ویژگی های تحقیق آزمایشی در پایان نامه نویسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی به کار می رود.

چنان چه قرار باشد آزمایش راه حل معناداری برای حل مسألۀ پژوهشی فراهم کند بایستی در درون خودش از عوامل بازدارنده و کنترل کننده ای برخوردار باشد به عبارت دیگر یک آزمایش علمی دارای ویژگی هایی چون کنترل انتخاب تصادفی و تکرارپذیری است.

1ـ کنترل:

عنصر اصلی و اساسی آزمایشی است.

آزمایشی بایستی به نحوی سازمان بندی شود که از تأثیر متغیرهای مزاحم یعنی متغیرهایی که موجب مشتبه شدن نتایج آزمایش می شوند و در فرضیه مطرح نشده اند جلوگیری کند. برای آن که آزمایش کنترل شود، استفاده از گروهی به نام گروه کنترل ضروری است. این گروه در کلیه جنبه ها شبیه گروه آزمایش است با این تفاوت که متغیر مستقل بر گروه آزمایش اعمال می شود اما برای گروه کنترل اعمال نمی شود.

2ـ انتخاب تصادفی:

اولین هدف پژوهش آزمایشی کنترل تمام متغیرهایی است که با موقعیت های آزمایشی ارتباط دارند.

به دلیل این که کنترل کامل امکان پذیر نیست پژوهشگر باید تأثیر تمام متغیرهایی که کنترل نشده اند را حذف یا خنثی کند این کار از طریق انتخاب و گمارش آن ها در شرایط مختلف آزمایشی به صورت تصادفی انجام می شود. با این حال تنها خطای موجود خطای نمونه گیری است که میزان آن را می توان براساس نظریه های احتمال بیان کرد.

3ـ تکرارپذیری:

در برخی از پژوهش ها به رغم کنترل متغیرهایی که به نحوی ممکن است نتایج تحقیق را به مخاطره بیندازند و همچنین انتخاب و جایگزینی تصادفی آزمون ها در گروه های آزمایش و کنترل خطاهایی در نتایج مشاهده می شود کاهش یا کنترل این خطاها به کمک تکرار آزمایش یعنی انجام چندین ریزآزمایش براساس طرح آزمایشی تنظیم شده امکان پذیر خواهد بود بنابراین در یک آزمایش به جای مقایسۀ یک گروه کنترل با یک گروه آزمایش چندین گروه کنترل با چندین گروه آزمایش مورد مقایسه قرار می گیرند. دقت در یک آزمایش مستلزم برقراری تعادل میان کنترل، انتخاب تصادفی و تکرار آزمایش است.


مشاوره و انجام پروپوزال، پايان نامه ، پروژه و تحلیل آماری با spss:
مشاور:علی محمدی
شماره تماس: 09011853901
ايميل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید