تعریف مفهومی و عملیاتی در پایان نامه روانشناسییک بخش مهم از پروپوزال و همچنین فصل اول را تشکیل می دهد که به تعریف مفهوم های به کار رفته اختصاص دارد.

موضوع پایان نامه روانشناسی بالینی:

مقایسه تاب آوری و ویژگی های شخصیتی و راهبردهای مقابله ای در بیماران آرتریت روماتوئید و افراد سالم

 

تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم :

• آرتریت روماتوئید:

آرتریت روماتوئید بیماری التهابی مفاصل، خود ایمنی مزمن و پلی سیستمیک است که در آن نظام ایمنی به بافت سالم خودی حمله می کند.

در این پژوهش بیماران آرتریت روماتوئید توسط پزشک متخصص، تشخیص آرتریت روماتوئید دریافت کرده اند و به محقق معرفی شدند.

 

• تاب آوری:

کانر و دیویدسون(2003) تاب آوری را توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی- روانی در شرایط خطرناک می دانند، آنها تاب آوری را تنها پایداری در برابر شرایط تهدید کننده نمی دانند بلکه شرکت فعال در محیط را مهم می دانند. در این پژوهش تاب آوری نمره ای است که فرد از پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) کسب کرده است.

 

• ویژگی های شخصیتی:

شخصیت، بیانگر آن دسته از ویژگی های فرد یا افراد است که شامل الگوهای ثابت فکری، عاطفی و رفتاری آنهاست (پروین و جان،1982؛ ترجمه کدیور و جوادی،1386). در این پژوهش ویژگیهای شخصیتی نمره ایی است که فرد از پرسشنامه پنچ عاملی شخصیت کاستا و مک کری(NEO-FFI) بدست آورده است.

 

• راهبرد های مقابله ایی:

فولکمن و لازاروس(1985) مقابله را فرایندی پیچیده می دانند که با توجه به ارزیابی هایی که فرد از موقعیت های استرس زا و فشارهای آن موقعیت دارد، تغییر می کند و تلاش های رفتاری – شناختی فعال فرد را در بر می گیرد. در واقع راهبرد های مقابله ای مجموعه ای از تلاش های شناختی و رفتاری فرد است که در جهت تعبیر و تفسیر و اصلاح یک وضعیت تنش زا به کار می رود و منجر به کاهش رنج ناشی از آن می شود.

در این پژوهش راهبرد های مقابله ای نمره ایی است که فرد در پرسشنامه راهبرد های مقابله ای لازاروس و فولکمن(WOCQ) کسب کرده است.

 

 

دانلود فصل 1 تا 5 این پایان نامه همراه با منابع کامل فارسی و لاتین