سرفصل مطالب این مقاله مبانی نظری:

مقدمه- -اختلال یادگیری -مفهوم اختلال یادگیری ملاک های تشخیصی اختلال یادگیری خاص بر طبق DSM-5 - -اختلالات يادگيري چگونه تشخيص داده مي شود ؟ -همه‌گیرشناسی و سیر -انواع اختلالات یادگیری -اختلال خواندن یا نارساخوانی -انواع اختلال خواندن -مراحل رشد خواندن -فرایند یادگیری خواندن -شیوع نارساخوانی -فرضیه ها و نظریه ها نارساخوانی -ابعاد زیـستی نارساخوانی -ساختار مغزی افراد نارساخوان -تقارن نیمکره‌های‌ مغز -عوامل دیداری -عوامل حرکتی -جنبه‌های شـناختی‌ و پردازشی -فراشناخت -پردازش‌های واج‌شناختی یا آوایی -عوامل توام با نارساخوانی -ویژگی‌های اختلال نارساخوانی -مروری بر پیشینه پژوهش
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


درباره اختلال نارساخوانی:

نارساخوانی چیست؟ نشانه ها علل و درمان

اختلال خواندن یا آنچه نارساخوانی نیز نامیده می شود، یکی از معروف ترین مشکلات یادگیری و انحصاری ترین علاقه دانشمندان و مربیان است، زیرا خواندن یکی از مهم ترین مهارت های اساسی است که همه یادگیری بر روی آن در تمام موضوعات ساخته می شود و بدون آن، یادگیر نمی تواند در حرفه آموزشی خود جلو برود. همچنین حضور نمونه ای از دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی در کلاس درس بر سطح عمومی دانش آموزان تاثیر می گذارد، و زمان و تلاش زیادی را در پرداختن به پدیده ای که در جامعه مدرسه چندان شناخته نشده است، تلف می کند.
آنچه جدیت پدیده نارساخوانی یا نارساخوانی را افزایش می دهد، ابهام علائم آن است و عدم آگاهی از آن که باعث می شود طرد و حاشیه نشینی استادان وضعیت زمانی که صحبت از برخورد با کودک آسیب دیده می شود، در غیاب مراقبت های ویژه ای که او را واجد شرایط غلبه بر مشکلاتی می کند که از آن رنج می برد، و به فعالیت های هدفمند در داخل و خارج از کلاس درس به طور مثبت دست بزندموارد بالا ما را به این فکر می کند که نارساخوانی چیست، علل، نشانه های و درمان آن چیست.

1- نارساخوانی چیست؟

A. منشاء این اصطلاح


نارساخوانی واژه ای با خاستگاه یونانی است که از دو هجا تشکیل شده است: اولی (Dys) که به معنی دشواری است، و دوم (lexia) که به معنی کلمه خوانده شده است، و اولین کسی که این اصطلاح را به کار برد، عصب شناس فرانسوی (رودلف پرلین) در سال ۱۸۷۲ پس از آن بود و سپس مطالعات در این زمینه ادامه یافت، بنابراین دکتر آلمانی (آدولف کسمائول) آن را (کلمه کوری) نامید، و سپس جیمز هنچلد آن را (کوری کلمه مادرزادی) نامید، پس مهم ترین تعاریف نارساخوانی چیست؟

ب- تعریف نارساخوانی

تعاریف زیادی وجود دارد که با پدیده نارساخوانی برخورد کرده اند، به گفته فدراسیون جهانی نورولوژی، نارساخوانی را می توان این طور تعریف کرد:
اختلالی که با وجود در دسترس بودن آموزش سنتی، هوش کافی و فرصت مناسب اجتماعی و فرهنگی، خود را در دشواری یادگیری خواندن نشان می دهد. از یک اختلال شناختی اساسی پیروی می کند که اغلب خاستگاه سالم دارد.
در اینجا باید توجه داشت که دانش آموزانی که نارساخوانی دارند دارای سطح هوش بسیار طبیعی یا حتی بالاتر از حد طبیعی هستند. همچنین نارساخوانی ربطی به عقب ماندگی ذهنی ندارد، اما دانش آموزانی که نارساخوانی دارند می توانند در زمینه های دیگر خلاق باشند که این باعث می شود نارساخوانی شایسته نام: معلول پنهان باشد.

نارساخوانی را می توان به این عنوان نیز تعریف کرد:
یک اختلال خواندنی با منشأ عصبی خارج از محدوده هرگونه ناتوانی ذهنی یا حسی و عدم ارتباط با عوامل فرهنگی یا محیطی یا عدم تمایل به مطالعه و ضریب هوشی فرد مبتلا به این اختلال طبیعی یا فوق العاده است.

از سوی دیگر نارساخوانی به این صورت تعریف می شود:
دشواری مداوم و شدید در یادگیری خواندن و کسب مهارت خواندن در کودکان باهوش و طبیعتاً مدرسه ای که هیچ گونه اختلال حسی یا عصبی ندارد، در یک محیط طبیعی اجتماعی فرهنگی زندگی می کنند. این مشکل با ماندگاری طولانی مدت آن مشخص می شود و تشخیص آن تا حداقل ۶ ماه پس از شروع یادگیری زبان نوشته شده انجام نمی شود. به گفته زورمن (۲۰۰۱)، بدون در نظر گرفتن وابستگی قومی یا جغرافیایی، حدود ۱ تا ۸ درصد کودکان سن مدرسه را تحت تأثیر قرار می دهد.

ج- تفاوت نارساخوانی با تاخیر خواندن


اگر چه نتیجه یکسان است، که کاهش عملکرد عملکردی در خواندن است، تفاوت های زیادی بین موارد نارساخوانی و موارد تاخیر یا عقب ماندگی در خواندن وجود دارد، چرا که راترول مطالعه ای را بر روی دو نمونه انجام داد که یکی از آنها به عنوان رنج می برد از مشکلات خاص در خواندن تشخیص داده شد، در حالی که دومی به عنوان رنج می برد از عقب ماندگی عمومی در خواندن تشخیص داده شد، و مهم ترین تفاوت هایی که در طول این مطالعه تحت نظارت قرار گرفت را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

نارساخوانی یا نارساخوانی در نرها به غیر از خواندن تاخیری یا تاخیری شایع تر است.
ناتوانی های عصبی در میان کسانی که دیر در خواندن هستند شایع تر است.
پیشرفت در خواندن و املا در نمونه کودکان مبتلا به نارساخوانی در مقایسه با کسانی که دیر شده بودند کندتر بود.
از سوی دیگر مطالعات ثابت کرده اند که تفاوت های فیزیولوژیکی بین دو گروه وجود دارد، چرا که مشخص شد کودکان مبتلا به نارساخوانی از اختلال عملکرد عصبی در مدارهای خواندن در نیمکره چپ خلفی مغز رنج می برند، در حالی که تشخیص این نقص در کودکانی که از عقب ماندگی خواندن رنج می برند نادر است.

نشانه نارساخوانی

قبل از دلواپس شدن به مظاهر نارساخوانی، ابتدا باید توجه داشت که این پدیده مربوط به ضریب هوشی نیست که شوک والدین را زمانی توضیح می دهد که متوجه می شوند فرزندشان با وجود نشان دادن نشانه هایی از هوش طبیعی یا حتی فراطبیعی از مشکلات خواندن رنج می برد. به طور کلی مهم ترین نشانه های نارساخوانی را می توان در نقاط زیر خلاصه کرد:

نشانه های زبانی

دیر، عدم صحبت واضح، یا اختلاط حروف، کلمات یا جملات، مانند موارد زیر:
او هجا کلمه را چرخید و به جای گیاه پانت خواند و فنجان هایش به جای میوه.
برخی از نامه ها را حذف کنید، و برخی دیگر مانند خواندن را اضافه کنید: پدر به جای پسر، و نادا به جای نادی.
حذف کل هجا از کلمه، مانند خانه خواندن به جای خانه، و دختر به جای دختران.
تلنگر زدن به مواضع حروف کلمه، چه با پیش و چه تاخیر، مانند خواندن یک قلب به جای قبل، برده به جای فاصله، و اسبی که به نظر می رسید سفر می کرد...
حذف برخی از کلمات یا بخش هایی از کلمه خوانده شده، به عنوان مثال عبارت (من با هواپیما سفر کردم) ممکن است توسط دانش آموز خوانده شود (من با هواپیما سفر کردم).
اضافه کردن برخی از کلمات که در متن اصلی به جمله نیست، و یا برخی از هجا ها و یا حروف به کلمه خوانده شده، به عنوان مثال، کلمه (من با هواپیما سفر کردم) ممکن است توسط خوانده شود (من با هواپیما به آمریکا سفر کردم).
تکرار برخی کلمات بیش از یک بار بدون هیچ توجیهی مثلا ممکن است بخواند (مادر لباس ها را شسته) و او می گوید (مادر شسته ... مادر لباس ها را شست).
جایگزینی برخی کلمات با برخی دیگر که ممکن است برخی از معنای آن ها را حمل کنند، مثلاً ممکن است کلمه (بالا) به جای (بالا) یا (دانش آموزان) خوانده شود یا بخوانند (حسین ولد شوجا) و مانند آن.

