منابع خطا در روش تحقیق مصاحبه ای در انجام پایان نامه ارشد روانشناسی یکی از نکاتی است که عدم توجه به آن ممکن است بر نحوه گردآوری داده ها تاثیر بگذارد.

1ـ گاهی اوقات خطاها به طور غیرعمدی ایجاد می شوند. مثلاً: نداشتن اطلاعات به اندازۀ کافی آشنان نبودن با موضوع ازدست دادن حافظه و خستگی ...

2ـ گاهی اوقات افراد در مورد مسائلی که از آنان پرسیده می شود، واقعیت را نمی دانند مثلاً: برخی از زنان بطور دقیق از درآمد همسر خودآگاهی ندارند و یا جزییات استخدام او را نمی دانند.

پایان نامه ارشد روانشناسی

3ـ برخی سؤالات ماهیتاً نگرشی هستند و با این فرض مطرح می شود که مخاطب دربارۀ موضوعی نگرش دارد اما برخی سؤالات هستند که ممکن پاسخ آن بطور فی البراهه باشد که چنین پاسخ هایی در مقایسه با پاسخ هایی که درباره اش تفکر می شود ارزش کمتری دارند.

4ـ در جمع آوری اطلاعات به وسیلۀ مصاحبه، خصوصیات شخصی مصاحبۀ گر و این که او نقص خود را تا چه اندازه مفید ایفا می کند مهم است برخی از مصاحبه کنندگان علاقه دارند پاسخ آزمودنی را طبق نیات و خواسته های خود هدایت کنند و...

5ـ علاوه بر نگرش های شخصی عواملی چون ویژگی های جنسی، نژاد، سن، مذهب و تحصیلات هم می تواند منبع خطا محسوب شود. مثلاً مصاحبه کننده هایی که تمایل دارند خود را به مصاحبه کننده خوب نشان دهند. کانل رماهی (1968) یک سری تکنیک هایی برای غلبه بر مشکلات ناشی از خطاهای غیرعمدی که با لغزش های حافظه ای همراه است پیشنهاد می کنند.

خطاهای غیرعمدی که با لغزش های حافظه ای همراه است پیشنهاد می کنند.

1ـ از مصاحبه شونده ها خواسته می شود براساس اسنادی که در اختیار دارند در مورد وقایع مورد پرسش پاسخ دهند. مانند قبض مالیاتی واریز وجه و..

2ـ تهیه کردن شرایطی برای پاسخ دهندگان که گذشته را بازسازی می کنند، مثلاً او را از نظر زمانی و مکانی در شرایط محل وقوع حادقه قرار دهند.

3ـ مصاحبه شونده به سادگی در به خاطرآوردن مسائل آگاه باشد و برای پاسخگویی ترغیب شود.

4ـ جمله بندی سؤالات به نحوی باشد که بیشتر نیاز به تشخیص داشته باشد تا به یادآوری مثل سؤالات چند گزینه ای...

روش های دیگر:

1ـ مصاحبه گرها را می توان طی یک فرآیند دقیق طرح شده انتخاب کرد و آن ها را تحت یک برنامۀ آموزشی جامع قرار داد.

2ـ محقق باید افراد مورد مصاحبه و زمینۀ اجتماعی آنان را شناسد و نسبت به اثر متقابل بین این زمینه و موضوع مورد مطالعه آشنا باشد.

3ـ گاهی اوقات می توان مشکلات مربوط به اطلاعات غلط را با پرسیدن سؤالات مشابه به شکلی متفاوت پی گیری کرد. مثلاً گزارشان سازمان ها یا روزنامه ها


مشاوره و انجام پروپوزال، پايان نامه ، پروژه و تحلیل آماری با spss:
مشاور:علی محمدی
شماره تماس: 09011853901
ايميل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید