در مطالعات تحلیل گفتمان می توانیم به نظریات دو دیدگاه متفاوت علمی به تحلیل گفتمان اشاره کنیم، دسته اول این نظریه ها از دل زبان شناسی و دسته دوم از فلسفه سیاسی-اجتماعی بیرون آمده اند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
71 صفحه
کد:
172 mt


قسمت هایی از این مقاله:

رویکردهای تحلیل گفتمان انتقادی

تحلیل گفتمان که در زبان فارسی به «سخن کاوی»، «تحلیل کلام»، «تحلیل گفتار» نیز ترجمه شده است، یک گرایش بین رشته ای است که ازاواسط دهه ی 1960 تا اواسط دهه ی 1970 درپی تغییرات گسترده ی علمی-معرفتی در رشته هایی چون انسان شناسی، قوم شناسی، جامعه نگاری خرد، روان شناسی ادراکی و اجتماعی، شعر، معانی بیان، زبان شناسی، نشانه شناسی و سایر رشته های علوم اجتماعی و انسانی علاقمند به مطالعات نظام-مند ساختار و کارکرد و فرآیند تولید گفتار و نوشتار ظهور کرده است. این گرایش، به دلیل بین رشته ای بودن، خیلی زود به عنوان یکی روش های کیفی در حوزه های مختلف علوم سیاسی، علوم اجتماعی، ارتباطات و زبان شناسی انتقادی مورد استقبال واقع شد (فرکلاف، 1379: 7).

تحلیل گفتمان در زبان شناسی متوقف نماند. در مدت نسبتاً کوتاهی (نزدیک به دو دهه) این گرایش از زبان شناسی اجتماعی و زبان شناسی انتقادی، به همت متفکرانی چون میشل فوکو، ژاک دریدا، میشل پشو و دیگر متفکران برجسته ی مغرب زمین وارد مطالعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد و شکل انتقادی به خود گرفت. این متفکران که تحلیل گفتمان را بیشتر در قالب تحلیل گفتمان انتقادی بسط و گسترش دادند خود وامدار مکتب انتقادی فرانکفورت و وارثان مستقیم و غیر مستقیم آن در دهه 1960- مارکسیست های جدید، به ویژه گرامشی و پیروانش، ساختار گرایانی چون آلتوسر و محققان مکتب فمینیسم- بودند. مفهوم گفتمان، امروزه به صورت یکی از مفاهیم کلیدی و پر کاربرد در تفکر فلسفی، اجتماعی و سیاسی مغرب زمین درآمده و با مفاهیمی چون سلطه، زور، قدرت، مهاجرت، تبعیض نژادی، تبعیض جنسی، نابرابری قومی و غیره عجین گشته است. اکنون، و به همین جهت، معنای آن با آن چه صرفاً در زبان شناسی مد نظر بود تغییر کرده است؛ هر چند این تغییر در امتداد سیر معنای اولیه ی آن قرار دارد (همان: 10).

بنیاد تحلیل انتقادی را می توان در زبان شناسی انتقادی، که در اثر پیشرو زبان و کنترل (1979) نوشته فاولر، هاچ، کرس و ترو شکل یافت، جستجو کرد، احتمالاً تحت تاثیر تحولات فرانسه در دهه هفتاد به واسطه فوکو، پشو و دیگران، منجر به شکل گیری نگرش های جدید به زبان و گفتمان شد و همچنین به علت ناکارآمدی نگرش های سنتی به تحلیل گفتمان در زبان شناسی، افراد فوق با انتشار این کتاب پایه های نگرش انتقادی به زبان را بنا نهادند و نگرش خود را زبان شناسی انتقادی نامیدند.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.