بررسی بعد عروضی شعر و تحلیل آن، در کنار سایر عوامل موسیقیایی در شعر، کمک شایانی به کشف روحیات شاعرانی میکند که نمونهای از مردمان یک دوره بودهاند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
20 صفحه
کد:
257 mt
بررسی بعد عروضی شعر و تحلیل آن، در کنار سایر عوامل موسیقیایی در شعر، کمک شایانی به کشف روحیات شاعرانی میکند که نمونهای از مردمان یک دوره بودهاند. بدین منظور لازم است با علم عروض و مبحث تناسب اوزان با محتوای شعر و کیفیت احساسی که هر وزن به خواننده منتقل میکند، آشنا باشیم. البته نوع تأثیرگذاری وزن بر اشخاص، تا حدودی بستگی به سلیقهی افراد دارد و میتوان گفت این که وزنی برای فردی حزنانگیز و برای دیگری طربانگیز باشد یک مفهوم نسبی است و از سویی دیگر لحن خواندن و ادای شدید یا آرام هجاها نیز بر حس دریافت کننده تأثیرگذار است. اما تقسیمبندی پژوهشگرانی که دربارهی این موضوع کار کردهاند براساس ساختار موسیقیایی اوزان عروضی و بررسی اشعار بزرگان ادبیات فارسی است که به دلیل ارائهی رویکردی جدید و جذاب از علم عروض کاریست درخور تأمل و ستایش.
علم عروض ارتباطی تنگاتنگ با علم موسیقی دارد. موسیقی علمی است که از بدو خلقت بشر، در طبیعت پیرامون او وجود داشته و رفته رفته در کلام و نوشتههای او ظاهر گشته است. شاعران بدون این که عروض بدانند اشعارشان را با وزنی صحیح میسرایند؛ چرا که موسیقی پدیدهای در فطرت آدمی است «آب که در چشمه میجوشد و در جویبار جاری است. باران که میبارد، یا برف یا تگرگ. آذرخش که میجهد یا تندر که میترکد. حتی فصلها که میآیند و میروند و رنگها که دگرگون میشوند و برگها که برمیآیند و میریزند همه چیز یک ریتم خاص دارد؛ ریتمی منظم و بسته به تکرار» (کیانوش، 1352: 11).
تکرار، موسیقی را میآفریند و موسیقی، زبانی برای بیان احساس میشود؛ تا آنجا که هنگام خواندن شعری به زبانی دیگر، اگر معنا را ندانیم این آهنگ کلمات است که ما را دچار احساس میکند و باعث التذاذ میشود.