مراحل روش تحقیق کیفی در انجام پایان نامه ارشد روانشناسی و علوم اجتماعی شامل چندین موارد می شود که برخی از آن ها در ادامه آمده است.

هر چند که مراحل مطالعۀ کیفی مشخص نیستند یا ضرورتاً ترتیبی نیستند اما چند مرحله رامی توان شناسایی کرد.

1ـ شناسایی پدیدۀ مورد تحقیق:

قبل از شروع هر گونه مطالعه محقق باید پدیدۀ خاصی را که مورد علاقۀ اوست، شناسایی کند پس آن پدیده ممکن است به صورت یک سؤال یا عبارت بیان شود. با توجه به ماهیت و وسعت تحقیق تعداد زیادی مسائل ممکن است مطرح شوند مثلاً: تعامل بین دانشجویان استان های مختلف یا تعامل میان دانشجویان جنس مقابل در مورد «تعامل دانشجویان یک دانشکده».

2ـ شناسایی شرکت کنندگان در تحقیق:

شرکت کنندگان نمونه ای از افراد هستند که مورد مشاهده، مصاحبه و... قرار خواهند گرفت. به عبارت دیگر آن ها واحد تجزیه و تحلیل یا اعضای مورد پژوهش هستند. نمونه در همۀ تحقیقات کیفی تقریباً نمونه در دسترس هستند نمونه گیری تصادفی معمولاً امکان پذیر نیست چون محقق می خواهد مطمئن شود که نمونه اش دارای ویژگی های معین هستند.

3ـ صورت بندی فرضیه:

هنگام پیشرفت جمع آوری داده ها فرضیه هایی ممکن است مطرح شوند، اصطلاح شوند یا کنار گذارده شوند. یک پژوهش کیفی ممکن است بدون فرضیه آغاز شود اما با پیشرفت پژوهش امکان تنظیم چند فرضیه یا کنارگذاردن آن وجود دارد این روند به توصیف دقیق پدیدۀ مورد پژوهش و به صورت یک روند تقریباً متوالی انجام می شود.

4ـ جمع آوری داده ها:

در پژوهش کیفی هیچ گونه متغیری دستکاری یا اجزا نمی شود. شرکت کنندگان در پژوهش کیفی به هیچ گونه متغیری دستکاری یا اجزا نمی شود. شرکت کنندگان در پژوهش کیفی به صورت گروه تقسیم نمی شوند بلکه جمع آوری داده ها در تحقیق کیفی روندی جاری است، بدین معنا که محقق بطور پیوسته رویدادها و روح را مشاهده می کندو اغلب مشاهدات را با مصاحبه های عمیق شرکت کنندگان منتخب و بررسی اسناد مرتبط با پدیدۀ مورد علاقه تکمیل می کند.

5ـ تجزیه و تحلیل داده ها:

تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش های کیفی اساساً شامل ترکیب کردن اطلاعات حاصل از منابع مختلف به صورت یک توصیف پیوسته از آن چه که محقق مشاهده یا کشف کرده است می باشد. فرضیه ها معمولاً با استفاده از روش های آمار استنباطی آزمون نمی شوند اگر چه گاهی اوقات آمارهایی مانند درصدها یا نسبت ها ممکن است برای روشن کردن جزییات خاص استفاده شوند.