روش نمونه گیری در پایان نامه ارشد روانشناسی بالینی

آیا نمی دانید منظور از روش نمونه گیری در پایان نامه ارشد روانشناسی بالینی چیست؟ این متن حاوی یک نمونه روش است که در پایان نامه به کار رفته است.

موضوع پایان نامه روانشناسی:

مقایسه نارسایی هیجانی، کیفیت زندگی و تیپ شخصیت c در افراد مبتلا به سرطان و افراد سالم

3-1. نمونه آماری و روش نمونه گیری

نمونه، گروهی از اعضای یک جامعه تعریف شده است که اطلاعات مورد نیاز پژوهشی به کمک آن حاصل می شود (دلاور، 1385).

نمونه پژوهش شامل 30 زن مبتلا به سرطان نوع هوچکین و نان هوچکین با دامنه ی سنی 20 تا 40 سال با تحصیلات دیپلم به بالا بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس از بین تمامی بیمارانی که در بیمارستان شرکت نفت به صورت سرپایی و بستری تحت درمان بودند انتخاب شدند.

گروه نمونه غیر بیمار نیز شامل 30 نفر که از میان کارکنان همین بیمارستان انتخاب و از نظر ویژگی های جمعیت شناختی (جنسیت، سن، میزان تحصیلات) با گروه بیمار همتا شدند.

3-2. ابزارهای پژوهش

آزمون‌هایی که جهت جمع آوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شده‌اند به قرار زیر است:

1. پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو (TAS-20)

2. پرسشنامه کیفیت زندگی (QLQ)

3. آزمون ارزیابی تیپ شخصیت C

3-5-1. پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو (TAS-20) مقیاس ناگویی خلقی تورنتو (بگبی ، پارکر و تیلور ، 1994) یک آزمون 20 ماده ای است و سه زیر مقیاس دشواری در شناسایی احساسات ، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی را در مقیاس پنج درجه ای لیکرت از نمره 1 (کاملا مخالف) تا نمره 5 (کاملا موافق) می سنجد.

یک نمره کل نیز از جمع نمره های سه زیر مقیاس برای ناگویی هیجانی کلی محاسبه می شود این مقیاس برای اجرا در نمونه های عمومی و بالینی مناسب است. و می تواند بر حسب شرایط به صورت فردی یا گروهی اجرا شود (بشارت، 1392).

الف) مولفه ها و سوالات مربوط به هر مولفه مقیاس دشواری در تشخیص احساسات (DIF):

این خرده مقیاس توانایی آزمودنی در شناسایی احساساتش و تمایز میان احساسات با حسهای بدنی را ارزیابی می کند که شامل سوالات 1، 3، 6، 7، 9، 13 و 14 میباشد.

مقیاس دشواری در توصیف احساسات (DDF):

این خرده مقیاس توانایی شخص در بیان احساسات و اینکه آیا قادر است احساسات خودش را در قالب لغات بیان کند یا خیر، می سنجد که شامل سوالات 2، 4، 11، 12 و 17 میباشد.

مقیاس تفکر با جهت گیری خارجی (EOT):

این خرده مقیاس میزان درون نگری و عمیق شدن فرد در احساسات درونی خودش و دیگران را بررسی می کند که شامل سوالات 5، 8، 10، 15، 16، 18، 19 و 20 می باشد (بگبی، پارکر و تیلور، 1994).


مشاوره انتخاب موضوع و انجام پروپوزال، مقاله علمی پژوهشی و isi ، پروژه و تحلیل آماری با spss:
مشاور:علی محمدی
شماره تماس: 09011853901
ايميل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید