بابا فغانی از هشت بحر عروضی مضارع، هزج، رمل، مجتث، رجز، منسرح، خفیف و سریع که از بحرهای پرکاربرد شعر فارسی هستند، بهره گرفته‌ (نمودار 4-1).
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
67 صفحه
کد:
256 mt


قسمت هایی از این مقاله:

 

پرکاربردترین بحر در میان بحور غزلیات فغانی، مضارع و هزج و کم‌کاربردترین بحر، سریع است. همچنین پرکاربردترین وزن غزل او را مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف و کم‌کاربردترین وزن‌ها را هزج مثمن اخرب و سریع مسدس مطوی مکشوف تشکیل داده‌اند.

مضارع از بحور مختلف الارکان و محبوب شاعران غزل‌سرای ایرانیست و کاربرد آن در دیوان اغلب شاعران از جمله بابا فغانی به دو شکل مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف و مضارع مثمن اخرب مرسوم است. این بحر با فراوانی 77/28% همراه با هزج اولین مقام را در میان بحور غزلیات فغانی دارد.

دومین وزن پرکاربرد شعر فارسی (وحیدیان کامیار، 1367: 44)، و پرکاربردترین وزن در غزلیات و در کل دیوان بابا فغانی است. 21/27% غزلیات فغانی در این وزن زیبا سروده شده‌اند. ساختار این وزن آن را به وزنی نرم و جویباری تبدیل کرده و در ادبیات فارسی «در معانی‌ای مانند مرثیه، هجران، درد و حسرت و گله به کار رفته است» (وحیدیان کامیار، 1367: 72). مفاهیم اشعاری که بابا فغانی در وزن مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف سروده اغلب غم فراق یار، گله از رقیبان، بی وفایی و غرور معشوق و شکایت از مردمانی است که فغانی را ملامت کرده‌اند تا آنجا که او ناچار شد تنهایی را برگزیند.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.