مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 45 صفحه
نوع فایل: word کد Mb439
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

اعتیاد از جمله مفاهیمی است که تعاریف متعددی ازآن ارائه شده است که در ذیل به برخی ازآنها اشاره می گردد. اعتیاد یک بیماری مزمن، یک اختلال عودکننده و اکثراً شبیه بیماری قند و بیماری فشارخون می باشد و نمی تواند به طور مؤثردر مدت طولانی با پشتیبانی پیگیرتسکین داده شود(بختیاری، 1390). به طورمتعارف، اعتیاد برای شناسایی رفتارهای خود مخرب به کار می رود که شامل مؤلفه هایی دارویی است. این واژه مختص کسانی است که گرفتارجسمی به یک یا بیش از یک داروی غیرقانونی هستند. این تعریف شامل هوس کردن شدید به مواد، و نیاز به مواد بیشتر برای کسب همان اثر قبلی است(دی کلمنته ، به نقل از دی کلمنته، 2003).

اعتیاد عادت اکتسابی است که زمانی ظهورکرده و خاموش کردن آن حتی در مواجهه با پیامدهای بسیارمنفی چشمگیرآن استواراست. و یا "وابستگی"حالتی است که الگوی رفتارشامل کنترل ضعیف قربانی است که با وجود بازخورد منفی ادامه دارد و اغلب به نظر می رسدخارج ازکنترل باشد(دی کلمنته، 1994، به نقل از دی کلمنته، 2003).

مصرف موادمخدر موادمخدر و داروهای غیرمجاز برای تغییرحالات احساسی، فرار از ترس و تفکر میل و ادراک و روابط اجتماعی و یا کاهش درد مصرف می گردد. متأسفانه، بر خلاف آنچه که مصرف کننده ممکن است به دنبال آن باشد، تمام تغییرات خوشایند و یا مضرنیست. این عدم تأثیر، به خصوص وقتی مصرف این مواد استمرار پیداکرده و مقدار مصرف روزانه آن افزایش می یابد و استفاده از آن به صورت یک عادت در می آید، بیشترمشهودخواهدبود در چنین حالتی احساسات دردناک تر شده، فکر متشنج تر گردیده و ترک عادت سخت تر می شود. تمام کوشش فرد و هدف او به تهیه متعدد بیشتری از مواد متمرکز شده. روابط اجتماعی بسیارکمترشده و یا قطع می گردد و تمام عشق او در مواد و تمام نفرتش در تأمین کردن آن خلاصه می شود. موادمخدر مصرفی در نقاط مختلف جغرافیایی دنیا متفاوت است ولی این ازهرنوع که باشد بر تمام گروهای اجتماعی و اقتصادی راه دارند. موادکشیدنی، قرص خوراکی به تزریقی و استشناقی هستند. موادمخدرتفریحی به دلیل تغییراتی که درکار مغز ایجادمی کنند مورد استفاده قرارمی گیرند. و متأسفانه می توانند بعد از برطرف کردن اثرمخدر، ضایعات دائمی در مغز بر جای گذارند. ازآنجایی که درمان اعتیاد اغلب با ناکامی رو به رو می شود باید در این زمینه به پیش گیری توجه بیشتری نمود (رفیعی فر وآقاجانی، 1389 ).

مصرف کنندگان توسط مردان همجنس باز و افراد دوجنس گرا اغلب با رفتارهای اجتماعی و جنسی آنها ترکیب می شود و درمان را مشکل می کند. ماهیت خاص این آسیب شناسی، شرایط خاصی را برای بیمارفراهم می کندکه با شرایط درمانی افراد دارای گرایش به جنس مخالف متفاوت است. به علت وجود این شرایط، بیمار درگیری کمی در درمان دارد و ممکن است اوایل درمان، از درمان خارج شود. موفقیت در درمان این گروه، به علت اینکه رفتارجنسی این بیماران، باعثHIV می شود اهمیت خاص دارد(راوسون، 1995). چالش های بالینی بااین گروه از بیماران و راهبردهایی برای بهبود پاسخ های درمانی اخیرا مطرح شده اند(فیشر ، 1991).

مواجهه طولانی مدت بارویدادهای استرس زای زندگی همچون سوء استفاده جنسی و جسمی با افزایش استعمال دخانیات، الکل و سایر مواد در ارتباط است(بختیاری، 1390). اماکاملترین تعریف که مورد پذیرش متخصصان روانپزشکی و روانشناسی می باشد توسط انجمن روانپزشکان آمریکا ارائه گردیده است. و از اعتیاد درDSM تحت عنوان اختلال وابستگی به مواد تعیین و تبیین می گردد. طبق تعریف مورد توافق روانپزشکان و روانشناسان"اختلال وابستگی به مواد"مجموعه علائم شناختی، رفتاری و روانشناختی است که الگوی از تکرار و بروز عوارض تحمل، ترک اعمال اجباری راه به همراه دارد (بختیاری، 1390).

ملاکهایDSM-IV-TR به طورسنتی برای این که تعیین شودآیاکسی به ماده ای معتاد است، پیدایی یک نشانگان ترک جسمانی ضروری بوده است. برای مثال چندین سال قبل تصور نمی شد که کوکایین اعتیادآور باشد، زیرا برای مصرف کنندگان آن در مدت پرهیز از مصرف این دارو، دچار نشانگان ترک آشکار نمی شدند امروز علایم جسمانی اعتیاد هنوز هم ضرورت دارد ولی برای تشخیص ضروری نیستند. این ملاک ها سه ویژگی اساسی دارند:

1.فقدان کنترل بر مصرف مواد 2. اختلال در عملکرد روزمره و مصرف مستمرماده، به رغم پیامدهای نامطلوب 3. سازگاری جسمانی یا هیجانی ماده، مثلاً ایجادتحمل یا نشانگان ترک. بین سوء مصرف مواد و اعتیادتفاوت وجود دارد. مصرف ماده ای که خلق و رفتار را تغییر می دهد لزوماً سوء مصرف مواد تلقی نمی شود مگر آنکه عملکرد مصرف کننده را به طرزی منفی تحت تأثیر قرارمی دهد. مشکل فردفقط موقعی اعتیادتلقی می شودکه نشانه های مرضی جسمی ترک یا تحمل نسبت به ماده مخدر وجوددارد (بهاری، 1388).

خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.