دانستن مراحل انجام روش تحقیق کیفی در پایان نامه نویسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی در انجام و آماده سازی پژوهش نقش دارد. این مراحل عبارت است از:

1ـ انتخاب موضوع:

برای این کار برخی محققان برخی مفاهیم عمومی و اساسی را که قصد آزمایش آن را دارند طرح ریزی می کند. بعضی فراتر می روند و حتی پیش نویس یا نمونه کار فراهم می کنند تا مشاهدات و سؤالات خود را براساس آن انجام دهند. این مرحله برای برخی محققان کیفی تنها مرحله رسمی برای اماده سازی تحقیق است.

2ـ میزان مشارکت و محرمانه بودن:

در این مرحله محقق برای کسب اطلاعات درست، خواسته ها و تمایلات پژوهشی بایستی توانایی فردی در نظر گرفته شود و به همین ترتیب به علت وجود مخاطرات احتمالی فعالیت های خود را محدود سازد او بایستی نتایج حاصل و اهمیت کار آن را برای مشارکت کننده و به همین ترتیب هزینه و وقت را مورد بررسی قرار دهد و میان آن تعادلی برقرار سازد. عواملی چون توجه به جزییات ویژگی های اعضا مورد پژوهش مخاطرات قانونی و اخلاقی وجانی و همچنین نوع فعالیت های اعضا مورد پژوهش تعیین کنندۀ میزان مشارکت محقق هستند.

3ـ دشواری ورود و خروج محقق به گروه:

مخفی بودن و ورود و خروج طبیعی به خود گروه بستگی دارد و این مرحله دشوارترین گام در اجرای این روش است در این زمینه محقق بایستی گروه موردمطالعه را بررسی کند و نحوۀ پذیرش افراد جدید به گروه را بیاموزد تا بدین وسیله راه های وارد شدن به گروه را دریابد. در برخی موارد پرسه زدن در اطراف گروه و محل کار آن ها کافی است تا مورد پذیرش واقع شوند.

4ـ هدف:

هدف غالب تحقیقا کیفی درک عمیق زندگی گروه، جمعیت یا جامعۀ معینی است در هر تحقیق کیفی محقق به دنبال کسب اطلاعات دربارۀ عوامل 5 گانه زیر علاقه مند است، رفتار، معنابخشیدن به زندگی مسأله ها تعامل ها و اختلاف نظرات.

5ـ خروج از پژوهش:

در هنگام خروج از پژوهش محقق بایستی تلاش کند تا گروه را با حداقل اختلال و آشفتگی مواجه کند و بدون پدید آوردن احساس بهره کشی،ریال خشم یا فریب صحنه را ترک کند در این جا مسؤولیت اخلاقی پژوهشگر مبنی بر دوری از هر گونه آسیب روانی، هیجانی، عاطفی یا جمانی می باشد.


مشاوره و انجام پروپوزال، پايان نامه ، پروژه و تحلیل آماری با spss:
مشاور:علی محمدی
شماره تماس: 09011853901
ايميل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید