مبانی نظری و پیشینه تحقیق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

واژه پذیرش معانی گوناگونی دارد: تسلیم شدن، استقامت سرسختانه، تحمل کردن و خم به ابرو نیاوردن، تلاش و تقلا یکی از مفاهیم جاری در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد این است که واژگان نمی توانند ابعاد تجربه مستقیم را به طور کامل توصیف کنند.

بنابراین جای تعجب نیست که این معانی ماهیت پذیرش را در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نشان نمی دهند. اغلب از واژه تمایل به منظور نشان دادن مفهوم اصلی پذیرش استفاده می شود. پذیرش در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، به معنای خواستن احساسات و تجارب ناخوشایند و تحمل یا مقاومت در برابر آنها نیست، بلکه به معنای تمایل به منظور تجربه کردن احساسات و تجارب اضطراب آوری است که فرد در فرایند رفتار براساس ارزش های خود با آنها مواجه می شود. بنابراین پذیرش (تمایل) در مقابل اجتناب تجربی قرار می گیرد که یکی از اجزای اصلی عدم انعطاف پذیری روان شناختی است. با وجود این، کلمه تمایل هم معمولا نمی تواند اقدامات و کیفیت های خاص پذیرش بر مبنای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را نشان دهد. در نتیجه، درک پذیرش به طور معمول به صورت تجربی شکل می گیرد.

تمرین تجربی زیر مثالی در این زمینه است (به خوانندگان توصیه می شود برای درک بهتر مفهوم پذیرش این تمرین را انجام دهند). یک تکه یخ مکعبی را از فریزر بردارید (که به اندازه کلید شیفت روی صفحه کلید کامپیوتر باشد). تکه یخ را در دست نگه دارید و به آرامی دست خود را ببندید تا تماس با آن به حداکثر برسد. در صورت تمایل می توانید یخ را آنقدر در دست خود نگه دارید که ذوب شود. می توانید در حالت را نسبت به افزایش سرما در دست خود در نظر بگیرید: یخ را محکم در دست خود نگه دارید و دست را از بدنتان دور کنید یا به آرامی دست و پای خود را حرکت دهید و یخ را به آرامی در دست خود نگه دارید و اجازه دهید قطره های آب بیرون بچکد. سعی کنید حالت دوم را امتحان کنید.

زمانی که به احساسات ایجاد شده در دست خود توجه ندارید، به آرامی توجه خود را بر آن متمرکز کنید. افکار خود در مورد این تجربه را فقط به عنوان فکر و نه به عنوان واقعیت فرض کنید و دوباره توجه خود را به تدریج معطوف دستتان کنید. ممکن است به طور غیر منتظره احساسات مربوط به تغییر در طول زمان را متوجه شوید و احساس کنید که افکار و نگرانی ها آشکار و ناپدید می شوند و اینکه دست شما دچار سرمازدگی نخواهد شد و در انتهای آزمایش نیاز به قطع کردن دست خود ندارید.


دانلود پایان نامه روانشناسی درباره درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

 

خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.