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق نارساخوانی و اختلال یادگیریافراد مشهور جهان با نارساخوانی

 
ضعف در تمایز بین واکه ها ممکن است کلمه (لوبیا) را بخواند و بگوید (فیل).
مشکل در قرار گرفتن در متن، چرا که هنگام حرکت از انتهای خط به ابتدای خط بعدی هنگام خواندن گیج می شود.
ب- نشانه های مرتبط با فعالیت های روزانه
رفتارهای روزانه زیادی وجود دارد که کودک انجام می دهد که می تواند نشان دهد که از نارساخوانی رنج می برد، مانند:

راه مقابله با چیزها مانند دشواری نگه داشتن آن ها در دست او و دشواری هماهنگی در اعمال او مانند نگه داشتن، تندرست کردن یا پرتاب توپ به طور معمول.
مشکل در انجام کارهای خاصی مانند پانسمان به طور معمول، بستن کفش و استفاده از دکمه ها.
تمرکز ضعیف در هنگام گوش دادن به داستان ها.
علاوه بر موارد بالا، نارساخوانی می تواند با دیگر مظاهر دست خط ضعیف همراه باشد، خروج در خط و مشکل هماهنگی نامه ها، و آن را نیز می تواند با نارساخوانی، دیسفازی و دیگر مشکلات یادگیری همراه است، اما آنچه در اینجا باید توجه داشت این است که ظاهر این نشانه های ترکیب شده شرطی برای اظهار این که کودک نارساخوانی دارد نیست، چرا که تنها یک پزشک متخصص توانایی و صلاحیت تشخیص نارساخوانی و تعیین درجه عفونت را دارد.

ج. نشانه های مرتبط با خانواده

مطالعات ثابت کرده اند که نارساخوانی بیشتر حاصل وراثت در خانواده است و در این زمینه با عنوان «Leppänen PH و همکارانش» به بررسی اعتبار فرضیه ارتباط نارساخوانی با سابقه خانوادگی پرداخت که نوزادان ۶ ماهه از دو نمونه مختلف مورد مطالعه قرار می گرفت که اولین نمونه متعلق به یک خانواده عادی بود، در حالی که دیگری متعلق به خانواده ای با سابقه نارساخوانی است. هنگامی که اندازه گیری تفاوت در فعال سازی الکتریکی در مغز ناشی از تغییرات در ساختار زمانی صداهای صحبت کردن - یک ویژگی تلقین بسیار مهم از گفتار - مشاهده شد که فرزندان نمونه اول با فرزندان نمونه دوم در هر دو توانایی خود را برای پاسخ در ابتدا به صداها متفاوت است، و در پاسخ به تشخیص تغییر است که بستگی به زمینه تحریک، و این نشان می دهد که کودکان در معرض خطر به دلیل عوامل ژنتیکی انجام تلقین شنی داری زمانی از صداهای گفتار متفاوت از کودکان خانواده های عادی، تا قبل از اینکه یاد بگیرند صحبت کنند، و نارساخوانی خانوادگی ممکن است به تشخیص کمک کند.

