مقایسه روش تحقیق پژوهش در عمل یا اقدام پژوهی با روش تحقیق آزمایشی در پایان نامه نویسی روانشناسی و علوم تربیتی از جمله نکاتی است که در این بخش بیان شده است.

1ـ پژوهش در عمل همواره بر هر یک از مراحل اجرایی شود تأکید دارد و به آن چه که در هر مرحله اتفاق می افتد دقیقاً توجه دارد و مراحل بعدی را براساس آنچه که در هر مرحله اتفاق می افتد پی ریزی می کند. اما در تحقیق آزمایشی، محقق همواره شرایط موجود را مفروضه ای برای دستیابی به نتایج فعال می داند.

2ـ پژوهش در عمل نمی تواند شرایط موجود را برای رسیدن به نتایج نمایی خود تفسیر و تبیین کند و در بخش مورد بحث نمی تواند هر سؤالاتی که باید پرسیده شوند. را پیش بینی کرد در حقیقت در پژوهش در عمل مسأله ای وجود دارد که با توجه به ماهیت متوالی خود در حال تغییر است اما در تحقیق آزمایشی یک یا دو عامل تعیین می شود، از آن ها ها تعریف ثابتی بدست می آید و این شرایط تا رسیدن به نتیجه نهایی حفظ می شود.

3ـ اصول پژوهش در عمل و پژوهش آزمایش متفاوت و غالب دوسوگرا هستند و تلاش برای برقراری رابطه میان آن ها و یکی کردن فرآیند به تعارض درونی و تحلیل شدن یکی در دیگری می انجامد.

4ـ فرآیند اجرای پژوهش در عمل به لحاظ ساختارهای پایه ریزی شده توسط مدارس، سازمان ها و ... با مشکلات و مقاومت های بیشتری روبروست.