تعریف شاخص آماری در انجام پایان نامه روانشناسی

تعریف شاخص آماری در انجام پایان نامه روانشناسی مانند هر کار آماری دیگر کاربرد دارد و دانستن آن برای تحلیل گران مفید است.

شاخص یا نمایه را به دو نحو مرتبط می توان تعریف کرد .

یکی اینکه ، نمایه پدیده ای است قابل مشاهده که جانشین پدیده ای شده که کمتر قابل مشاهده است .

برای مثال ، دماسنج اعدادی را نشان می دهد که میزان دما را مشخص می سازند . اعداد روی سرعت سنج سرعت یک وسیله ی نقلیه را نسان می دهند . نمره های آزمون ، سطوح پیشرفت ، استعداد های کلامی ، درجات اضراب ، و نظایر آن را بیان می کنند .

تعریفی که شاید صرفا برای پژوهشگر مفید باشد چنین است : نمایه عددی است که از ترکیب دو عدد یا بیشتر درست شده باشد . برای مثال ، پژوهشگری یک رشته مشاهدات را انجام می دهد ، و برای خلاصه کردن این مشاهدات ، و بیان آنها به صورت مجمل ، عدد واحدی را از این مشاهدات استخراج می کند . با این تعریف ، تمام حاصل جمعها و مقدار متوسطها نمایه هستند : آنها در یک مقدار واحد بیش از یک مقدار را شامل می شوند . این تعریف این اندیشه را نیز در بر میگیرد که نمایه ها ترکیبهای مقادیر مختلف اند .

ضرایب همبستگی چنین نمایه هایی هستند . آنها مقادیر مختلف را در یک یا نمایه واحد جمع می کنند . نمایه هایی برای وضعیت طبقات اجتماعی وجود دارند . برای مثال ، می توان درآمد ، اشتغال ، و محل سکونت را با هم ذترکیب کرد و نهایتاً نسبتاً خوبی برای طبقه ی اجتماعی به دست آورد . می توان با پرسیدن از اعضای یک گروه پیدا کرد . پاسخهای اعضا را می توان در یک عدد جمع کرد .

نمایه هد در پزوهش خیلی مهم اند . مقایسه ها را ساده می کنند . در واقع ، با وجود نمایه ها پژوهشگران می توانند مقایسه هایی را انجام دهند که با نبودن آنها نمی توانستند انجام دهند و یا با دشواری طیاد انجام می دادند .

درک و کاربرد داده های خام در دستکاریهای ریاضی و آماری معمولا خیلی پیچیده و دشوار است . باید آنها را به شکل قابل اداره درآورد . درصد مثال خوبی است . درصدها اعداد خام را به شکل قابل مقایسه ای تبدیل می کنند . نمایه ها معمولا به صورت بهر هستند . عددی بر عدد دیگر تقسیم می شود . سودمندترین نمایه ها بین 0 و 1 یا بین 1- ، 0 ، و 1 قرار دارند .

این امر نمایه ها را از تعداد موردها مستقل می سازد ، و به مقایسه ی نمونه با نمونه و مطالعه با مطالعه کمک می کند . ( آنها معمولا به صورت اعشاری بیان می شوند . ) بهر به دو شل است : کسر و نسبت . شکل سوم ، یعنی درصد صورت تغیر یافته نسبت است . کسر ترکیب دو عدد است که عددی را بع عدد دیگر در شکل کسری یا اعشاری ربط می دهد .

هر کسری ، هر بهری ، یک کسر ( نسبت ) است . هر یک از صورتها و مخرج ها و یا هر دوی آنها در یک کسر ، خود می توانند کسر باشند . هدف و کاربرد اصلی یک کسر نشان داده رابطه است . مقایسه اعداد را ممکن می سازد .

برای انجام این کار ، شاید بهتر این باشد که عدد بزرگتر در مخرج قرار گیرد . البته این کار شرط ذکر شده قبل را تامین می کند که مقادیر کسر بین 0 و 1 و یا بین 1- ، 0 ، و 1 است . اما ، این امر به طور مطلق ضرورت ندارد .