د- نشانه های نارساخوانی توسط گروه سنی

جدول زیر مظاهر نارساخوانی طبقه بندی شده بر اساس سن را نشان می دهد، بر اساس یک مطالعه سعودی که توسط محقق طهانی اتق الله سوبحی از دانشگاه ام قرآن انجام شده است که پدیده «نارساخوانی» را در میان کودکان عرب زبان هدف قرار داده است:


نشانه های نارساخوانی

شما همچنین می توانید از طریق ویدیوهای زیر با مهم ترین مظاهر مشکلات خواندن یاد بگیرید:

علل نارساخوانی چیست؟

در مورد علل نارساخوانی بین دانشمندان و محققان اجماعی وجود ندارد، اما مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که نارساخوانی با عوامل متعلق به چند رشته مرتبط است که مهم ترین آن ها به شرح زیر خلاصه می شوند:

عوامل فیزیولوژیک

کودکی که نارساخوانی دارد ساختار مغزی متفاوتی نسبت به یک کودک طبیعی دارد که منجر به ارتباط بی اثر بین بخش های راست و چپ مغز می شود. این بیشتر به دلیل عامل ژنتیکی است، چرا که ۵۰٪ موارد نارساخوانی خویشاوندی با پدیده مشابه دارند.

مطالعات اخیر انجام شده بر روی کودکان نارسابلکسی ثابت کرده است که منطقه شنوایی در مغز این افراد با سایر کودکان متفاوت است و منطقه زبان مغز در افراد مبتلا به نارساخوانی یا نارساخوانی در نیمکره چپ مغز کوچکتر و در تعداد سلول های آن کمتر است. در همین زمینه همواره مشاهده شده است که فعالیت الکتریکی در نیمکره چپ مغز در افراد مبتلا به نارساخوانی اساساً با آن در کسانی که این مشکل را ندارد متفاوت است.

عوامل روان شناختی نارساخوانی

عوامل روانی نقش عمده ای در ظهور نارساخوانی دارند و مهم ترین آن ها را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

اختلال ادراک شنوایی و ادراک بینایی

ادراک فرایند پیچیده ای است که با تحریک حواس آغاز می شود، با پردازش اطلاعات در مغز، و استخراج آنچه از آن قابل ادراک است، به پایان می رسد. از این رو، میزان تأثیر هر نقصی بر این فرایند، چرا که خواندن فرایند پیچیده ای است که در آن ادراک شنیداري (چگونه حروف تلفظ می شوند) با ادراک بصری (نحوه نوشتن آن ها) تداخل می کند.

اختلالات زبانی

واژگان و واژگان کودک بر یادگیری و تفسیر او از مطالب خواندنی چاپ شده تأثیر می گذارد و کودکانی که تحریف برخی صداها را دارند، اغلب قادر به خواندن درست نیستند.

اختلال حافظه

اختلالات حافظه به اختلالات حافظه شنوایی و اختلالات حافظه بینایی تقسیم می شوند و تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که در بازیابی پی در پی محرک های بینایی در کودکان مبتلا به نارساخوانی مشکل وجود دارد و این نارسایی در بازیابی با ناکارآمدی فرایندهای توجه انتخابی توضیح داده می شود و استفاده از استراتژی های حفظ، حافظه و بازیابی در مقایسه با کودکان عادی کمتر مؤثر و کارآمد است.

نارساخوانی مربوط به اختلالات روانی است، اما عوامل روانی که به ظهور نارساخوانی کمک می کنند را نباید با اختلالاتی که ناشی از آن است اشتباه گرفت، چرا که بسیاری از مشکلات روانی ناشی از نارساخوانی است.

ج. عوامل زبانی

ویژگی های زبان گفتاری، سیستم نوشتن (قوانین املایی)، و روش های آموزش خواندن و نوشتن ممکن است عوامل کمک کننده به توسعه نارساخوانی در کودکان باشد. به عنوان مثال به دشواری خواندن در زبان انگلیسی اشاره می کنیم که با املای پیچیده زبانی آن مشخص می شود چرا که الگوهای املایی را در چندین سطح به کار می گیرد. دسته های ساختاری اصلی که املای انگلیسی را تشکیل می دهند، مکاتبات آواتی حروف، هجاها، و مورفم ها هستند. برخی زبان های دیگر مانند اسپانیایی دارای املای الفبا هستند که تنها مکاتبات آواتی حروف را به کار می گیرد و یادگیری آن ها را نسبتاً آسان تر از انگلیسی می کند.

