در تحلیل آماری پایان نامه ارشد روانشناسی با spss با اطلاعات آماری زیادی نیاز دارید که فرضیه های علی و فرضیه های توصیفی یکی از آن هاست.

می توان فرضیه ها را از نظر محتوی به دو نوع تقسیم کرد :

فرضیه های توصیفی و فرضیه های علی :

فرضیه های توصیفی ، فرضیه هایی هستند که به وجود حالت خاص برای یک یا چند پدیده دلالت داشته باشند .

این حالت خاص می تواند داشتن نسبتی معین ، عددی مشخص ، موقعیتی ویژه و نظیر اینها برای یک پدیده یا به طور همزمان برای چند پدیده باشد .

به عبارت دیگر اگر فرضیه تحقیق ، مبین وجود هر یک از این حالت ها باشد ، آن را فرضیه توصیفی می نامیم .

در این حالت می توان برای تحقیق ، از روش آمار توصیفی استفاده کرد .

جامعه مورد بررسی و داده های آماری:

در روش آمار توصیفی ، مشخصه های جامعه آماری مورد بررسی از روی داده های مربوطه به همه افراد جامعه استخراج می شوند .

در این شیوه نمی توان داده های نمونه را برای تعمیم نتایج به کل جامعه استفاده کرد .

این تعمیم در آمار استنباطی جای می گیرد .

به عبارت دیگر اگر هدف تحقیق ، بررسی کل جامعه و استخراج داده ها و نتیجه گیری مشخصه های جامعه موضوع تحقیق باشد ، می توان از آمار توصیفی استفاده کرد .

البته باید توجه داشت که اگر در یک جامعه بزرگ ، تنها به بررسی افراد بخش خاصی از جامعه که دارای ویژگی های معینی باشند پرداخته شود و تحقیق در پی نتیجه گیری برای همان بخش خاص - با استفاده از اطلاعات مربوطه به همه افراد این بخش – باشد نیز تحقیق در محدوده آمار توصیفی عمل می کند .

فرضیه ها در آمار استنباطی ، هم فرضیه های توصیفی و هم فرضیه های علی می توانند بررسی شوند .

البته هنگامی که فرضیه های توصیفی با استفاده از اطلاعات کل جامعه توضیح داده شود از آمار توصیفی استفاده می شود ، اما اگر چنین امکانی وجود نداشته باشد و محقق در صدد استنباط مشخصه های جامعه از روی نمونه باشد از آمار استنباطی استفاده می شود .

به طور کلی بررسی فرضیه های علی با روش آمار استنباطی امکان پذیر است ، مگر اینکه برای تحقیق خاصی ، روش یا روش های مناسب تری باشد .

البته روش های تحلیل دیگری نیز وجود دارند که مبتنی بر روش های آماری هستند ، مانند روش اقتصاد سنجی که به عنوان روش تحلیل جداگانه ای توضیح داده می شود .

جامعه مورد بررسی و داده های آماری:

اگر امکان استخراخ مستقیم مشخصه های آماری جامعه وجود نداشته باشد و محقق نتواند اطلاعات کل جامعه را استخراج کند و در صدد استنتاج مشخصه های کل جامعه از روی داده های آماری بخشی از جامعه باشد ، برای تحلیل از آمار استنباطی استفاده کند ، به علاوه هنگامی که برای پدیده خاصی یا رابطه بین پدیده ها ، داده های آماری مشهودی وجود نداشته باشد و محقق بخواهد از روی داده های آماری جامعه یا نمونه ای از آن ، ویژگی های این پدیده یا رابطه بین پدیده ها را غیر مشهود هستند ، استنتاج کند ، می تواند از روش آمار استنباطی استفاده کند .