خوشنویسی در ایران از سابقه ای طولانی برخوردار است. این هنر گرچه در طبقه بندی صنایع دستی، جزء آثار صنایع دستی قرار نمی گیرد، امّا از آنجا که ارتباط این هنر با صنایع دستی در ایران بسیار زیاد می باشد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
23 صفحه
کد:
203 mt


قسمت هایی از این مقاله:

 

خوشنویسی در ایران از سابقه ای طولانی برخوردار است. این هنر گرچه در طبقه بندی صنایع دستی، جزء آثار صنایع دستی قرار نمی گیرد، امّا از آنجا که ارتباط این هنر با صنایع دستی در ایران بسیار زیاد می باشد، ما به بررسی بخش خوشنویسی در کتاب های هنر می پردازیم. خوشنویسی در آثار مختلف صنایع دستی همانند سفالگری، کاشی کاری، تزیینات ساختمان، فلزکاری، هنرهای چوبی، چاپ و کتاب آرایی کاربرد فراوانی داشته است. آثار به جای مانده از دوره های مختلف تاریخی نشان دهنده ی استفاده ی گسترده از این هنر می باشد، به طوریکه سیر تحوّل این هنر را می توان در آثار صنایع دستی نیز مشاهده کرد.

خوشنويسي، زيبا نوشتن حروف و كلمات است براساس اصول و قواعدي مشخص. توجه به خوشنويسي و گسترش آن در ايران به دليل كتابت قرآن بوده است. اين هنر سنتي از قرن سوّم هجري با خط نسخ آغاز گرديد و به سرعت مراحل رشد و كمال خود را پيمود. خطوط زيبا يكي پس از ديگري متولد شدند تا سرانجام زيبا ترين خط فارسي يعني نستعليق، در قرن هشتم ابداع شد. "در ساختار اين نوع خوشنويسي، خطوط منحني كه نرمی، زيبايي، شادي و مهرباني را القا مي كند چنان هنرمندانه به كار رفت كه در مدتی كوتاه به عروس خطوط شهرت يافت " (رشوند ، 1381: 4). زيبايي، تناسب و كمال اين خط ارزنده نيز برهمگان آشكار است.

آموزش اين هنر سنتي كه زماني يكي از كاربردي ترين هنرهاي سنتي بود، در گذشته به شيوه استاد شاگردي بوده و فراگير مي بايست سالها از هنر و اخلاق و منش استاد خود بهره مي برد تا به درجه ي استادي مي رسيده است. امّا امروزه آموزش به صورت كلاسي و يا حتي مكاتبه اي صورت مي گيرد.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.