واژه اسطوره درزبان فارسی برگرفته از زبان عبری «الاوسطوره» و «الاسطیره» که جمع مکسر آن اساطیر است و در عربی به معنای حدیثی است که اصلی ندارد. (بهار، 1375: 343).
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
81 صفحه
کد:
184 mt


قسمت هایی از این مقاله:

مفاهیم جلوه‌های نمادین نقوش اساطیری دوران ساسانی و هنر ساسانی

سلسله ساسانی كار خود را در شهر استخر، واقع در نزدیكی تخت جمشید باستان، پایتخت پارس آغاز نمود بقایای اندكی از بناهای استخر بر جای مانده است، شهری كه زمانی یك آتشكده مهم برای آناهیتا، یعنی الهة آب‌ها و باروری و جنگ ایرانی را در بر داشته است. گویا مقام ریاست كاهنان این آتشكده با ادارة دنیوی منطقة استخر ارتباط داشته است و ظاهراً این دو وظیفه در خانواده‌ای كه اصل خود را به «ساسان» افسانه‌ای، یكی از نوادگان دور سلسلة هخامنشی می‌رسانند موروثی بوده است، از این خانواده اردشیر، كه نام او فرم نسخة فارسی میانی ارتازركسس در فارسی باستان می‌باشد، برخاسته است. اردشیر آخرین پادشاه پارتی، یعنی اردوان پنجم را در سال 224 میلادی شكست داد و در یك پادشاهی كه تا سال 241 میلادی به درازا كشید، با از نو سازمان بخشیدن به شاهنشاهی ایران و در نیمة دوم شاهنشاهی خود با شركت دادن پسر نیرومند و توانایش شاپور در پادشاهی، فرمانروایی مقتدر ساسانیان را پایه‌گذاری كرد. این سلسله از آغاز ویژگی‌های مذهبی و محافظه‌كارانة خود را مشخص نمود و نیز وابستگی خود را با سنت‌های هخامنشی، بیش از آنچه كه در مورد دوران اشكانی به چشم می‌خورد،‌ تأكید كرد. چنان مدركی از روابط با دوران‌های قدیم‌تری از عظمت ایران احتمالاً می‌توانست به عنوان یك فعالیت سیاسی در رقابت با اشكانیان به كار رود، مردمی كه منشأ آنها در آسیای مركزی، دور از فارس در قلب ایران بوده و این موضوع احتمالاً از یاد نرفته بوده است.

برخلاف شاهنشاهی اشكانی، كه دارای استخوان‌بندی پراكنده‌ای بود، ساسانیان توانستند یك نیروی مركزی نیرومند را بنیان نهند و به این وسیله حكومت اشرافی تیولداران سركش را كنترل كنند. در ارتش به خوبی كارآزمودة خود، ساسانیان واحدهای مؤثر سواره نظام سبك و سنگینی را كه نیرومندترین قدرت برجستة پارت‌ها را تشكیل می‌دادند به خدمت گرفتند. گذشته از آن، پادشاهان ساسانی یك چنان سازمان اداری كارآمدی را به وجود آوردند كه با كمك آن برنامه‌های آبیاری، شهرسازی و صنعتی كردن را در یك مقیاس بی‌سابقه‌ای به انجام رسانند. ثروت ایران شاید هیچگاه عظیم‌تر از زمان شاهنشاهی ساسانی نبوده است. اهمیت سیاسی این شاهنشاهی در هماهنگی آن با نیروی اقتصادی بوده است، سیاستی كه سخت‌ترین دشمن روم و پس از آن بیزانس گردید.( پرادا، 1383: 277- 288)

گل مهرهای ساسانی معمولاً لغمه‌هایی از گل هستند در ابعاد مختلف که در جریان مهرکردن اسناد و کالاها شکل می‌گیرند،کاربرد مهر با پیشرفت دیوان سالاری ساسانی گسترش یافته و هر چه بیشتر شکل و نظم پذیرفته است.آنچه ازقصر ابونصر وتخت سلیمان یافت شد، نشان دهنده‌ی حضور فراگیر مهرها در وظایف حقوقی و بازرگانی در میان طبقات بالا و متوسط جامعه بوده است.طی مطالعات بر روی مهرهای یافت شده کاربری‌های متنوعی از مهرها ارائه شده که شامل نشان مالکیت،گواه قانونی بودن، فعالیتهای تجاری، محافضت از کالاها و بارهای تجاری یا طلسم و تعویذ است. از سوی دیگر کاربریهایی همچون چاپ بر روی پارچه یا خالکوبی بدن نیز مطرح شده که فاقد نمود در موارد فرهنگی بدست آمده و از محوطه های‌ باستانی مختلف می‌باشد.علاوه بر کاربردهای مطرح شده عملکردهایی همچون ممهور نمودن(مدارک نوشتاری، پرداخت قبوض یا رسید کالا، اوامر مکتوب، متون قانونی و مدارک حقوقی را نیز شامل می شوند.(Pittman,1987:13)


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.