جایگاه نگارش و نویسندگی و به طور کلی، فرهنگ مکتوب در میان رسانه ها و تریبون ها و قالب های موجود در عرصه دانش و پژوهش و فرهنگ و اندیشه، بسیار درخور توجه و دارای اهمیت جایگزین ناپذیر است.

با وجود تکثر روز افزون رسانه ها و قالب ها در راهکار های اطلاع رسانی و گسترش و توسعه ی دانش و آگاهی بشری، نقش و جایگاه فرهنگ مکتوب، همچنان برجسته تر و ماندگار تر و تاثیر گذار است.

در میان شاخه های متنوع فرهنگ،نقش ویژه مقاله و مقاله نویسی بسیار مشهود است.

در عرصه فرهنگ مطبوعات، جایگاه ویژه مجله روز به روز بارز تر و چشمگیر تر می شود؛ زیرا مقاله و مجلهخ در مقایسه با کتاب ویژگی های متمایزی دارد که برخی از آنها را می توان به شرح زیر بر شمرد:

تازه بودن مطالب به دلیل انتشار زمان مند و منظم.

ایجاد اشتیاق و انتظار و توقع پیگیرانه بیشتر مخاطبان به دلیل تاریخ مندی.

امکان تعامل بین دانشمندان، محققان، متخصصان و ... به دلیل امکان ارائه بازخورد های علمی و نقد های اندیشمندان و مخاطبان.

امکان پرداخت به موضوعات و محور های متنوع در یک مجله و تنوع بیشتر در مطالب.

از طرف دیگر در عصر حاضر که موسوم عصر اطلاعات می باشد، انتشار مقاله ی پژوهشی در نشریات و مجلات پژوهشی، اصل ترین و مهم ترین شیوه ی ارائه نتایج یک مطالعه و تحقیق می باشد و در جامع علمی بین المللی میزان مشارکت افراد، دانشگاه ها و یا کشور ها در تولید علم با تعداد چاپ مقاله در نشریات معتبر علمی سنجیده می شود.

پایگاه های موسسه اطلاع علمی (isi) که نمایه سازی نشریات علمی و همچنین علمی سنجی را در سطح بین المللی انجام می دهند، تعداد مقالات پژوهشی را مهمترین شاخص رشد علمی یک کشور در نظر گرفته و علاوه بر آن شاخص های دیگر نظیر، مقدار ارجاع به مقاله و نیز میزان متوسط ارجاع به هر مقاله را از شاخص های کیفی ارزیابی ها و رتبه بندی های علمی خود ذکر می کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، در آیین نامه ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی کشور، یکی از مواردی که سهم بسزایی دارد، انجام پژوهش و به یژه ارائه ی مقاله در کنفرانس ها و همایش های علمی داخلی و همچنین چاپ مقاله در نشریات و مجلات معتبر علمی- پژوهشی و ... می باشد.

در پذیرش دانشجو در دوره های تحیلات تکمیلی دکتری نیز معمولا در مراکز آموزشی عالی پس از انجام آزمون کتبی علمی، آنچه که علاوه بر سوابق تحصیلی در مصاحبه ها مدنظر قرار می گیرد، میزان تلاش های علمی فرد و بویژه انجام پژوهش های علمی و ارائه مقاله در جوامع علمی و نشریات علمی معتبر می باشد.

چنانچه اشاره شد، «مقاله و مقاله نویسی» از عصر حاضر از دو بعد- که هر یک نیز دارای حقوق مختلف می باشند- جایگاه و نقش بی بدیلی دارد.

اولا این که مقاله اصلی ترین و مهم ترین ابزار و شیوه ارائه نتایج یک مطالعه و پژوهش علمی است و در عین مختصر و خلاصه بودن، به همه ابعاد و ویژگی ها و نتایج یک تحقیق می پردازد و ثانیا این که مقاله و میزان انتشار آنن تعیین کننده و شاخص توسعه و توان علمی فرد، دانشگاه و یا کشور می باشد. (احمدی، کمالی نهاد، 1390)


مشاوره انتخاب موضوع و انجام پروپوزال، مقاله علمی پژوهشی و isi ، پروژه و تحلیل آماری با spss:
مشاور:علی محمدی
شماره تماس: 09011853901
ايميل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید