نمونه بیان مسئله در پایان نامه روانشناسی

نمونه بیان مسئله در پروپوزال یا پایان نامه ارشد روانشناسی تفاوت های اندکی دارند اما در کلیات یکسان است که در ادامه یک نمونه بیان مسئله ویژه پایان نامه آمده است.

موضوع پایان نامه روانشناسی بالینی:

مقایسه تاب آوری و ویژگی های شخصیتی و راهبردهای مقابله ای در بیماران آرتریت روماتوئید و افراد سالم

بیان مساله :

بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن و پلی سیستماتیک است(اوده ، 1997) و همچنین یکی از بیماریهای خود ایمن است که در آن نظام ایمنی به بافت سالم خودی حمله می کند، در این بیماری علاوه بر مفاصل، اندام های دیگر مانند پوست، مخاط، ریه، قلب و عروق، چشم، دستگاه گوارش و کلیه نیز ممکن است در گیر شوند( نقل از فروزش یکتا، آزاد فلاح و نجفی زاده،1381).

ویژگی این بیماری، وجود التهاب مزمن سینوویوم به ویژه در مفاصل کوچک است که اغلب موجب تحلیل غضروف مفصلی و استخوان های مجاور می شود. تقریبا 5/0 تا 1 درصد جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند و قسمت عمده مبتلایان را زنان میانسال تشکیل می دهند(اوده، 1997).

اصطلاح تاب آوری در اصل و ابتدا در متالوژی برای نشان دادن قابلیت مواد برای برگشت به حالت اولیه بعد از کشیده یا فشرده شدن و مقاومت در برابر ضربه یا فشار مداوم استفاده شده است(گلدستین و بروکز ، 2005).

در طب و روانشناسی تاب آوری نشان دهنده مقاومت جسمانی، بهبود خود انگیخته و توانایی برقراری مجدد تعادل هیجانی در موقعیت های تنش زا است( مورالس ، 2007، نقل از شفیع زاده 1391). تاب آوری یا توانایی سازگاری مثبت با مصیبت یا آسیب، یک موضوع روانشناختی است که در ارتباط با پاسخ فرد به تنش آسیب زا و موقعیت های مشکل آفرین زندگی بررسی شده است. بعضی دیدگاه تاب آوری را به عنوان پاسخ به یک واقعه خاص و بعضی دیگر آن را به عنوان یک سبک مقابله ای پایدار در نظر می گیرند(لاموند، دیپ، الیسون و همکاران ،2009).

مفهوم تاب آوری به صورت های مختلفی تعریف شده است. لوتار و چیچتی (2004، به نقل از کمپبل- سیلس، کوهن و استین ، 2006) تاب آوری را یک فرایند پویا می دانند که در آن افراد با وجود تجارب آسیب زا یا مصیبت بار، سازگاری مثبت نشان می دهند. کامپفر (1999، نقل از شفیع زاده 1391) باور داشت که تاب آوری بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر (در موقعیت تهدید کننده) است و از این رو سازگاری موفق را در زندگی فراهم می کند.

در عین حال کامپفر به این نکته اشاره می کند که سازگاری مثبت هم ممکن است پیامد تاب آوری به شمار رود و هم به عنوان پیشایند، سطح بالاتری از تاب آوری را سبب شود. وی این مساله را ناشی از پیچیدگی تعریف و نگاه فرایندی به تاب آوری می داند. از جمله مسائلی که در حوزه تاب آوری مطرح است، نقش ویژگی های شخصیتی است. ویژگی های منحصر به فرد شخصیتی اساس تمام تفاوت های فردی را در بین انسان ها تشکیل می دهد شخصیت عبارت است از سبک های ویژه ای که هر فرد در فکر کردن و رفتار کردن دارد به عبارت دیگر نحوه فکر کردن و رفتار کردن هر فرد منعکس کننده شخصیت است. بدین ترتیب اگر شخصیت فرد با الگوهای معمولی پاسخ های وی در موقعیت های مختلف بشناسیم قادر خواهیم بود رفتار او را در موقعیت های جدید پیش بینی کنیم(آزاد، 1372؛ به نقل از بلاغی اینالو،1389).

