دزد قالپاق از نظر ادبی یک طرح محسوب می شود، نه یک داستان، چرا که بیان گر پایان زندگی نوجوانی سیزده ساله است که در شرایطی ویژه قرار گرفته است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
11 صفحه
کد:
244 mt


قسمت هایی از این مقاله:

خلاصه ی داستان دزد قالپاق

پسری سیزده ساله، قالپاق ماشین کادیلاک سیاهی را می دزد، و در تکاپو و تلاش است تا قالپاق دوم را نیز بیرون بکشد. در همان لحظات توسط مردم گرفتار می شود و جماعت او را زیر مشت و لگد خود می گیرند. پسرک کتک می خورد، فحش می شنود و هر چه التماس می کند فایده ای ندارد . صاحب ماشین، حاج احمد نام دارد، رئیس صنف قصاب های شهر است. او را خبردار می کنند وقتی بالای سر پسرک حاضر می شود از آن جایی که خود را صاحب قدرت می داند در برابر چشمان بی تفاوت مردم، به خیال خود قانون را اجرا می کند.

با توّجه به این که در بنیاد نظری درباره ی شخصیّت به طور کامل بررسی انجام شد و یک طبقه بندی مشخّصی برای شخصیّت ها، مورد استفاده قرار گرفت، در این داستان نیز از همین طبقه بندی تبعیت می شود. علاوه بر آن شیوه ی شخصیّت پردازی نیز بررسی می شود. این طبقه بندی عبارتند از : 1- شخصیّت از نظر ماهیت (انسانی، غیرانسانی) 2- شخصیّت از نظر تحوّل پذیری یا تحوّل ناپذیری (پویا، ایستا) 3- شخصیّت از نظر میزان گستردگی و کمال (ساده، جامع) 4- شخصیّت از نظر کاربرد (قالبی، قراردادی، نوعی، تمثیلی ...) 5- شخصیّت از نظر نقش داستانی (اصلی، فرعی، مخالف، مقابل، همراز...)

همان طوری که در ابتدای این مبحث اشاره شد، دزد قالپاق یک طرح ساده و موجز و کوتاه محسوب می شود. شخصیّت های بسیار اندکی در آن حضور دارند . و از آن جایی که رویداد و حادثه ی که واقع شد بر شخصیّت هیچ یک از اشخاص حاضر در داستان و دگرگونی و تحوّلی ایجاد ننموده است و شخصیّت ها به همان صورتی که در آغاز وارد داستان شده اند در پایان داستان نیز به همان شکل خارج می شوند. باید شخصیّت های مطرح این داستان را ایستا به حساب آورد .


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.