برای مثال ، اگر می خواهیم کسر فارغ التحصیلان دختر و پسر سال آخر دبیرستانی را با کسر فارغ التحصیلان سال چهارم دبیرستانی در طی چند سال مقایسه کنیم ، کسر ( نسبت ) می تواند بعضی وقتها و بعضی وقتها بیشتر از 1 باشد . زیرا امکان دارد برتری یک جنس دیگر در یک سال با سال دیگر تغییر کند . بعضی وقتها کسرها اطلاعات دقیق تری از بخشهای تشکیل دهنده آنها ارائه می دهند .

برای مثال ، اگر شخصی رابطه بین متغیرهای اموزشی و نرخ مالیات را مطالعه می کند و قرار است از نرخ واقعی مالیات استفاده کند ، ممکن است برداشت خطایی از این رابطه به دست آورد . این امر بدین خاطر است که نرخ مالیات بر دادایی غالباً گمراه کننده است . بعضی جوامع با نرخ های بالای درامد در عمل از سطوح نسبتاً پایینی از مالیات برخوردارند . ممکن است ارزشگذاری داراییها پایین بوده باشد . برای پرهیز از اختلاف بین یک جامعه و جامعه دیگر شخص می تواند برای هر جامعه نسبت ارزش برآورد شده و ارزش واقعی را منظور کند .

در این صورت می توان از طریق ضرب نرخ مالیات جاری در این کسر یک نرخ مالیات و سایر متغیرها به دست می دهد . نسبت کسری است که در صورت آن یکی از دو یا چند فراوانی مشاهده شده و در مخرج مجموع فراوانیها قرار دارد . تعریفی که قبلاً از احتمال ارائه شد : P=s/(s+f) که در آن s تعداد قبول شدگان و f تعداد مردودها بود ، یک نسبت است ، و می توانید دو عدد مثلا 20 و 60 را در نظر بگیرید و نسبت این دو عدد 20/60=0/33 است . ( می تواند 20/60=3 نیز باشد ) اگر این دو عدد فراوانی مشاهده شده در رابطه با وجود صفتی در یک نمونه باشد ، یعنی N=60+20=80 در این صورت نسبت این چنین خواهد بود : 20/(60+20)=0/25 و نسبت دیگر البته 60/80=0/75 درصد اساساً نسبی است که در 100 ضرب شده ات .

در مورد مثال بالا می شود 20/80×100=25% یا 60/80×100=75% هدف اصلی نسبتها و درصدها تقلیل مجموعه اعداد مختلف به مجموعه اعداد قابل مقایسه با یک پایه مشترک است . هر مجموعه فراوانی را می توان برای سهولت محاسبه و تفسیر آماری به نسبت یا درصد تبدیل کرد . همیشه باید احتیاط را مراعات کرد ، زیرا نسبت ها و درصدها غالباً آمیزه ای از دو مقدار خطاپذیرنذ .

نمایه ها می توانند خطرناک باشند . روش قدیمی محاسبه IQ مثال خوبی است . صورت کسر خود یک نمایه است زیرا MA ، سن عقلی ، ترکیبی از تعدادی مقادیر است . مثال بهتر بهر پیشرفت تحصیلی است :

AQ=EA/MA×100 که در آن EA سن آموزشی و MA سن عقلی است . در اینجا هم صورت و هم مخرج کسر نمایه های مرکب هستند . هر دو آمیزه ای از مقادیری با پایایی متغیرند .

معنی نمایه حاصل چیست؟

چگونه می توانیم آن را به صورت محسوس تفسیر کنیم؟ گفتنش دشوار است . به طور خلاصه ، وقتی نمایه ها کمکهای جدایی ناپذیر تحلیل علمی هستند ، باید آنها را با دقت و احتیاط به کار برد .