براساس نظریه صفات شخصیت، جنبه های مهم رفتار و تجارب آدمی را می توان، با تعداد محدودی از صفت ها توصیف کرد. هریک از این صفات در جامعه توزیع بهنجار دارد. نتایج پژوهش های کاستا و مک کری (1992) نشان داده که شالوده آمادگی های ثابت و بادوام انسان شامل پنج رگه یا پنج عامل است که عبارتند از: روان رنجور خویی (N)، برون گرایی (E)، پذیرش (O)، سازگاری (A) و وظیفه شناسی (C) (به نقل از شادمان فر، سپاه منصور و هومن،1392).

کاستا و مک کری (1985) با استفاده از تحلیل عاملی به این نتیجه رسیدند که می توان بین تفاوتهای فردی در خصوصیات شخصیتی پنج بعد عمده را منظور نمود، روان رنجور خویی (N) به تمایل فرد برای تجربه اضطراب، تنش، ترحم جویی، خصومت، تکانش وری، افسردگی و عزت نفس پایین بر می گردد، در حالیکه برون گرایی (E) به تمایل فرد برای مثبت بودن، جرات طلبی، پر انرژی بودن و صمیمی بودن اطلاق می گردد. پذیرش (O) به تمایل فرد برای کنجکاوی، عشق به هنر، هنرمندی، انعطاف پذیری و خرد ورزی اطلاق می شود، در حالیکه سازگاری (A) به تمایل فرد برای بخشندگی، مهربانی، سخاوت، همدلی و همفکری، نوع دوستی و اعتماد ورزی همراه است.

سرانجام اینکه وظیفه شناسی (C) به تمایل فرد برای منظم بودن، کارا بودن، قابلیت اعتماد و اتکا، خود نظم بخشی، پیشرفت مداری، منطقی بودن و آرام بودن بر می گردد (به نقل از بلاغی اینالو،1389).

مقابله شامل تمام تلاش های شناختی و رفتاری است که برای مهار، کاهش و تحمل درخواست های درونی و بیرونی بکار گرفته می شود و نحوه مقابله با بحران برای هر فردی در محیط کار و زندگی یک ضرورت حیاتی است ( کاپلان و سادوک، 2002، ترجمه پورافکاری،1382؛ به نقل ازشادمان فر،سپاه منصور و ههومن،1391).

دو راهبرد اصلی مقابله عبارتند از: راهبردهای مقابله ای هیجان مدار که شامل کوشش هایی جهت تنظیم پیامد های هیجانی واقعه تنش زاست و تعادل عاطفی و هیجانی را از طریق کنترل هیجانات حاصله از موقعیت تنش زا حفظ می کند و راهبرد مقابله ای مساله مدار که شامل اقدامات سازنده فرد در رابطه با شرایط تنش زاست و سعی دارد تا منبع تنیدگی را حذف کرده یا تغییر دهد (کارور، پازو، هریس و همکاران ،1993).

براساس مدل انتخاب – مقابله افتراقی بلوگر و زوکرمن (1997) راهبردهای مقابله ای مورد استفاده در رویارویی با تنش تعیین کننده پیامدهای مثبت یا منفی هستند و نوع راهبرد های مقابله انتخاب شده به صفات شخصیتی افراد بستگی دارد (لاندروو کاستیلو ،2010). در نتیجه از آنجا که صفات شخصیتی خاص افراد به به کارگیری راهبردهای مقابله ای متفاوت را ترغیب می کنند، افراد به صورت متفاوت به تنش پاسخ می دهند( بارتلی و روش ، 2011).

تحقیقات اخیر شواهدی بدست داده اند مبنی بر اینکه عوامل روانشناختی و رفتاری و محیطی بر کنش سیستم ایمنی در انسان ها تاثیر می گذارد. و به نظر می رسد مواجهه با تنش زا های چندگانه یا مزمن زندگی از قبیل تنهایی، سطوح حمایت اجتماعی، و مهارتهای مقابله ضعیف همگی کارآمدی سیستم ایمنی شخص را کاهش می دهند( جموت و لاک، 1984؛ کیکولت- گلاسر و گرینبرگ ،1984؛ به نقل از ساراسون،1987).

با توجه به تحقیقات و نظریات متعدد در زمینه تاب آوری و ویژگی های شخصیتی و راهبرد های مقابله ای این سوال برای ما پیش آمده که تاب آوری، ویژگی های شخصیتی و راهبرد های مقابله ای در بیماران آرتریت روماتوئید به چه صورت می باشد و اینکه تاب آوری و ویژگی های شخصیتی و راهبرد های مقابله ای در بیماران آرتریت روماتوئید و افراد سالم متفاوت است.

 

 

دانلود فصل 1 تا 5 این پایان نامه همراه با منابع کامل فارسی و لاتین