تشخیص نارساخوانی

ما در حال حاضر در جای دیگری از این مقاله مهم ترین مظاهر نارساخوانی را مورد بحث قرار داده اند، اما ظاهر یک یا برخی از این علائم لزوما به این معنا نیست که کودک نارساخوانی دارد، چرا که تنها متخصصان متخصصان اعصاب و روانپزشکان و همچنین روانشناسان آموزشی و متخصصان نارساخوانی می توانند نارساخوانی و درجه عفونت آن را تشخیص دهند.

کارشناسان به طور کلی از یک آزمون چند رشته ای برای رد سایر علل احتمالی مشکلات خواندن مانند اختلال شناختی یا علل فیزیولوژیکی مانند بینایی یا مشکلات شنوایی استفاده می کنند. آزمایش هایی نیز برای ارزیابی توانایی کودک در خواندن اتخاذ می شوند، مانند آزمون تشخیص سریع برای آزمایش مهارت های حافظه و توالی کوتاه مدت، آزمایش های کدنویسی آ صدا، آزمایش های هوشی مختلف... این آزمایش ها و دیگر آزمایش ها متخصصان را قادر می سازد تا به طور جامع در مورد وضعیت کودک قضاوت کنند و درجه و نوع آسیب را تعیین کنند.


درمان نارساخوانی

پس از تشخیص نارساخوانی، باید با دخالت همه بازیگران، از پزشک درمان، خانواده و اداره آموزشی، تا معلم و دانش آموزان، طرح درمانی اتخاذ شود، چرا که کودکی که از نارساخوانی رنج می برد برای بالا بردن روحیه اش نیاز به تشویق مداوم والدین دارد و او نیز برای در نظر گرفتن مشکلاتی که از آن رنج می برد نیاز به تشویق مداوم والدین دارد و او نیز برای در نظر گرفتن مشکلاتی که از آن رنج می برد نیاز به تشویق مداوم والدین دارد و او نیز برای در نظر گرفتن مشکلاتی که از آن رنج می برد نیاز دارد و به او فرصت بهره برداری از مهارت ها و توانایی های ذهنی صوتی خود را می دهد.

از سوی دیگر طرح درمان باید با علل زمینه ای نارساخوانی همسو باشد، در صورتی که این علل عمدتاً روانی باشند، مداخله روانپزشک و هماهنگی با خانواده و مدرسه ضروری است. اگر دلایل آموزشی است، روش ها، برنامه های درسی و وسایل مورد استفاده در تدریس باید در جستجوی دلیل این اختلال یادگیری، در تلاش برای غلبه بر آن مورد بررسی قرار گیرد. در چارچوب آموزشی، معلمانی که در کلاس های درس خود از نارساخوانی رنج می برند، می توانند برخی استراتژی ها از جمله، اما نه محدود به موارد زیر را دنبال کنند:

فراهم کردن محیطی مساعد برای یادگیری و درک، به دور از تمام حواس پرتی ها و حواس پرتی ها.
صحبت کردن در مقابل دانش آموزان با صدای روشن، و زبان صوتی رایگان از خطاهای دستوری.
با در نظر گرفتن سطح یادگیرندگان در هنگام انتخاب متون و واژگانی که روی آن کار خواهند کرد.
سوالات را به وضوح بپرسید، و از همپوشانی یا پرسش های پیچیده دور بمانید.
انگیزه دادن به دانش آموزان با نارساخوانی و تشویق آنها به شرکت در آن.
از خجالت دانش آموزان معسر در مقابل همکلاسی های خود در حین خواندن شفاهی اجتناب کنید.
نوشتن در یک دست خط روشن و قابل قبول، چه در هیئت مدیره، و چه در طول نوشتن مدل های نامه در دفترچه های یادگیرندگان.
اختصاص زمان مناسب برای معسر، چه در طول امتحانات و چه حتی در طول اتمام مشق.
نقاط قوت و گرایش نارساخوانی را شناسایی و تمرکز کنید.
با والدین ارتباط برقرار کنید و آنها را در مورد علل بیماری و راه های مقابله با فرزندانشان در خانه آموزش دهیم.
صبر، ذهن دراز مدت و عجله ن کردن برای درخواست نتیجه تلاش های انجام شده.


پیشینه داخلی و خارجی جدید:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
41 صفحه
کد:
903 mb


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.