دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق جهت یابی فضایی

سر فصل مطالب این مقاله مبانی نظری :

آگاهی فضایی -توانایی فضایی -توانایی دیداری – فضایی -انواع توانایی دیداری – فضایی -برتری جانبی -جهت -یکپارچگی دوطرفه -مروری بر پیشینه پژوهش -پژوهش های داخلی
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل

توانایی جهت یابی فضایی نوعی هوش است

برای چندین دهه، در روانشناسی رایج بوده است که دو نوع اصلی هوش وجود دارد، یعنی پرهیوز در ریاضیات یا پرکارها در زبان ها، تا زمانی که روانشناس آمریکایی هاوارد گاردنر با نظریه خود در مورد هوش های متعدد آمد، در سال ۱۹۸۳، جایی که گاردنر توضیح داد که هوش شامل جنبه های بیشتری نسبت به فقط پرهیوز در زبان ها یا ریاضیات است، و به پیشنهاد انواع هوش رفت، یعنی:

انواع هوش

هوش منطقی-ریاضی: اغلب بر اساس توانایی ها و مهارت های منطقی فرد در حل مسائل ریاضی اندازه گیری می شود.
هوش زبانی: توانایی فرد در استفاده مؤثر از کلمات، تسلط بیش از یک زبان و حفظ یک فروشگاه غنی از واژگان، و اغلب مسلط به نوشتن را بیان می کند.
هوش طبیعی: توانایی خواندن و درک طبیعت و همه چیزهای زنده، عشق به تربیت حیوانات خانگی، و گیاهان در حال رشد.
هوش شنوایی (موسیقایی) : در اختیار داشتن حساسیت بالا به صداها، و توانایی تشخیص صداهای مختلف، ترکیب های موسیقایی و تحت تأثیر قرار گرفتن از آن ها است.
هوش فیزیکی-حرکتی: مهارت های فیزیکی، توانایی استفاده از نیروی فیزیکی برای کنترل اشیاء مختلف اطراف ما و ارتباط خوب با استفاده از زبان بدن را بیان می کند، مانند: ورزشکاران، بازیگران روی صحنه، و جراحان که با دقت بالا از دست های خود به خوبی استفاده می کنند.
هوش هیجانی (EQ): هوش هیجانی توانایی فرد در برقراری ارتباط با دیگران، ایجاد روابط مستمر با آن ها و توانایی تشخیص تفاوت ها و تفاوت های بین افراد و برخورد با آن ها با توجه به آنچه متناسب با اوست است.
هوش خود درونی: اینکه فرد خودش را می فهمد، دقیقاً می داند که چه احساسی دارد و دلیل این احساس، و آگاهی کافی نسبت به احساسات خود و آنچه می خواهد دارد.
هوش وجودی: توانایی مقابله با مسائل وجودی، دلواپ کردن به پرسش های بسیار عمیق (چرا زندگی می کنیم، چرا می می میریم، بعد از مرگ چه اتفاقی می افتد؟) ، و اشتیاق برای پیدا کردن پاسخ به آنها.
توانایی جهت یابی فضایی-فضایی: همان چیزی است که به عنوان «هوش تصویر» شناخته می شود و نشان دهنده توانایی درک و حل معضلات بصری، و تشکیل تصویر دقیق و تغییر ذهنی آن است و صاحبان این هوش با حافظه خوبی مشخص می شوند که چهره ها و مکان ها را ذخیره می کند.

توانایی جهت یابی فضایی چه چیزی است؟


تعاریف زیادی از توانایی جهت یابی فضایی وجود دارد، از جمله:

این تمایز در توانایی استفاده از فضا در تمام اشکال آن از جمله خواندن نقشه ها و جداول، تصور اشیاء، تجسم فضاها، مهارت درک جهت، شناخت چهره ها یا مکان ها و توجه به جزئیات است.
هوش بصری به توانایی فکر کردن یا تجسم سه بعدی اشاره دارد.
توانایی دیدن روابط اشکال با یکدیگر، دیدن روابط بین اشیاء در فضا، و توانایی خواندن نقشه ها و ترجمه اطلاعات از یک نقشه.
توانایی هماهنگی تصاویر فضایی، درک تصاویر سه بعدی و خلاقیت هنری بر اساس تخیل حاصلخیز است و این نوع هوش نیاز به درجه ای از حساسیت به رنگ ها، شکل، خط، فضا، و روابط بین این عناصر دارد.
این توانایی جذب و شکل دادن به تصاویر، توانایی جذب دقیق جهان قابل مشاهده، و تغییر شکل آن به صورت بصری و اسپاتیو در ذهن یا روی کاغذ است.
توانایی درک بصری و بهره برداری از تصویر ذهنی برای حل مشکلات.
این هوش محدود به زمینه های بصری نیست؛ گاردنر دریافت که هوش فضایی فرمی است که در نابینایان یافت می شود زیرا نه تنها به ادراک بصری، بلکه به ادراک کاکل بستگی دارد که به تعیین موقعیت ها، فاصله ها و اندازه ها کمک می کند.


اهمیت توانایی جهت یابی فضایی


به تحلیل مشکل به شیوه ای دیگر کمک می کند.
می توان آن را در زمینه های متعددی مانند نقاشی، عکاسی، طراحی و تبلیغات به کار گرفت و مورد استفاده قرار داد.
توانایی طراحی مدل ها و تبدیل آن ها به مدل های ملموس.
در چه کسی توانایی جهت یابی فضایی پیدا می کنیم؟
برای گرافیست ها، نقشه برداران، معماران، هنرمندان فیگوراتیو، دکوراتورها، مجسمه سازها، ملوانان، خلبانان، شطرنج بازان، و در حرفه های مربوط به سفر، گردشگری، پیشاهنگی، طراحی مد یا جواهرات، پیکاسو و میکل آنژ را می توان نمونه هایی از شخصیت هایی به حساب آورد که این هوش را مجسم می کنند.

توانایی جهت یابی فضایی در کودکان و بزرگسالان چگونه توسعه می یابد؟

به گفته روانشناسان، راه های متعددی برای توسعه توانایی جهت یابی فضایی، چه در کودکان و چه در بزرگسالان وجود دارد.

روش های توسعه توانایی جهت یابی فضایی در کودکان


تخیل بصری: این استراتژی به تبدیل و ترجمه مطالب کتاب به یک تصویر ذهنی بستگی دارد؛ این کار با درخواست از معلم انجام می شود، برای مثال از بچه ها، چشمان خود را ببندد و آنچه را که در کلاس مورد مطالعه قرار گرفت تجسم کند و عمل این روش تضمین می کند که کودکان تخته داخلی یا صفحه تلویزیون خود را در ذهن خود اختراع کنند، تا هر آنچه را که در هیئت ذهنی نوشته شده است برای هر ماده ای که می خواهند به یاد داشته باشند، به نمایش در بیاورد.
هشدارهای رنگ: حساسیت بالا به رنگ ها اغلب ویژگی افراد با این نوع هوش است که اهمیت استفاده از رنگ ها برای آموزش یا توضیح چیزی به آن ها را نشان می دهد.
تصاویر: افرادی که هوش بصری دارند به تصاویر، تصویرسازی ها، نقشه ها و میزها تمایل دارند، بنابراین توصیه می شود از چنین وسایلی برای توسعه درک بصری و هوش خود استفاده کنند.
همچنین ارائه بازی های پیچ و خم، شطرنج، و بازی های نصب سه بعدی برای کودک توصیه می شود.
تمرین گفتار تخیلی با کودک (توصیف دقیق در طول گفتار)، برای یادگیری تجسم بصری از آنچه به او گفته می شود.
کودک را آموزش دهید تا نتیجه یک کار مهم را تصور کند، قبل از اینکه خودش این کار را انجام دهد، مانند درخواست از او برای تصور اتاقش پس از اصلاح مکان های مبلمان.
از او کمک می خواهیم و ما را به جایی می بریم که قبلاً به دیدارش افتاده بود.
ما با او از کتاب ها، داستان های غنی از داستان ها و نقاشی ها استفاده می کنیم.
توانایی های تخیلی کودک را تحریک می کند، با ارائه موقعیت هایی در قالب بازتاب ها، مانند درخواست از او برای تصور زندگی یک شاعر بدوی در بیابان، و پرسیدن از او می گوید: «اطرافش چه می بیند؟» یا مثلا زندگی مردم را قبل از اختراع برق یا تلفن تصور کنید و از او بخواهید که به ما بگوید: «چگونه تصور می کرد؟»
سازمان دیده بان ویدیو: 10 راه برای توسعه هوش و توانایی های ذهنی در کودکان

روش های توسعه توانایی جهت یابی فضایی در بزرگسالان

شناسایی زمینه های هوش ضعیف ما؛ به عنوان مثال، اگر ما احساس سختی می کنیم که در اطراف حرکت کنیم و مکان ها را نجات دهیم، باید استفاده از جی پی اس (سیستم مکان جغرافیایی عمومی) را کاهش دهیم، و سعی کنیم به جای آن به خودمان تکیه کنیم، چنین شیوه هایی هوش فضایی ما را توسعه می دهند.
به گفته دانشگاه جانز هاپکینز، «بازی هایی مانند عملکرد بلوک و چرخ می تواند هوش فضایی را بهبود بخشد» بنابراین اشکالی ندارد که هر روز ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد تا خودمان را به وظایف خاصی مانند ساخت قلعه یا ساخت یک کشتی در یک بازی به چالش بکشیم.
بازی های الکترونیکی که ابزارهای یادگیری مجازی برای هوش فضایی هستند، مانند بازی هایی که چرخش ذهنی مانند بازی های تتریس را تقویت می کنند، و بازی هایی که نیاز به پیمایش مسیر دارند.
تمام مشکلات طراحی شده برای کمک به ما در تمرین هوش فضایی (مدل آزمون ضریب هوشی) ، و همچنین بازی های توسعه مغز آنلاین است که نشان می دهد که چگونه هوش ما بهبود می یابد وجود دارد.
پروژه های ساده خانه سازی مانند نقاشی یک اتاق، انتخاب دکور خاص، یا مبلمان جدید، به تحریک هوش فضایی ما کمک می کنند.
در سفرهای موزه و آثار باستانی شرکت کنید و سپس سعی کنید گزارشی در مورد سفر بنویسیم که در آن آنچه را که دیدیم توصیف کنیم.
تحریک توانایی ما برای همیشه تصور، با بستن چشم ما در هنگام شنیدن یک داستان یا توصیف، و تصور داستان و مکان در سه بعد آن است.

توانایی های جهت یابی فضایی چه ویژگی هایی دارند؟


افراد با این نوع هوش برای درک اطلاعات جدید به یک تصویر ذهنی یا یک تصویر ملموس نیاز دارند، بنابراین تمایل دارند به تصاویر فکر کنند، و از کار با نقشه های جغرافیایی، نقاشی ها، میزها و گراف ها لذت ببرند.
آنها بازی پیچ و خم را دوست دارند، و اغلب در نقاشی برتر هستند.
از طرح ها و تزئینات هنری لذت ببرید، و به کوچکترین جزئیات در آنها توجه کنید.
توانایی پردازش اطلاعات بصری-فضایی، و نشان دادن آن در یک زمینه سه بعدی.
توانایی درک روابط بین فرم ها و عناصر بصری در یک خلاء.
آهنگسازی داستان هایی از داستان نویسی.
نقشه برداری ذهن از درس و یا نشان دادن آن را در تصاویر.
ذخیره مکان ها از اولین بار، توانایی توصیف آن ها به طور مفصل و با دقت بالا.
اونا عاشق نقاشي هستن و رنگ ها رو دوست دارن
آن ها از چهار جهت در مکان یابی مکان های جدید استفاده می کنند.
آنها حافظه بصری غنی دارند.
افراد با هوش بصری اغلب از دوربین برای گرفتن عکس از آنچه چشم خود را در اطراف خود می گیرد استفاده می کنند.


پیشینه داخلی و خارجی جدید:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
33 صفحه
کد:
901 mb


 
 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.