زیبایی همان حقیقت مطلق است و یا اینکه زیبایی مطلق است. زیبایی و هنر هر دو یکی هستند و هنر همیشه زیباست؟ و یا آنکه هر آنچه که زیباست، الزاماً هنرگونه هم هست؟
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
30 صفحه
کد:
206 mt


قسمت هایی از این مقاله:

زیبایی‌شناسی در رسانه های تصویری

رسانههای اولیه در این خصوص میتوان به تلویزیون، ویدئو (کلیپ) و فیلم اشاره کرد. زیبایی‌شناسی در این رسانهها یک روند است نه اصول ثابت و بدون تغییر، این روندی است که در آن عناصر مختلف رسانه‌ای را مورد آزمایش قرار می‌دهیم و واکنشمان را نسبت به ادراک آنها بررسی می‌کنیم. این روند کمک می‌کند تا بتوانیم تأثیر و میزان ارتباط با مخاطب را در عناصر مختلف رسانه ها بسنجیم.

با این حال مفهوم زیبایی‌شناسی را باید در تفکر یک هنرمند نسبت به کارش جستجو کرد. این درست است که یک نقاش هنگامی که بدون سفارش قبلی تابلویی می‌کشد، به شرط آنکه غم بازار و فروش کارش را نداشته باشد، و فقط برای ارضای خودش بدان کار بپردازد، کار او ذهنیت او خواهد بود، ولی کار سفالگری که به ظروف سفالین شکل می‌دهد نیز به این ترتیب می‌تواند از جنبه‌های ذهنی برخوردار باشد، زیرا او ظرفش را به شکلی می‌سازد که مطبوع و خوشایند خودش باشد. فرق سفالگر با آن نقاش این است که سفالگر علاوه بر ذهنیات خودش مسایل دیگر را نیز باید در نظر گیرد. او باید ظرف را به صورتی بسازد که مثلا آب را در خود نگاه دارد، یا به آسانی قابل حمل باشد و یا بتوان به سهولت از آب پر و خالی کرد و غیره. این نوع مسایل که مربوط به موارد استفاده از شیء می‌شود عواملی هستند که جنبه ذوقی و ذهنی شخص طراح را محدود می‌سازند و پاره‌ای از کیفیات کار را به اجبار به طراح تحمیل می‌کنند؛ این عوامل به این صورت و به این شدت در کار نقاش دیده نمی‌شود. عبارت معروف و منسوب به لوییس سولیوان(Louis Sullivan)، معمار آمریکایی که «شکل پیرو کار ویژه است» form follows function، درباره طراح هواپیما صدق می‌کند. تمام خلاقیت شخصی چنین طرحی به این محدود می‌شود که شکلهای خاص را با مواد و نسبتهای دقیق، چنان انتخاب کند که مجموعا توانایی پرواز را به هواپیما بدهد. در این مورد محصول نهایی در واقع به علت کار ویژه‌ای که باید انجام پذیرد شکل می‌گیرد؛ اما در انواع طراحی‌های دیگر مسئله فوق بسیار ظریف‌تر جلوه‌گر می‌شود و به وضوح مثال طراحی هواپیما نیست. محصولات بسیاری هستند که در آنها هم ذوق ذهنی و شخصی طراح و هم جنبه‌های فایده عملی آنها در نظر گرفته می‌شود و این فقط طراح نیست که باید در مورد سلیقه‌های شخصی خود گذشت نشان دهد. اغلب هنرمند نقاش یا پیکر تراش نیز باید در کار خود تغییرات و تعدیلاتی به وجود آورد تا منظور سفارش‌‌‌‌دهنده را، که می‌داند چه می‌خواهد، تامین کند. درگیری‌هایی که میکل‌آنژ، بر سر سفارش کارش از دو نفر پاپ، با آنان داشته است معروف است. هنرمند به خاطر ارضای حوایج سفارش‌دهنده کار، اغلب باید تصورات ذهنی خود را مفید کند. با آنکه میکل‌آنژ(Michelangelo di Lodovico) در کارهایش از مقاصد سفارش‌دهندگان تا حد زیادی تبعیت کرده است، ولی هیچ‌کس هنوز آثاری نظیر، داوود و قیامت، را تجارتی یا بازاری نشمرده است (داندیس،1392، 24).

در محصولات چاپی نظیر کتاب و مجله و غیره، عاملی که از نظر اهمیت در درجه نخست قرار دارد، زبان و کلام است و عواملی نظیر طرز قرار گرفتن و ترکیببندی و شکلها و تصاویر جنبه ثانوی و کمکی نسبت به اولی دارند، حال آنکه در رسانه‌های جدید امروز مثل تلویزیون و فیلم، درست خلاف آن صدق می‌کند، یعنی عامل بصری یا تصویر در درجه اول است و کلام نسبت به آن جنبه فرعی دارد. ارتباط از طریق چاپ هنوز از بین نرفته است و شاید هم هرگز نرود، ولی فرهنگ انسانی که تا کنون مغلوب گفتار و زبان بوده است به تدریج به سوی تصویرنگاری روی آورده است. امروز بخش بزرگی از معلومات و آموخته‌ها و باور‌های ما به واسطه دیدن تصویر عکاسی و غلبه آن بر‌ماست. همین طور در مورد چیزهایی که می‌خریم یا تهیه می‌کنیم. این امر در آینده تشدید خواهد شد. میزان نفوذ و تاثیر تصویر متحرک به صورت‌های گوناگون در جامعه امروز، در واقع، بازگشت به آن چیزی است که برای ارضا و حیات چشم ما اهمیتی به سزا داشته است.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.