و با پژوهش مامی و همکاران(2015) که نشان دادند آموزش زوج درمانی شناختی-رفتاری بر صمیمیت زناشویی و رضایت از زندگی موثر است و همچنین با پژوهش کیربای و بوکام (2007) حاکی از آن بود که درمان رفتاری و درمان شناختی-رفتاری زوج ها در تنظیم احساسات زوج ها موثر است همخوان می باشد.

در تبیین اثر بخشی آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر نگرش در رابطه با عشق می توان گفت که CBT موجب مهارت های رفتاری می گردد.

مهارت های رفتاری منجر به مبادله رفتار های مثبت و خوشایند و کاهش رفتار های منفی و تنبیه می شود. همچنین تغییر در احساس و رفتار افراد موجب تغییر در نگرش نیز می انجامد و بر نرخ هزینه و پاداش تاثیر مثبت می گذارد این تغییرات در نهایت موجب تغییر نگرش در رابطه با عشق می انجامد. همچنین می توان گفت افرادی که نگرش نامناسب در رابطه با عشق دارد، این نگرش و باورهای غلط آنها در CBT با استفاده از راهبردهای مداخله شناختی نظیر ساختار بندی مجدد (سنجش مزایا-معایب یک شناخت)، در نظر گرفتن بدترین و بهترین نتیجه یک موقعیت، ارزشیابی تجارب و منطق های حامی شناخت، تحلیلی پیکان عمودی رو به پایین، شناسایی الگوهای ارتباطی مبتنی بر موقعیت هدف درمان قرار می گیرند. به طوری که می توان با کاربرد فنون CBT به از ارزشیابی منطق تفکرات فرد پرداخت و آنها را اصلاح کرد.

از دیگر یافته های پژوهش حاضر این بود که آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر نگرش در مورد ارتباط و حل تعارض موثر است. یافته پژوهش حاضر با پژوهش های پیرفلک و همکاران (1393) مبنی بر اینکه روشCBT به شیوه داتیلیو می تواند برای کاهش دلزدگی زناشویی زوجین و مولفه های آن و در نهایت استحکام خانواده شود و با پژوهش آگاه و همکاران(1393) و نظري و همکاران (1390)مبنی بر اینکه آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر افزايش رضامندي زناشويي زنان داراي تعارض زناشويي؛ و با پژوهش فتوحي بناب و همکاران (1390) مبنی بر اثربخشي زوج درمانگري شناختي - رفتاري بر خودشناسي زوج هاي ناسازگار و با پژوهش اعتمادی و همکاران (1385) مبنی بر اثربخشی زوج درمانی شناختی-رفتاری بر صمیمیت زوجین و با پژوهش لطفي کاشاني (1387) نيل فروشان و همکاران (1385) مبنی بر تاثير گروه درماني با رويکرد رفتاري - شناختي در کاهش نگرش هاي ناکارآمد افراد و با پژوهش احمدی و همکاران (2009) که نشان دادند درمان شناختی رفتاری زوج ها بر سازگاری زناشویی موثر است همسو می باشد.

در تبیین اثر بخشی آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر نگرش در مورد نگرش به ارتباط و حل تعارض می توان گفت که با توجه به اینکه پیروان رویکرد شناختی اعتقاد دارند وجود برخی خطا های رایج ذهنی می تواند تفسیر و برداشت ما را از واقعیت دچار اشکال نماید و به دنبال آن روحیات و رفتار های نامناسب ظاهر گردند، لذا عمق صمیمیتی که دو نفر در رابطه شان ایجاد می کنند، به توانایی آنان برای انتقال روشن، صحیح و موثر افکار، احساسات، نیازها و خواسته هایشان بستگی دارد.

آموزش CBT به شیوه داتیلیو می تواند موجب تقویت مهارت های ارتباطی مانند مهارت های کلامی و غیر کلامی گردد. تقویت مهارت های ارتباطی باعث افزایش خود باوری مثبت و کاهش منفی نگری می شود و افزایش خود باوری در نهایت موجب کاهش نگرش منفی نسبت به ارتباط می شود. همچنین در تبیین آن باید گفت که در CBT به شیوه داتیلیو بر افکار خوآیند منفی، خطاهای شناختی و طرحوارهایی که فرد در ارتباط با دیگران دارد مورد بررسی قرار می گیرد.

یعنی در واقع فقط روی افکار و احساسات و رفتار خود فرد کار نمی کند بلکه بیشتر روی ارتباط تاکید دارد و همین عامل بر اثر بخشی آن می افزاید. و همچنین بهبود مهارت های افراد برای بیان افکار و احساسات و گوش دادن موجب تغییر نگرش در ارتباط و حل تعارض می گردد.

دانلود رایگان فصل پنجم پایان نامه رشته مشاوره خانواده

5-3. خلاصه بحث و نتیجه گیری

این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی آموزش CBT به شیوه داتیلیو در بهبود نگرش به ازدواج و خودکارآمدی انتخاب همسر انجام شد. با استفاده از یافته های فصل چهارم، مشخص شد که آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر خودکارآمدی انتخاب همسر موثر است.

آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر مهارت نامزدی یا ازدواج انتخاب همسر موثر است. روش آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر نگرش در رابطه با عشق موثر است. آموزش CBT به شیوه داتیلیو بر نگرش در مورد ارتباط و حل تعارض موثر است.

در تبیین یافته های مذکور می توان گفت که استفاده از تکنیک های CBT به شیوه داتیلیو تکنیک هایی مانند تشخیص افکار خود آیند، بررسی طرحواره ها و بازسازی طرحواره ها، برقراری قانون از طریق چارچوب بندی مجدد و تمرین رفتاری، استفاده از فن پیکان رو به پایین، استفاده مداخلات درمانی برای تعدیل الگو های رفتاری، استفاده راهبردهای حل مساله و استفاده از تکنیک های رفتاری بعد از 8 جلسه آموزش، موجب تعدیل در طرحواره ها و تحریف های شناختی و در نهایت بازسازی شناختی صورت می گیرد و موجب می شودکه خودکارآمدی انتخاب همسر و نگرش به ازدواج بهبود یابد.

 

5-4. محدودیت های پژوهش

1. کمبود ادبیات پژوهشی و نظری در زمینه خودکارآمدی انتخاب همسر در کنار دست یابی به منابع معتبر، یکی از محدودیت های جدی در این زمینه بود.

2. نتایج پژوهش حاضر قابل تعمیم به دختران مجرد می باشند که به مرکز فرهنگی تفریحی باغ فدک اصفهان مراجعه کرده بودند و در صورت نیاز و به تعمیم به سایر دختران مجرد با احتیاط و دانش کافی این کار صورت بگیرد.

3. در این پژوهش به منظور زمینه یابی از پرسشنامه استفاده گردید، در نتیجه ممکن است برخی از افراد از ارائه پاسخ واقعی خودداری کرده و پاسخ غیر واقعی داده باشند.

4. یکی دیگر از محدودیت های پژوهش حاضر می توان به این نکته اشاره نمود که نتایج پس از مداخله مورد اندازه گیری قرار گرفت و امکان کنترل و اندازه گیری آن بعد از چند ماه وجود نداشت ممکن است در صورت طولانی تر شدن زمان اثر آنها کاهش یابد.

5. یک دست نبودن آزمودنی ها از لحاظ سن، تحصیلات و جنس از دیگر محدودیت های پژوهش حاضر بود.

6. از دیگر محدودیت پژوهش حاضر این بود که تعامل متغیر های جنسیت، شغل، میزان تحصیلات و تیپ شخصیتی و محل زندگی با متغیر آزمایشی بررسی نشد.

دانلود رایگان فصل پنجم پایان نامه رشته مشاوره خانواده

5-5. پیشنهادات

با توجه به گستره ی نظری موجود، یافته ها و محدودیت های حاضر، می توان پیشنهادها و جهت گیری های پژوهشی زیر را ارائه نمود که فراهم کننده زمینه های پژوهشی جدید می باشند:

 

5-5-1. پیشنهادات پژوهشی

1. پژوهش حاضر فقط دختران مجرد که به مرکز فرهنگی تفریحی باغ فدک اصفهان مراجعه کرده بودند را شامل می شود در پژوهش های آتی پیشنهاد می شود که پژوهش را در دختر و پسر مجرد تکرار نمایند. این کار هم قابلیت تعمیم پذیری را افزایش می دهد و هم امکان مقایسه را فراهم می کند.

2. در پژوهش های آتی پیشنهاد می شود که پیگیری طولانی مدت برای بررسی اثر بخشی درمان در طولانی مدت انجام گردد.

3. در پژوهش های دیگر از روش های تلفیقی و انفرادی بیشتری بهره گرفته شود. و همچنین به مقایسه شیوه های دیگر آموزش های پیش از ازدواج مورد توجه قرار گیرد.

 

5-5-2. پیشنهادات کاربردی

1. از آن جایی که در جوامع امروزی طلاق افزایش چشمگیری داشته است، برای استحکام و بقای کانون خانواده همچنین سلامت و بهزیستی افراد جامعه بهتر است قبل از ازدواج مهارت های جوانان در این زمینه افزایش یابد و با نگرش بهتری زندگی را آغاز نمایند که جهت دستیابی به این امر برگزاری کارگاههای آموزش پیش از ازدواج پیشنهاد می گردد.

2. در پژوهش های آتی پیشنهاد می شود که در راستای رفع محدودیت ها برای بررسی نگرش به ازدواج ابزارهایی را طراحی نمایند که نگرش به ازدواج را متناسب با ساختار فرهنگی ایران اسلامی ارزیابی نماید.


مشاوره انتخاب موضوع و انجام پروپوزال، مقاله علمی پژوهشی و isi ، پروژه و تحلیل آماری با spss:
مشاور:علی محمدی
شماره تماس: 09011853901
ايميل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید