موضوعات پیشنهادی پایان نامه های ارشد زبان و ادبیات عرب می تواند در زمینه های مختلف باشد که شعر و ادبیات مهجر یکی از مهم ترین آن است.

برای انتخاب موضوع پایان نامه دانشجو انتخاب های مختلفی پیش رو دارد.

اما بهترین راه این است که شخص خود اقدام کند و با مطالعه مطالب و مقالات مفید در پی رسیدن به یک نقطه فکری مشخص باشد.

توصیه ما به همه دانشجویان رشته عربی این است که منابع خوب بیابند و مطالعه کنند و از تجربیات قبلی خود کمک بگیرند تا بتوانند موضوع انتخاب نمایند.

در انتخاب موضوع یک متن را با دقت بخوانید و با دانش قبلی خود ارتباط برقرار کنید.

به متن زیر و موضوعاتی که در انتهای آن پیشنهاد داده شده است توجه کنید.

شعر از دیدگاه شعرای مهجر :

به اعتقاد شعرای مهجر ، شعر چیزی جز تصاویر شعری احساس برانگیز نبود . محور شعر ، عاطفه و خیال بود . آن اندازه که تنها خیال و تصور عنصری مهم بود فرد وتعقل مهم به شمار می آمد و خرد و تعقل با اهمیت ارزشمند به شمار نمی رفت .

ادب ، در نظر ایشان ، در خدمت بیان احساسات درونی و تجارب شخصی بود و نه در خدمت اجتماع ، تاریخ و زندگی . ( ضیف ، 1957 ، 249 ) از نظر شعرای مهجر ، جامعه تنها در راستای احساس و نگرشی که فرد بدان دارد ، ارزشمند است .

فرد ، در نظر ایشان مقدم بر جامعه بود . آنان از زندگی اجتماعی و ماشینی گریزان بودند و به جنگل و طبیعت پناه می بردند . در اشعار همگی این شعراء ، سرشار از میل بازگشت به طبیعت و جنگل و ساده زیستی است .

تأثیر پذیری شعرای مهجر لبنانی از ادبیات لبنان : شاعران و ادیبان مهجر شمالی و جنوبی ، همانگونه که با ادبا و شعرای سرزمین مهجر در ارتباط و تعامل بودند با ادبای لبنانی و کشورهای عربی نیز ارتباط داشتند ، و از ادبیات آنها تأثیر می پذیرفتند و بر آن اثر می نهادند .

از ریاض معلوف ، یکی از شعرای مشهور مهجر جنوبی ، درباره تأثیر پذیری ادبای مهجر شمالی و جنوبی پرسیده می شود ؛ وی در پاسخ می گوید :

فوزی معلوف از ابوالعلاء معری و عمربن ابی ربیعه ، شفیق معلوف از متنبی و ابوتمام و طرفه بن عبد و خودم از الشاب الظریف والتلمسانی و ابونواس و . . . . تأثیر پذیرفتند ( عبدالدایم ، 1993 ، 8- 207 ) .

صابر عبدالدایم در اینجا ، به برخی از ادیبان وشاعران متأثر از ادبیات و شعرا قدیم اشاره دارد . البته تأثیر پذیری از بزرگان ادبیات و شعر ، امری است که هیچ ادیبی از اعتراف به آن خجالت زده نمی شود .

وی می گوید : ایلیا ابوماضی و امین ریحانی از مهجر شمال و فوزی معلوف از مهجر جنوب ، از ابوالعلاء معری تأثیر پذیرفتند .

نسیب عریضه و ایلیا ابوماضی نیز تحت تأثیر ابن سینا قرار داشتند . جبران هم از مهجر شمال ، در آثار خود از ابن عربی و ابن فارض و امام محمد غزالی به بزرگی و شگفتی یاد می کند . رشید ایوب ، شیفته ابن فارض بود و هریک از این ادباء عباراتی را متأثر از این بزرگان آورده اند ( عبدالدایم ، 1993 ، 90 ) .

با اینکه تعداد شعرای لبنانی مهجر شمال کمتر از مهجر جنوبی بوده است ، ولی تأثیر آنها بر ادب و شعر عربی بسیار عمیق بود . اینها هم از حیث افق دید و هم احساس و توجه به مسائل انسانی و اجتماعی در شعر و ادبیات و رابطه ی آن با زندگی بشری ، عمیق تر می اندیشند ، اما در غالب ادبیات و دیوان های شعرای مهجر جنوبی ، حفظ سنتهای قدیم و گرایش به مسائل لفظی ، قواعد زبانی ، عروض و بلاغت از اهم اصول بود ( ناعوری ، 1959 ، 19 ) .

شعر مهجری ، در موسیقی و وزن خیلی به موشحات اندلسی نزدیک است . همانطور که موشحات اندلسی به علت آهنگ و وزن و آزاد بودن شاعر در استفاده از اختیارات شاعری ، آنچنان آهنگین شده ، که می توان آن را به آواز خواند ( خفاجی ، 1986 ، 151 ) .

شعرای مهجر شمال و جنوب به تقلید از موشحات بسنده نکردند ، بلکه خود شان در اوزان موشحات ، نوآوری ایجاد کردند ( سراج ، بی تا ، 231 ) .

تمامی ادبای مهجر ( شمالی و جنوبی ) معتقد بودند که ساختار و اسلوب بیانی زبان ، باید تغییر کند و استفاده از زیبایی های بدیعی از جمله سجع مطنطن ، کنار نهاده شود و تنها به ادای معانی و مضمون بسنده گردد . متأسفانه این رویکرد کاربرد واژه های عامیانه و برخی واژگان مهجور و نأما نوس عربی را به دنبال داشت ( سعافین ، 1997 ، 182- 183 ) .

موضوعات پیشنهادی پایان نامه های ارشد زبان و ادبیات عرب

چند نمونه موضوع پایان نامه عربی با استفاده از متن بالا:

1- بررسی فردگرایی در شعر شاعران مهجر با تکیه بر اشعار فوزی معلوف 2- تناص شعری در شعر شاعران مهجر و شاعران عصر عباسی 3- بررسی موسیقایی شعر مهجر و موشحات اندلسی 4- بررسی ادبیات عامیانه در شعر شاعران مهجر آمریکا 5- ...


مشاوره انتخاب موضوع و انجام پروپوزال و پایان نامه:
مشاور:علی محمدی
شماره تماس: 09011853901
ايميل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید