هنرهای سنتی : " براساس آخرین تعریفی که توسط گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به عمل امده است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
20 صفحه
کد:
201 mt


قسمت هایی از این مقاله:

تعریف و واژه شناسی صنایع دستی

تعاریف گوناگونی از صنایع دستی در کتاب های فرهنگ لغت آمده است. در فرهنگ فارسی معین آمده است: "صنایع دستی صنعت هایی است که دست در آن دخیل است مانند: پارچه بافی، قالی بافی" ( معین ،1384 :1501). و در لغت نامه دهخدا صنایع دستی عبارت است از" آنچه با دست ساخته می شود مانند پارچه، قالی، ساخته های فلزی و...در مقابل صنایع ماشینی" (دهخدا،1377، ذیل واژه صنج).

دکتر حسن انوری در فرهنگ بزرگ سخن صنایع دستی را صنعت هایی که در آنها از مهارت دست انسان و ابزارها و ماشین های ساده بهره گیری می شود مانند سفال گری و قالی بافی، می داند( انوری، 1382 :4768). "در دایره المعارف بریتانیکا گفته شده صنایع دستی به آن گروه از صنایع گفته می شود که مهارت، ذوق و بینش انسان در تولید آن نقش اساسی دارد" (یاوری، 1383: 10) .

حسین یاوری در کتاب تحوّل در صنایع دستی دنیا، در تعریف صنایع دستی، تعریف زیر را که توسط گروهی از كارشناسان سازمان صنایع دستی ایران ارائه گردیده، تعریف کاملی شناخته چرا كه با وضعيت فعلی این صنعت و هنر ارزنده انطباق بيشتری دارد :" صنایع دستی به مجموعه ای از هنرها و صنایع اطلاق می شود كه به طور عمده با استفاده از مواد اوّليه ی بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی توليد به كمك دست و ابزاردستی محصولاتی ساخته می شود كه در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقيت فكری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همين عامل، وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشينی و كارخانه ای می باشد" (یاوری،12:1383).


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.