تحقیق رو به رو درباره احساس خود کار امدی است . و در بر گیرنده خودکارآمدی و تنیدگی، پیشینه تحقیق:، تحقیقات داخلی:، تحقیقات خارجی و ... است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
16 صفحه
کد:
685 mb


فهرست مطالب:

تحقیق رو به رو درباره احساس خود کار امدی است . و در بر گیرنده : خودکارآمدی و تنیدگی، پیشینه تحقیق:، تحقیقات داخلی:، تحقیقات خارجی:، منابع لاتین:.


توضیحات:

بالا بودن خودکارآمدی و احساس کنترل بر رویدادهای موجود در زندگی شخصی، به طور مثبت به توانایی کنارآمدن با استرس و به حداقل رسیدن اثرات زیان بخش آن بر کارکرد زیستی مربوط است. کنترل پذیری با توجه به ماهیت آثار استرس، اصل تشکیل دهنده مهمی است. این شرایط زندگی استرس زا به خودی خود نیست که آثار زیانبخش زیستی را تولید می کند، بلکه ناتوانی ادراک شده در کنترل آن هاست (بندورا، 1995؛ به نقل از علی نیا کروئی، 1382).

طبق نظریه شناختی اجتماعی پیامدهای استرس در درجه اول بر حسب ضعف فرد در تحت کنترل درآوردن تهدیدها و تقاضاهای طاقت فرسای محیطی تعریف می شود. به عبارت دیگر اگر فرد بر این باور باشد که می تواند به گونه ای موثر با فشارزاهای محیطی روبرو شود دچار نگرانی و استرس نمی شود. ولی اگر فرد بر این باور باشد که نمی تواند این فشارزاها را تحت کنترل خود درآورد، خود را گرفتار استرس نموده و عملکردش مختل می شود. از این رو استرس به جای اینکه مستقیماً از تهدیدها و تقاضاهای محیطی ناشی شوند، متأثر از باورهای خودکارآمدی فرد هستند. باورهای خودکارآمدی بر طرز تفکر افراد، چگونگی رویارویی با مشکلات و ناتوانی ها، سلامت هیجانی، جسمانی، تصمیم‌گیری و مقابله با استرس تاثیر می گذارد. ادراک خوداثربخشی یک سازوکار شناختی است که فرد را قادر به رویارویی با مشکلات، نقص ها و ناتوانی ها و انزوا و تنهایی می سازد (بندورا، 1997؛ به نقل از حقیقت، 1389).

اهمیت خودکارآمدی مربوط به درد برای سازگاری موفقیت آمیز با درد مزمن در تحقیقات مختلف نشان داده شده است. آرنستین، آیر و تیسون، کرتین و همکاران، مک گیلیون و همکاران نیز در پژوهش-های خود بر روی بیماران مبتلا به درد مزمن نشان دادند که خودکارآمدی با رفتارهای مدیریت خود رابطه بالایی دارد. آنها اذعان می دارند که چون مدیریت خود با پیامدهای مثبت بیماری در ارتباط است، پرورش ان از طریق افزایش خودکارآمدی بیماران می تواند منافع طولانی مدتی برای آنها به دنبال داشته باشد (لوریج ، 2001). 

خودکارآمدی و تنیدگی باورهای خودکارآمدی به عنوان مکانیسمی واسطه ای بر فرآیندهای زیر تاثیر دارند: 1-فرآیندهای شناختی: باورهای خودکارآمدی به شیوه های مختلفی بر فرآیندهای شناختی اثر می گذارند. در اکثر رفتارهای هدفمند، هدف براساس آینده نگری انتخاب می گردد. هدف گزینی افراد از ارزیابی آنان و قابلیت-های خود تاثیر می پذیرد. اکثر رفتارها و اعمال با تفکر شکل می گیرد، سپس باورهای خودکارآمدی افراد بر این رفتارها تاثیر می گذارند به گونه ای که افراد با خودکارآمدی بالا نسبت به افراد با خودکارآمدی پایین، شیوه های موثرتری از اعمال را انجام می دهند. 2- فرآیندهای انگیزشی: برانگیزاننده های شناختی مانند اسناد موفقیت و شکست، تعیین اهداف و برآورد ارزشی از اهداف انتخابی و انتظار پیامدها می توانند پیامدهای احتمالی رفتار را برای فرد مبهم کرده و او را برای آغاز یک رفتار یا اجتناب از موقعیت تحریک نمایند.

در این میان باورهای خودکارآمدی در تنظیم انگیزش افراد نقش مهمی ایفا می کنند. 3- فرآیندهای عاطفی: باورهای خودکارآمدی افراد، هم بر میزان استرس و افسردگی ناشی از موقعیت های تهدید آمیز تاثیر می گذارند و هم بر سطح انگیزش افراد تاثیر دارد به گونه ای که افراد با خودکارامدی ضعیف در کنترل تهدیدها اضطراب بالایی را تجربه می کنند اما افراد با خودکارآمدی بالا در موقعیت های تهدید آمیز بی پروا هستند. 4- فرآیندهای انتخابی: تاکنون بحث بر روی فرآیندهای فعال سازی کارآمدی متمرکز بود فرآیندهایی که افراد را به ایجاد میط موثرتر قادر می سازد در اصل انسان محصول محیط خویش است. بنابراین باورهای خودکارآمدی فرد می تواند زندگی او را با انتخاب فعالیت ها و محیط شکل داده و تحت تاثیر قرار دهند. افراد از موقعیت ها و فعالیت هایی که از توانایی و قابلیت های آنان فراتر می باشد اجتناب می ورزند اما بلافاصله فعالیت های چالش انگیزی را بر می گزینند که قادر باشند از عهده آن برآیند (بندورا، 1994؛ به نقل از منصوری، 1386).



 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.