مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 56 صفحه
نوع فایل: word کد Mb434
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

در اینجا می توان به بیان انواع رویکردهای مطرح در فلسفه ی اخلاق که عبارت اند از: رویکرد وظیفه گرایی، رویکرد نتیجه گرایی، سودگرایی( لذت گرا)، رویکرد فضیلت گرا، اشاره کرد. رویکرد وظیفه گرایی واژه وظیفه گرایی را نخستین بار، جرمی بنتام در کتاب وظیفه گرایی یا علم اخلاق، مطرح کرد. واژه انگلیسی Deontologismترکیبی است از Deontoبه معنی «تکلیف» و «وظیفه» و Logos به معنای «شناخت» (موحدی، 1389: 165).

نظریات مربوط به وظیفه گرایی نظریاتی اند که بدون توجه به نتایج افعال، آن ها را ذاتاً خوب یا بد می دانند. موضوعی که در این دسته از نظریه های اخلاقی تأکید می شود این است که همه ما وظایفی را بر عهده‌داریم که شامل اعمالی است که باید انجام دهیم و یا نباید انجام دهیم. این اعمال صرف‌نظر از پیامدی که دارند، بر عهده ما هستند. (فرانکنا، 1385 : 47-46 ). وظیفه گرایی، مانند نتیجه گرایی، به دوشاخه وظیفه گرایی عمل نگر و وظیفه گرایی قاعده نگر تقسیم می شود. در اکثر متون و مباحث اگر از وظیفه گرایی به‌طور عام سخنی گفته می شود، عمدتاً وظیفه گرایی قاعده نگر مراد است و حاکی از این می باشد که اگر وظیفه را همواره قاعده اي مشخص و تعیین کند، ارجح است از اینکه افراد بدون هیچ قواعد و مقرراتی به وظایفی که تشخیص می دهند، عمل کنند و باعث به وجود آمدن تعارض میان وظایف شوند. ازجملۀ وظیفه گرایان عمل نگر می توان به ریچارد پرایس و ایچ. اي.

پریچارد و ازجمله نظریات وظیفه گرایانۀ قاعده نگر می توان به نظریه امر الهی، نظریه اخلاقی کانت و نظریات اخلاقی دبلیو. ديوید. رأس اشاره کرد. دراخلاق هنجاري، نظریات وظیفه گرایانه در مقابل نظریات نتیجه گرایانه قرار می گیرند. درحالی که نتیجه گرایی، اعمال درست را بر اساس نتایج خیر مشخّص و معین می کند، وظیفه گرایی مدعی است که اگرچه نمی توان از نتایج و پیامدهاي اعمال صرف‌نظر، اما ویژگی هاي مهم دیگري نیز وجود دارند که تعیین‌کننده درستی و نادرستی اعمال می باشند. در وظیفه گرایی، ملاك سنجش افعال اخلاقی، وظیفه است.

رویکرد نتیجه گرایی در سال 1958 در مقاله ای تحت عنوان «فلسفه ی اخلاق جدید»، نخستین بار انسکم ، واژه"Consequentialism"را که به معنی نتیجه گرایی است در اشاره به نظریاتی که به نتایج و پیامدهاي اعمال اشخاص نظر دارند، به کار برد. این نظریه به شکلی که اَنسکم آن را معرفی کرد،کاملاً با نظریه ی اخلاقی سودگرایی پیوند خورد؛ به همین دلیل، اکثر اوقات این دو نظریه با هم تلفیق می شوند و به‌جای هم به کار می روند.

اما نباید از نظر دور داشت که سودگرایی،گونه اي خاص از نظریات نتیجه گرایی است و زیرمجموعه آن قرا می گیرد (موحدی، 1389: 157). نتیجه گرایی با این عقیده آغاز می شود که ارزش هایی وجود دارند که مقدم بر اخلاق هستند؛ حتی اگر هیچ درستی و نادرستی اخلاقی وجود نداشته باشد، همواره بعضی چیزها خوب و بعضی چیزها بد خواهند بود. در این دسته از نظریات، کیفیت یا ارزش اخلاقی اعمال، اشخاص و منش ها، وابسته به ارزش غیراخلاقی نسبی آن چیزي است که به وجود می آورند و یا به دنبال ایجادش هستند.

نتیجه گرایی وصف آن دسته از نظریات اخلاقی است که بنابر آن‌ها، نتایج هر عمل تعیین‌کننده درستی و اعتبار هر حکم اخلاقی درباره آن عمل است. با این حساب، عملی اخلاقاً درست است که نتایج خوب به بار آورد؛ ازاین‌رو در نتیجه گرایی، توجه به نتیجه و پیامد عمل بر خود عمل رجحان دارد و در هر عمل، یک ویژگی مصحح اساسی و نهایی در کار است: ارزش غیراخلاقی نسبی پیامد آن. این گروه ازنظریات، برای تعیین خوب یا بد بودن عملی، نتایج آن فعل را معیار قرار می دهند. (فرانکنا،1385: 52 ).

خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.