تحریفات شناختی رایج در مورد زوجها و خانواده ها :

بک و همکارانش (۱۹۷۹) علاوه بر افکار اتوماتیک و طرحواره ها به شناسایی تحریفات شناختی. یا خطاهای پردازشگری اطلاعای پرداختن و که به شناخت ها کمک می کنند تا منبع ناراحتی و تضاد در زندگی افراد شوند.

براساس سنخ شناسی باکام و همکارانش (۱۹۸۹). أنها منجر به ادراکهاء اسنادها، انظارات، فرضیات و معیارهای تحریف شده یا نامناسب می شوند.

آشنایی با انوع تحریف های شناختی زوجین

لیست زیر شامل توضیحاتی در مورد این تحریفات شناختی است و همچنین مثال هایی در مورد چگونگی وقوع آنها در روند تعاملات زوجها و خانواده ها ارائه شده است.

۱- استنباط اختیاری:

نتایجی که در نبود مدارک مستدل گرفته می شوند، برای مثال والدینی که نوجوان آنها نیم ساعت بعد از موعد مقرر به خانه رسیده است نتیجه می گیرند که او دوباره به کارهای خلاف رو آورده است".

۲- انتزاع های انتخابی :

اطلاعات از من بیرون کشیده می شوند و بعضی جزئیات آن برجسته می شوند در حالیکه بعضی اطلاعات مهم فراموش می شوند. برای مثال، مردی که همسرش با یک کلمه به سؤالات او پاسخ می دهد نتیجه می گیرد که او عصبانی است.

٣-تعمیم بیش از حد :

یک یا دو حادثه مجزا این امکان را فراهم می کند که آنها را بازنمایی و نشانگر همه موارد مشابه چه مربوط و چه نامربوط بدانیم، برای مثال هنگامی که والدین درخواست کودکشان را برای بیرون رفتن با دوستانش رد می کنند کودک نتیجه می گیرد که شما هرگز به من اجازه هیچ کاری را نمی دهید".

۴- بزرگنمایی یا کوچک نمایی:

یک موقعیت بیش از حد با کمتر از حد معمول اهمیت پیدا میکند. برای مثال یک شوهر عصبانی به محض فهمیدن این نکته که دفترچه چک بانکی موجودی ندارد از کوره در می رود و به همسرش میگوید که ما دچار دردسر بزرگی شده ایم

۵- شخصی سازی :

هنگامی که مدارک کافی برای نتیجه گیری وجود نداشه باشد وقایع بیرونی به شخص نسبت داده می شود. برای مثال، خانمی که در می یابد همسرش نمک زیادی به غذای او افزوده است اینطور فکر می کند که او از آشپزی من متنفر است".

۶- فکر دوقطبی :

تجربیات یا سیاهند یا سفید، یا کاملا موفقیت آمیزند یا کاملا شکست خورده، این نوع فکر را می توان یک فکر دو قطبی نامید. برای مثال، هنگامی که شوهر انباری را مرتب می کند و همسرش از او در مورد جای یکی از وسیله ها سؤال میکند، شوهر با خودش فکر می کند که او هیچوقت از کارهای من راضی و خوشحال نمی شود .

٧- برچسب زنی و برچسب زنی غلط':

هویت یک فرد براساس ضعف ها و اشتباهاتی که در گذشته انجام داده به تصویر کشیده می شود و اینها برای معرفی فرد به کار گرفته می شوند. برای مثال به ده اشتباهات مکرر در تهیه غذا، یک خانم فکر می کند که"من پوچ و بی ارزشم" ، در عوض اینکه فکر کند که اشتباه او آنقدرها هم بزرگ نیست.

۸- دید تونلی :

گاهی اوقات زوجها فقط چیزی را می بینند که دوست دارند، ببینند یا با حالات ذهنی کنونی شان در تناسب است. مردی که معتقد است که همسرش هر کاری را که بخواهد به هر صورت انجام می دهد ممکن است او را به خاطر انتخاب خودخواهانه اش سرزنش کند.

۹- توضیحات سوگیرانه :

این نوعی تفکر است که زوج ها در زمان ناراحتی با آن مواجه می شوند و به طور اتوماتیک و خود به خود اینگونه فکر می کنند که همسرشان یک انگیزه منفی در پس نیتش دارد. برای مثال، یک خان با خودش می گوید "او کاملا عاشقانه و مظلوانه رفتار می کند، به خاطر اینکه او می خواهد من لطفی در حقش بکنم." او را سر کار می گذارد.

۱۰- ذهن خوانی :

این یک هدیه جادویی است که فرد قادر است که فکر دیگری را بدون کمک ارتباط کلامی بفهمد. بعضی از زوج ها نیت های بی ارزش را به یکدیگر نسبت می دهند. برای مثال مرد با خودش فکر می کند که من می دانم که چه چیزی در ذهن او (همسرش) است، مثلا او فکر می کند که من ساده لوح هستم و نمیدانم او چه کار می کند.


 دانلود پروپوزال و پایان نامه روانشناسی بالینی درباره تحریفات شناختی

دانلود نمونه پروپوزال آماده روانشناسی عمومی درباره تحریف های شناختی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تحریف های شناختی

دانلود مبانی نظری تحریف های شناختی برای فصل دوم پایان نامه روانشناسی

دانلود رایگان پرسشنامه تحریف های شناختی عبدالله زاده و سالار

دانلود پرسشنامه تحریفات شناختی

دانلود پایان نامه روانشناسی عمومی در مورد تحریف های شناختی

خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.